Gesloten "buitenwereld"

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Matthijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 september 2007

Gesloten "buitenwereld"

Bericht door Matthijs »

Hallo allemaal,

Al een tijdje speel ik met het idee om een gesloten buitenwereld te maken. Omdat ik niet houd van het geklooi met anti-ontsnappingsmiddelen wil ik gewoon een deksel op de bak doen.

Voor de ventilatie had ik het volgende in gedachten:

Een luchtpompje pompt via een slang verse lucht in de bak. Deze lucht komt binnen in een uitstroomsteentje zoals in een aquarium.

Via 1 of 2 andere uitstroomsteentjes en slangen kan de oude lucht ontsnappen, zonder dat de luchtdruk te hoog wordt. Omdat het om een zeer kleine luchtstroom gaat ben ik niet bang voor tocht in het nestgedeelte. Dat is op tamelijk grote afstand van de buitenwereld.

Heeft iemand ervaring met dit systeem? Wie heeft opmerkigen en bedenkingen? Bijvoorbeeld over het wegblazen van mieren en vuil?

Graag jullie reacties
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Gesloten "buitenwereld"

Bericht door FLechdrop »

Hoe denk je toegang te krijgen tot de buitenwereld (voor voeren, opruimen afval e.d.) zonder dat de mieren kans zullen zien om onderwijl naar buiten te rennen?
Matthijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 september 2007

Re: Gesloten "buitenwereld"

Bericht door Matthijs »

Misschien toch de randen van de bak insmeren? Het deksel zorgt dan in elk geval voor fullfime bescherming.
Tijdens het schoonmaken zal het anti ontsnappingsmiddel wel afdoende zijn.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Gesloten "buitenwereld"

Bericht door FLechdrop »

Dat kan inderdaad. Pas dan wel op dat de luchtvochtigheid in de buitenwereld niet te hoog wordt, daar dit de effectiviteit van het anti-ontsnappingsmiddel zou kunnen verminderen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Gesloten "buitenwereld"

Bericht door Mika »

Dat geklooi met anti-ontsnappingsmiddelen valt eigenlijk nogal mee in vergelijking met je luchtpompje, denk ik. Hoe ga je voorkomen dat er daar mieren in lopen of vastgeraken?

Parafine-olie en talk zijn heel goedkoop en gemakkelijk aan te brengen.
DUCKDUCKGO!
Matthijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 september 2007

Re: Gesloten "buitenwereld"

Bericht door Matthijs »

Het was maar een idee. Voorlopig houd ik het bij het oude.
Plaats reactie