Polyrhachis dives

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Karlien
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 september 2007

Polyrhachis dives

Bericht door Karlien »

Hallo,
Ik heb een vraag over Polyrhachis dives. Ik wil via antstore in Berlijn een aantal kolonies Polyrhachis dives kopen voor de universiteit waar ik les geef. Ik heb voor een practicum voor Februari een aantal grote mieren kolonies nodig. Ik dacht dat ze bij Antshop grote kolonies van L. niger verkopen, maar Harm zei me dat dit niet zeker is. Ik heb toen met Antshop in Berlijn gebeld en zij vertelden mij dat ze alleen grote kolonies van Polyrhachis dives verkopen (100-200) voor 39 Euro. De verkoper zei dat ze redelijk makkelijk te houden zijn. Ik heb echter geen idee hoe ik deze mieren moet houden. Kan ik ze ook in een Y-tong nest houden? En zo ja hoe groot moet ik de kamers van zo'n nest ongeveer maken? En wat hebben ze nog meer nodig?

ps als iemand nog een kolonie van 100-200 L.niger mieren wil verkopen , dan graag!

Karlien
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: FLechdrop

Bericht door FLechdrop »

Polyrhachis is een mier die nesten maakt door de larven allerhande bouwmaterialen (zand, stukjes hout, wat er maar voor handen is van het juiste formaat) aan elkaar te laten spinnen. Dit combineert niet goed met een Y-tong nest en ik denk dat het sowieso lastig gaat worden om een nestconstructie te bedenken waarin je goed het nestgedrag kunt observeren, aangezien het waarschijnlijk is dat ze de doorzichtige oppervlakken zullen dichtspinnen. Als je voornamelijk gedrag buiten het nest wilt gebruiken voor je experimenten lijkt het me echter een prima geschikte soort.

Wat de nesten betreft: als je wat bouwmateriaal en een geschikte holte aanbiedt (ongeveer ter grote van een vuist, afhankelijk van de koloniegrootte, mag ook platter), bijvoorbeeld in een stuk hout of tussen stenen, regelen ze dat verder zelf wel. Als je geen geschikte holte aanbiedt of de mieren vinden je holte niet geschikt dan zullen ze alsnog zelf wel wat improviseren, maar een donker plekje wordt gewaardeerd (als er genoeg mieren en bouwmaterialen zijn zullen ze dit waarschijnlijk ook zelfs construeren). Verder moet het overdag zo'n 27 graden zijn in de verblijven. De luchtvochtigheid mag uiteenlopen, maar als deze niet zo hoog is dan is een constant voorhanden zijn van drinkwater van levensbelang. Het is niet zo dat je het nest apart hoeft te bevochtigen zoals bij aardbewonende mieren, dit doen ze zelf door water mee naar binnen te dragen (als de luchtvochtigheid van de omgeving niet al hoog genoeg is). Als voedsel suikerwater en insekten, af en toe een stukje banaan of iets in die richting.

Anders nog iets?
Karlien
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 september 2007

Re: Polyrhachis dives

Bericht door Karlien »

Dank je!
Het ziet er naar uit dan dat ik hele andere proefjes moet gaan verzinnen voor deze soort (als ik niet in het nest kan kijken). Ik hoop maar dat er iemand een L.niger nest via deze site aan me wil verkopen, dat zou een stuk makkelijker zijn!
Anders moet ik een serie foerageerproefjes met spoor feromonen moeten bedenken. Legt deze soort geursporen?

Karlien
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FLechdrop »

Ik denk dat vrijwel alles soorten van geursporen gebruikmaken, en zeker van feromonen. Als je de juiste feromonen kunt bemachtigen kun je daar uiteraard allerhande belangwekkende experimenten mee uitvoeren.

Overigens: Lasius niger is een veiliger keus, in meerdere opzichten, maar Polyrhachis zal een stuk 'spectaculairder' voor de studenten zijn om mee te werken. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat bepaalde mensen deze 'enger' vinden.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FLechdrop »

En het grote voordeel van deze soort is natuurlijk dat je de hele winterslaapproblematiek niet hebt. Het maakt dus niet uit in welke tijd van het jaar je je experimenten wilt doen: ze zijn het jaar rond actief, zonder kunstgrepen en dus onnatuurlijke omstandigheden.
Karlien
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 september 2007

Re: Polyrhachis dives

Bericht door Karlien »

Ja daar zat ik wel aan te denken ja.

Ik ga nu eerst proberen om kleine kolonies L.niger uit Belgie, Nederland, Duitsland en Frankrijk op te kweken. Als het niet lukt dan zal ik heb ik altijd nog de wever mieren achter de hand. Ik ben het ermee eens dat de studenten de grotere mieren waarschijnlijk interessanter vinden.

Karline
Gebruikersavatar
Siafu
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 juli 2007
Locatie: Maastricht (NL)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Polyrhachis dives

Bericht door Siafu »

hee succes met je beoogde proefjes voor je studenten.
hou ons op de hoogte ;)
-no colonies yet-
Formicidae anatomy & taxonomy + common names
-
An eye for an eye ... will makes us all blind (Ghandi)
Plaats reactie