Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF

Bericht door ANThousiasteling »

Beste mensen,

Vragen, commentaar en opmerkingen over mijn Messor blog zijn hier welkom.

Groeten Kenneth

Terug naar blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=4292
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Nog een keer Messor barbarus , maar dan in een FLF.

Bericht door mn »

Dat heb echt goed gedaan! Veel inspiratie voor mijn volgende nesten!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Nog een keer Messor barbarus , maar dan in een FLF.

Bericht door efbi »

Volgens mij vinden ze de nestingang te groot en is dat de verklaring voor het gesjouw met de steentjes ;)
Het kan natuurlijk ook met de luchtcirculatie in het nest of nog iets helemaal anders te maken hebben.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF.

Bericht door ANThousiasteling »

Blijkbaar was het een tijdelijke situatie want zoals je in mijn blog hebt kunnen lezen hebben ze recentelijk een 1,5 cm. groot gat gemaakt in de bult met steentjes. Wat nu de reden was voor de afsluiting is mij nu door dit grote gat weer onduidelijk geworden.

Terug naar blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=4292
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 29 mar 2012, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF.

Bericht door Unexisted »

Mooi nest is het geworden! Heb je toevallig de productcode voor dat fotolijstje. Ik vind het een elegante oplossing en mooi afgewerkt. Ik vraag me alleen af: heb jij y-tong gebruikt voor het nest? Dit heb je dat op maat gezaagd? En waar heb je het bakje voor de buitenwereld gekocht?

Ik heb nu ook wel weer zin om iets in elkaar te flansen. :D
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF.

Bericht door ANThousiasteling »

Productcodes heb ik niet, maar ga naar een IKEA en op de decoratie afdeling zul je deze lijsten snel vinden. Zoek naar de lijsten met de dikste frames. Je kunt kiezen uit fotolijsten voor 1 en 3 foto's. Voor de Messor heb ik een lijst genomen van 3 foto's. je kunt kiezen uit allerlei frame kleuren (hout, aluminium, zwart,wit etc. etc.). De glasplaat die er in zit zou ik gebruiken als achterwand en een plexiglas plaat zou ik gebruiken als afdekplaat. Als nodig kun je er dan nog gaten in boren mocht dit achteraf nodig zijn. Ik heb gipsplaat gebruikt als binnenwerk, in de lijst passen er 2 op elkaar. Het bakje van de buitenwereld komt ook bij de IKEA vandaan, gewoon zoeken op de pannen en potten afdeling. Kijk anders even in mijn topic waar ik een werkbeschrijving geef (Rubriek Formicarium, FLF, Foto Lijst Formicarium).

Welke soort wil je in zo'n lijst gaan houden, zorg wel voor soorten die goed tegen droge nesten kunnen en die genoeg hebben aan vocht via de buitenwereld.

Als je vocht in het nest wil brengen moet je het ontwerp misschien iets aanpassen en niet kiezen voor een nest dat compleet is ingepakt in plexiglas, vocht kan nml. niet weg uit een nest dat helemaal ingepakt is in plexiglas. Als je er een soort in gaat houden die niet graaft dan hoef je het nest ook niet helemaal inpakken en kan het ingebrachte vocht verdampen.

Terug naar blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=4292
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nog een keer Messor barbarus , maar dan in een FLF.

Bericht door Unexisted »

Ik ga er ook M. barbarus inhouden waarschijnlijk. Waar heb je de gipsplaat gehaald?

Een nadeel is trouwens wel dat je eerst moet wachten totdat je kolonie groot genoeg is om erin te kunnen wonen. Of heb je een oplossing bedacht hiervoor?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF.

Bericht door ANThousiasteling »

Gipsplaat haal ik gewoon bij een bouwmarkt.

Ik heb geen idee waarom je zou moeten wachten. Als een kolonie van 1 gyne met 7 werksters in een reageerbuisje past dan past deze beginnende kolonie ook in een ytong of gipsplaat nest. Heel belangrijk is wel dat je ervoor moet zorgen dat de beschikbare ruimte voor deze beginnende kolonie zeer klein is, in geval van Messor slechts 2 kamers groot (1 voor gyne en broed die zeer ligt vochtig gemaakt kan worden, en 1 voor het zaad die je kunt verwarmen met een warmte matje en dus droog is). Zo kunnen ze hun broed leggen waar ze willen (vochtig, koel, warm, droog) maar zorg je er ook voor dat het zaad niet nat wordt en gaat ontkiemen.

Je moet het nest dus onderverdelen in compartimenten. Deze moeten met schotjes van elkaar gescheiden zijn (kleine dunne plakjes oase) zodat de mieren niet in je hele nest kunnen gaan lopen. Deze 2 kleine kamers moeten wel wat verder van elkaar liggen door een gang omdat als het warmte matje aan gaat deze de lucht verwarmt en het vocht in het nest kan doen verdampen. Dit vocht zal in een gesloten setup op de koelere delen van het nest neerslaan als condens (meestal de afdekplaat waaronder de gyne zit) waardoor het zicht beperkt kan worden. Dit probleem zal zich niet zo snel voordoen als je weinig tot geen vocht in het nest brengt maar het algemene advies is om dit toch wel te doen tenzij je zelf een andere mening bent toegedaan.

