Featured article op Engelstalige Wikipedia

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door Floris »

Vandaag is het artikel over mieren het 'featured article' op de Engelstalige Wikipedia. Dit betekent onder andere dat het een behoorlijk goed artikel wordt geacht. Het Nederlandstalige artikel is minder van kwaliteit, misschien voelt iemand zich geroepen een deel uit het Engels te vertalen?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door Tim »

Grappig, want ik ben via die Engelse wikipedia weer in aanraking gekomen met de miertjes. Voor mij heeft de feature ertoe geleid dat ik binnenkort ga beginnen aan mijn eerste kolonie :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
pppaul
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 december 2008
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door pppaul »

Ik heb vandaag een kleine aanpassing gedaan op de Nederlandse Wikipedia, er stond dat soldaat mieren het nest verdedigen en aanvallen uitvoeren. Maar dat is FOUT!!! Het zijn graafmachines en ze zijn ook veel te kostbaar voor de kolonie om er aanvallen mee uit te voeren. ik weet niet welke (zacht uitgedrukte) SNOTAAP op Wikipedia zegt dat het soldaten zijn. Ik kan over zo'n fout mezelf erg boos maken omdat het mensen iets verkeerds verteld en als mensen Wikipedia gebruiken voor hun spreekbeurt is er dus jaren iets fouts gezegd. en dat zorgt weer dat steeds meer mensen het verkeerde denken en soms wordt dan zelfs de waarheid weggedrukt.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door Mika »

Echte 'soldatenkasten' bestaan wel, maar niet bij de meeste soorten. Dus in zijn algemeenheid zeker verkeerd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door Tim »

Vandaag staat op de Nederlandse Wikipedia het onderwerp Formicarium als featured article!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Formicarium
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door XToF »

Dat is leuk!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door Mika »

Dat is heel leuk: we staan daar op als enige externe link. Ik wist niet dat we daar terug op stonden. Toch eens de bezoekers in het oog houden vandaag.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door Floris »

Het is jammer dat maar 10% van het artikel over formicaria gaat. Het grootste deel gaat over de gevaren van het houden van mieren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door Mika »

En dat eigenlijk ook (wetenschappelijk) verkeerd is: het gaat namelijk om hypothetische consequences, alle plaagsoorten in de natuur zijn verspreid geweest door plant transport, en niet door ant transport.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door Tim »

Het is grotendeels een kopie hiervan: http://www.formicidae.be/mierenhandel.htm
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Featured article op Engelstalige Wikipedia

Bericht door XToF »

Dat is inderdaad het artikel dat enkele jaren geleden door Prof. Buschinger geschreven en verdeeld werd in zijn strijd tegen Antstore. Het artikel uitermate geschikt voor sensibilisering rond mogelijke negatieve gevolgen. Het is dan ook aan de mensen in deze hobby noodzakelijk om op de hoogte te zijn van deze feiten.
Toch ben ik van mening dat er bij sommige punten enige nuancering noodzakelijk is. Voorts vind ik dat er een foutief risicoprofiel wordt geschetst. Zoals eerder aangehaald, zijn de gevolgen van internationale handel in ander natuurproducten als hout, planten,... zowel in het verleden als tegenwoordig van een zodanig grote impact dat het risico van de mierenhobby totaal in het niets vervaagt.
Ik steun de gedachte om elke mierenhobbyist te informeren over de mogelijke gevolgen van deze hobby. Toch stel ik de vraag om het importeren van mieren, andere dan plaaggevoelige soorten, met de mierenhobby als doel, aan banden te leggen, sterk in twijfel.
Plaats reactie