Camponotus Nicobaresis & Camponotus Pseudoirritans

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Camponotus Nicobaresis & Camponotus Pseudoirritans

Bericht door Imvarda »

Stel vragen of maak opmerkingen hier!
Pseudoirritans topic
Nicobaresis topic
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Camponotus Nicobaresis & Camponotus Pseudoirritans

Bericht door Kegge »

Hallo Imvarda,

Twee soorten waar ik nog nooit van gehoord heb en dus ga ik je blogs met veel interrese volgen. Succes!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus Nicobaresis & Camponotus Pseudoirritans

Bericht door ProXi »

Hallo,

Ik ken deze soorten ook niet, dus dat is wel leuk om te zien.
Vraag me wel af of je ze moet verhuizen naar het grotere nest.
Persoonlijk zou ik ze wel verhuizen (omdat het buisje niet heel fris eruit ziet meer), maar ik zou ze laten verhuizen naar een nieuw buisje.
De kolonie is nog te klein voor het grote nest.
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus Nicobaresis & Camponotus Pseudoirritans

Bericht door Imvarda »

Ik vind zo'n 10 doden per dag in de buitenwereld van de Pseudoirritans, vraag me af of er iets giftigs ligt ergens voor ze, misschien is de bak niet goed schoon? (Ik moet toegeven lui te zijn geweest en dat ik niet echt iets aan de bak heb gedaan voor ik hem in gebruik nam).

Misschien is dit een normale sterf ratio?

Stress een beetje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus Nicobaresis & Camponotus Pseudoirritans

Bericht door ProXi »

Komt mogelijk ook door de stress dat ze sterven. Camponotus soorten zijn stressgevoelig
Ze hebben vast veel meegemaakt door de verzending, dus door stress/beschadiging van de mieren door verzending kunnen er altijd een aantal sterven erna.
Daarnaast waren de mieren mogelijk al dood, maar kan je dat nu beter zien, omdat ze nu een buitenwereld hebben waarin ze de lijken dumpen.

Als het de komende tijd zo door gaat is het wellicht wel een probleem.
Dan is wellicht de temperatuur/luchtvochtigheid niet goed, of hebben ze teveel ruimte.
Hoe groter het nestgedeelte en de buitenwereld ten opzichte van de grootte van de kolonie zelf, hoe sneller je problemen krijgt met deze soorten is het mij opgevallen. Ook al telt jou kolonie zo te zien al aardig wat werksters, lijkt het nestgedeelte me wel wat groot nog.
Gebruikersavatar
Imvarda
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 augustus 2009
Locatie: Qingdao, China
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus Nicobaresis & Camponotus Pseudoirritans

Bericht door Imvarda »

Thanks, ik zal het aanzien - ik heb bevochtig het nest totaal niet dus dat is helemaal droog op het moment, het nest dat ik gekocht heb heeft helemaal geen mogelijkheden daarvoor, zodra ik een bureau ontvang dat voor de hobby besteld heb dan zal ik het in een bak water o.i.d. zetten.

Ze zijn nu erg druk met huisvliegen die ik met vliegenmepper neerhaal bezig, blijft op vleugels na niks van over.
Afbeelding
Plaats reactie