Het FLF (fotolijstformicarium) werkt goed voor mijn Messor maar ik ben ook enthousiast over een 4zijdig gebruikt Ytongblok ingepakt in (plexi)glas met de kop van het blok als buitenwereld. In deze setup kun je de schotjes beter aanbrengen en bereikbaar maken en zijn de condities (vocht en temp.) heel goed te controleren. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4320
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nog een keer Messor barbarus , maar dan in een FLF.

Bericht door Unexisted »

Laat het ons weten als het oase werkt zoals gepland. Ik ben erg benieuwd namelijk.

Het nadeel van 4-zijdig ytong nest is toch juist het reguleren van de temperatuur. Traditioneel gezien leggen we een warmtemat tegen een zijde aan, maar met 4 zijdes is dat niet praktisch. Hoe zou jij dit oplossen?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF.

Bericht door ANThousiasteling »

Tot nu toe hebben de werksters het nog niet nodig gevonden de ruimte uit te breiden en hebben ze de oase met rust gelaten, ze hebben ook nog geen enkele neiging vertoont om in het nest te gaan graven. Waarschijnlijk zal dat veranderen zodra de geboden ruimte voor de kolonie te klein wordt, daar is het wachten op en zeer waarschijnlijk zullen ze dan door de oase heen breken.

Ik plak mijn warmte matje met een paar stukje tape op 1 van de zijkanten van het blok, alleen die kant wordt dan verwarmt. Als ik het goed begrepen heb leggen de meeste medehobbyisten het warmte matje op of onder het nest en krijg je ook daar een pleksgewijze verwarming (zoals Mika eens zij, verschillende gradaties in temp. en vocht). Andere delen van het nest zijn dan niet verwarmt tenzij het matje zo groot is dat het het gehele nest bedekt, want alleen dan is het nest overal gelijkmatig verwarmt. Overal dezelfde temp. bieden is volgens mij niet perse gunstig, de werksters kunnen dan geen andere plekken vinden waar ze even aan de hitte van het matje kunnen ontsnappen. Dat is dus bij zo'n 4zijdig Ytong nest niet anders. 1 zijde is verwarmt, de andere 3 niet, zo kan de kolonie zelf kiezen waar ze in het nest de beste temp. vinden. Ik merk dat vooral bij mijn Pheidole kolonie. Deze houden erg van warmte en omdat ik een dag en nacht ritme aanhoud zijn ze meerdere keren per dag alles aan het verhuizen naar de plekken die volgens de werksters de beste temp. heeft.

Trouwens, met 1 matje kun je 2 formicariums verwarmen door de 2 zijdes die je van die 2 wil verwarmen tegen elkaar aan te zetten met het matje ertussen. Zo verwarm ik nu met 2 matjes 4 nesten, lekker compact en efficiënt.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Nog een keer Messor barbarus , maar dan in een FLF.

Bericht door MichaelB »

Hey,

Ik zag net je update over je messor.
Moet zeggen zowel het FLF als de buiten wereld ziet er mooi uit!
Maar nou viel me op dat je aangaf, na gesproeid te hebben ze met het besproeide materiaal aan de slag gingen en er een nest hebben gebouwd.
Nu heb ik 2 vragen:
1. Komen ze nog wel eens in het fotolijst nest?
2. Wellicht dat je het nest eens zou kunnen bevochtigen om te kijken wat er dan gebeurd.
Zelf ben ik benieuwd wat ze dan zouden doen aangezien ze lijken te reageren op de bevochtiging.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF.

Bericht door ANThousiasteling »

1. Ze nestellen zeker nog in de lijst. Op deze lijst ligt namelijk het warmte matje. Alle naakte poppen en wat grotere larven worden daar heen gesleept. Ook alle zaden liggen daar omdat het er droog is. Er lopen altijd wel wat werksters door de gehele lijst maar 95% van de werksters zit in een aantal kamers die bij elkaar niet groter zijn dan 5 x 5 cm. Vooral de jongere larven en de eitjes bevinden zich in het wat vochtigere nestgedeelte (of in een gravel gang).

2. Het nest bevochtigen doe ik expres niet want dan zouden alle zaden uitlopen of ik krijg ongewenst condens waardoor het zicht beperkt wordt of schimmel ontstaat en daar zit ik niet op te wachten.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF

Bericht door Yvon »

Ik ben benieuwd, leeft deze kolonie nog?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nog een keer Messor barbarus, maar dan in een FLF

Bericht door ANThousiasteling »

Ja hoor. Deze kolonie leeft nog steeds maar is ondertussen verhuisd naar een ander Formicarium. Dit zeer natuur getrouwe Formicarium is eerst bewoond geweest door een Pheidole kolonie en daarna door Messor capitatus. In het artikel over dit Formicarium lees je er meer over.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6512

Deze barbarus kolonie doet het heel goed maar ik laat de kolonie niet meer groter worden. Als de kolonie niet veel meer groter wordt en jaar in jaar uit gewoon in hetzelfde Formicarium zit dan valt er op gegeven moment niets meer te melden. Dat is ook de reden waardoor de Blogs in het begin hard lopen maar na verloop van tijd stilletjes sterven. Dat zal minder snel gaan met soorten waar veel voor gebouwd moet worden of waar een kolonie enorm groot van wordt of waar nog niet zoveel ervaring mee is. Check deze link maar eens.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=67&t=9664
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie