Horizontaal formicarium in ytong en cement

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Horizontaal formicarium in ytong en cement

Bericht door tempant »

Een formicarium maken vind ik vaak al een bijna even leuke activiteit als de mieren zelf te bestuderen. Het voorbije weekend heb ik een nieuw ontwerp in elkaar gestoken.

Ik ben vertrokken vanuit de 'problemen' die ik ondervond met de bekerformicaria die ik maakte en de meer recente 'Ferrero Rocher' formicaria.
- de mieren slepen graag stukjes meelworm in de gangen van hun nest. Soms blijft dit daar dan liggen wat tot een vieze boel leidt. Ik wilde graag een formicarium maken met toegang tot elke kamer (cnf omninest van Ants Canada) zodat ik (in noodgevallen) de boel wat kan opruimen.
- Zowel bij het bekerformicarium als het FR formicarium moet ik met mijn oor op tafel gaan liggen om de mieren te kunnen bekijken. Of ik moet het formicarium opheffen, maar dat geeft dan ook weer wat onrust. Horizontale formicaria (dus met bovenzicht) heeft dit probleem niet. Ook zou het glas/acryl properder blijven dan in verticale formicaria.
- het toevoegen van water in het FR formicarium blijkt wat lastig te zijn wegen geen waterreservoir.
- aparte buitenwereld en nest zodat de buitenwereld (mocht dat echt nodig zijn) een goed schoongemaakt kan worden zonder de kolonie al te veel te storen.

Verder is het voor mij altijd belangrijk dat een formicarium 'woonkamer-proof' is. Dwz: het moet er goed genoeg uitzien om in de living te mogen staan. En verder ook wat Gortello in zijn laatste post zei:
Gortello schreef:wil ik een nest voor gaan maken waarop ik ze zo goed mogelijk in het nest kan bekijken, maar toch praktisch is in houden.
Dit is het uiteindelijk geworden:

Afbeelding

Als basis een houten plankje met daarop een doosje van FR als buitenwereld. Het nest zelf bestaat uit een stukje plint waar ik een box van maakte met daarin een nest van ytong en cement:

Afbeelding

De drie kamers zijn ongeveer zo groot als een 1 euromunt en 1 cm hoog. Elke kamer is afgesloten met een klein glasplaatje en kan afzonderlijk open gemaakt worden. Elke kamer kan eveneens afzonderlijk bevochtigd worden via de 3 gaatjes die je kan zien. Elk gat geeft toegang tot een klein reservoir dat in contact staat met het ytong. Met een spuitje voeg ik water toe. Verder kan elke kamer afgesloten worden. Hiervoor gebruik ik een stukje doorzichtig plastiek (zelfde systeem als wat ik eerder toepaste in het bekerformicarium). Op onderstaande foto is het systeem wat beter te zien:

Afbeelding

Tenslotte de buitenwereld naar eigen voorkeur ingericht en klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Ik koos voor bleke steentjes omdat de mieren daarop beter te zien zullen zijn. Ik had ze liever een slagje kleiner gehad, maar die kon ik niet direct vinden. Ik zorgde er wel voor dat er nergens holtes zijn in de buitenwereld waar de mieren hun nest zouden willen bouwen. Ik twijfel ook nog om de steentjes in de buitenwereld vast te zetten met cement. De holtes tussen de stenen zijn wellicht goede schuilplaatsen voor mijten en andere ongewenste bezoekers.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Horizontaal formicarium in ytong en cement

Bericht door dvd »

Heel leuk gedaan tempant!Ik verkies om de buitenwereld zo kaal mogelijk te laten,opruimen word een heel stuk makelijker.Maar ik vind het echt heel mooi gedaan.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Horizontaal formicarium in ytong en cement

Bericht door GvG »

Zier er goed uit, ik ben benieuwd. Kun je uitleggen hoe je het cement hebt toegepast?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Horizontaal formicarium in ytong en cement

Bericht door Kegge »

Je blijft verrassen met steeds weer nieuwe ontwerpen. Heel inspirerend.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Horizontaal formicarium in ytong en cement

Bericht door Gortello »

Ziet er goed uit, wellicht is de frequentie waarmee je moet bevochtigen nog iets om aan te kunnen werken, afhankelijk van de soort wie je wilt huisvesten. Ook verwarmen lijkt me hier nog iets onpraktisch. Dus dan zit je toch al snel aan een noord Europese soort lijkt me. Desalniettemin is het design prachtig. :D
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Horizontaal formicarium in ytong en cement

Bericht door Sneeuwuil »

Dat valt wel mee toch? Het is voor de huiskamer, dus dan heb je al een redelijke temperatuur. Warmtematje er onder of erop en dan haal je best wel een goede temperatuur.

Mijn kolonies maken in 3-5 dagen van de buitenwereld één grote puinzooi. Dat wordt zo op het oog lastiug schoonmaken in dit ontwerp.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Horizontaal formicarium in ytong en cement

Bericht door tempant »

Bedankt voor jullie reacties! Inderdaad, proper houden is in dit soort ontwerpen minder makkelijk dan in een kale buitenwereld. Ik heb het esthetische laten doorwegen, maar het is niet onmogelijk dat ik hier later nog zal moeten op terug komen. In elk geval kan de buitenwereld gemakkelijk los gemaakt worden van het nest en vervangen worden door een andere, propere buiten wereld (zonder de mieren al te vele te storen).

Verder heb ik geen ervaring met tropische/zuiderse soorten en dus ook niet met warmtematjes of kabels. Ik wil er graag mijn Myrmica rubra naartoe verhuizen, maar ik denk dat ik eerst mijn gyne-loze Lasius niger 'kolonie' er eens in huisvest om te zien hoe dat gaat. Ik wil liever geen risico lopen met Myrmica rubra. Ik plan dit eerstdaags te doen en plaats dan zeker foto's hier.

@GvG: het deel van het nest dat geel is, is cement (met gele oker gekleurd). Ik werk daarmee omdat ik dan het nest kan gieten en een perfecte pasvorm heb (ipv het ytong perfect proberen te schaven en schuren; wat ik ook eerst -zonder succes- geprobeerd heb). Het houten bakje draaide ik daarvoor omgekeerd (was nog niet vastgemaakt aan de 'basisplank') en ik legde er het deksel, de glasplaatjes, piepschuim voor de kamers etc. in. Hierboven stortte ik dan wat cement, dan 3 stukken ytong en dan weer een laag cement. Ik had beter foto's genomen, dan kon ik het beter tonen...
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Horizontaal formicarium in ytong en cement

Bericht door tempant »

Ik wilde in dit draadje nog even toevoegen dat je dit formicarium in gebruik kan zien in deze dagboek (Lasius niger):

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7746#p61422
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Plaats reactie