Voeding Lasius flavus

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Voeding Lasius flavus

Bericht door Shadowsong »

Hoi,

sinds vorige zomer heb ik een handvol Lasius flavus gynes.
Deze hebben nu allemaal werksters, een 4-8tal per gyne, en ik zou heel graag wat tips krijgen
van mensen die deze soort succesvol hebben laten opgroeien.

Vooral op plak van de voeding, insecten pakken ze totaal niet aan en
honingdauw surogaat geven is wel doenbaar, maar nogal lastig bij zo'n kleine kolonie.

Nuja, alle tips welkom want ik zou deze kolonies graag zien slagen ;)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door Mika »

Je observaties kloppen goed! Je moet ze vochtig houden, en elke dag opnieuw een kleine dosis honingdauwsurrogaat ter beschikking geven.

Een kolonie van 23.000 werksters houdt 17.000 wortelluizen en melkt daarvan tot 6 ml hongingdauw per dag: je moet bedenken dat honingdauwsurrogaat meer energie en bouwstoffen bevat. Bij jou zal dat dus minder zijn dan 0.006 ml per dag...

Bron: Die Ameisen Mittel- und Nordeuropas, Bernhard Seifert, 2007

Ik heb zelf een kolonie van een honderdtal werksters, en zij kweken inderdaad poppen op, enkel op basis van het honingdauwsurrogaat.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door semar »

Mika schreef:Je observaties kloppen goed! Je moet ze vochtig houden, en elke dag opnieuw een kleine dosis honingdauwsurrogaat ter beschikking geven.

Een kolonie van 23.000 werksters houdt 17.000 wortelluizen en melkt daarvan tot 6 ml hongingdauw per dag: je moet bedenken dat honingdauwsurrogaat meer energie en bouwstoffen bevat. Bij jou zal dat dus minder zijn dan 0.006 ml per dag...

Bron: Die Ameisen Mittel- und Nordeuropas, Bernhard Seifert, 2007

Ik heb zelf een kolonie van een honderdtal werksters, en zij kweken inderdaad poppen op, enkel op basis van het honingdauwsurrogaat.
Begrijp ik hieruit dat deze soort ook inde beging fase alleen honingdauwsurrogaat eten? kun je ook gewonde bijenhoning gebruiken?
dat heb in ieder geval zo bij de hand :lol:

vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door Daikan »

Begrijp ik hieruit dat deze soort ook inde beging fase alleen honingdauwsurrogaat eten? kun je ook gewonde bijenhoning gebruiken?
dat heb in ieder geval zo bij de hand :lol:

vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Lees Dit eens door.
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door semar »

[
Lees Dit eens door.[/quote]

Informatief maar beantwoord de vraag niet echt.
De vraag is kun je honing gebruiken in plaats van honingdauw surrogaat.
Vooral omdat bij met name woudhoning en bladhoning in feite door de bijen op bladeren en dennennaalden verzamelde honingdauw is.
Waar de bijen dan nog enzymen en wat andere stofjes aan hebben toegevoegd.

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door Phantom »

Honing bevat relatief weinig eiwitten/aminozuren volgens mij. Dit wordt niet zonder reden extra toegevoegd natuurlijk.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door Mika »

Honingdauw van bijen komt van bladluizen die niet bewaakt worden door mieren. Mieren die bladluizen houden verliezen heel wat energie om daarachter te komen. Energie die ze verbruiken, waardoor er relatief meer aminozuren overblijven. Waarschijnlijk verbruiken de adulte bijen ook aminozuren, naast suikers, om te vliegen.

Ik denk in elk geval dat de honingdauwoplossing te verkiezen is boven honing, of honingwater.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door semar »

Oké ik snap het in gevangenschap, is er bij mieren veel minder energie verbruik in het verzamelen dus relatief veel minder aminozuren per voedsel eenheid.
Bijen krijgen het grootste deel van de aminozuren via stuifmeel binnen met de proteïne en bijen zitten natuurlijk niet gevangen en verbruiken al vliegend veel energie.
Dus ik begrijp dat de lichtschuwe Lasius flavus zich heeft aangepast om dit voornamelijk via het `wortelluizensap´ te krijgen, vormen ze de benodigde proteïne voor broedaanzet dan in hun lichaam?in plaats van via insectenvlees zoals Lasius niger?

vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door Mika »

Lasius flavus behaalt inderdaad de aminozuren vooral uit wortelluizenhoningdauw (simpelweg omdat ze bijna niets anders eten).

Anderzijds geef ik veel meer aminozuren per hoeveelheid suikers in het surrogaat, net omdat er minder energie verbruikt wordt.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
hoferman
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door hoferman »

Gewone bloemenhoning bevat ongeveer 0,5% aan aminozuren. Maar om het door mieren makkelijk te kunnen eten zou je het 1:1 moeten verdunnen met water. Dus bestaat dit voor 0,25% uit aminozuren.

Het honingdauwrecept van Mika bevat ongeveer 3% aan Aminobulan (wat weer bestaat uit 25% aminozuren), dus dit recept bestaat voor 0,75% uit aminozuren.

Echte bladhoning moet naar mijn mening een veel hoger percentage aminozuren bevatten, maar daar heb ik (nog) geen bewijs van.

Echter de hoeveelheid suikers blijft veel hoger in het honing/water mengsel dan in het honingdauwrecept . Om deze reden ga ik eens experimenteren met Bladhoning + extra water + een klein beetje poedergelatine (ook grote bron van aminozuren).
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door ProXi »

Dus dit soort kan niet zonder honingdauw surrogaat?
Want die van mij eten volgens mij geen suikerwater, honingwater of mapple siroop.
De kolonie die ik nog over had na de winterslaap van de 3 is nu ook aan het sterven...
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door Phantom »

Deze soort leeft inderdaad vrijwel uitsluitend op honingdauw.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Voeding Lasius flavus

Bericht door Gortello »

Kan gewone honing met een vliegje ook? Want ik heb al die spullen niet in huis om honingdauw te maken.
En ik ben bang het ook niet te kunnen vinden in de winkel.
Plaats reactie