ik zoek een polygyne mierensoort

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
ChrislyBear
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 oktober 2018
Locatie: Deventer
Gender:
Leeftijd: 23

ik zoek een polygyne mierensoort

Bericht door ChrislyBear »

Hallo,

Ik wil beginnen met een polygyne mierenkolonie maar heb moeite met het vinden van een soort die nog makkelijk is voor beginners. Ik weet niet of mensen overdrijven maar ik las vaak dat de Myrmica rubra en Pheidole pallidula ( de meest voorkomende ) toch nog wel lastig zijn voor beginners. ik weet dat je meestal begint met een Lasius niger kolonie maar ik heb de ruimte niet voor meerdere koloniën en ik vind die soort toch niet zo interesant.

Ik zoek sowieso een mieren soort met meerdere koninginnen en ook met Majors. ik heb een vrij grote glasbak waar ik makkelijk een talklaag kan aanleggen op het plafond ( 80x30x30 ).

Kort gezegd: ik zoek een mierensoort met Majors, het liefst meerdere koninginnen, niet extreem lastig en ook wel agressief.
P. pallidula 1Q
L. niger 1Q 10+w

F. fusca / M. rubra ( keuze nog niet gemaakt )
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: ik zoek een polygyne mierensoort

Bericht door Hexednl »

Pheidole yeensis heeft majors en is polygyn.
En ik vind Pheidole redelijk makkelijk. Vooral als je met een iets grotere kolonie start. Maar het zijn wel vrij kleine miertjes en heel goed in ontsnappen.
Kan zo 123 geen andere polygyne soort bedenken met majors.
Monogyne soorten vergroot je keuze aanzienlijk, en als je het goed doet groeit zo'n kolonie ook vrij snel.
8-)
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: ik zoek een polygyne mierensoort

Bericht door MierenPlaats »

ChrislyBear schreef:Hallo,

Ik wil beginnen met een polygyne mierenkolonie maar heb moeite met het vinden van een soort die nog makkelijk is voor beginners. Ik weet niet of mensen overdrijven maar ik las vaak dat de Myrmica rubra en Pheidole pallidula ( de meest voorkomende ) toch nog wel lastig zijn voor beginners. ik weet dat je meestal begint met een Lasius niger kolonie maar ik heb de ruimte niet voor meerdere koloniën en ik vind die soort toch niet zo interesant.

Ik zoek sowieso een mieren soort met meerdere koninginnen en ook met Majors. ik heb een vrij grote glasbak waar ik makkelijk een talklaag kan aanleggen op het plafond ( 80x30x30 ).

Kort gezegd: ik zoek een mierensoort met Majors, het liefst meerdere koninginnen, niet extreem lastig en ook wel agressief.
Volgens mij heeft Messor structor werksters van meerdere grootten en is deze soort bovendien polygyne. Ook is volgens Antstore deze soort makkelijk te houden. Deze soort is granivoor, wat betekent dat ze zaden eten.
ChrislyBear
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 oktober 2018
Locatie: Deventer
Gender:
Leeftijd: 23

Re: ik zoek een polygyne mierensoort

Bericht door ChrislyBear »

dankjewel voor je reactieik zal eens wat research naar ze doen
P. pallidula 1Q
L. niger 1Q 10+w

F. fusca / M. rubra ( keuze nog niet gemaakt )
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: ik zoek een polygyne mierensoort

Bericht door MorbidMike »

Makkelijk te houden monogyne soorten met majors zijn Camponotus. Als je echt een polygyne soort wilt met majors die agressief en "gemakkelijk" zijn kom je uit bij Pheidole. Pheidole is gemakkelijk te laten groeien maar zijn heel lastig qua ontsnappingsgevaar, vandaar gemakkelijk tussen aanhalingstekens.
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: ik zoek een polygyne mierensoort

Bericht door Stroomschok »

Messor structor is je beste keuze.

Messor structor is het gemakkelijkst als polygyne kolonie te kopen van de Messors (alle Messors zijn op z'n minst licht polygyn, maar het is doorgaans niet gemakkelijk om ze samen te voegen). Verder is het een gemakkelijke soort om te houden, een redelijke groeisnelheid en als ze eenmaal genoeg werksters hebben dat de mediums ook veel buiten foerageren (50+ werksters) worden ze ook redelijk agressieve jagers. Zet ze alleen niet te warm (minder warm dan Messor barbarus en met genoeg koelere gedeeltes, mijn ervaring is dat je anders soms ineens gynes kunt verliezen).

Pheidole soorten zijn uiteraard veel agressiever en op zich redelijk gemakkelijk te houden. Echter het is een stuk moeilijker (en veel duurder) om polygyne kolonies ervan te vinden (zijn praktisch altijd exoten). En daarnaast zijn ze heel veel beter in het ontsnappen. Zelfs fluon is geen garantie over lange periodes. Daarnaast genereren ze ongeveer netzoveel afval als de Messors met hun zaden, alleen laten ze hun buitenwereld aanzienlijk minder gemakkelijk schoonmaken.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
TheFlash
Junior lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 september 2019
Locatie: Enschede
Leeftijd: 16
Contacteer:

Re: ik zoek een polygyne mierensoort

Bericht door TheFlash »

Al eens naar messor aciculatus gekeken?
-Lasius Flavus Kolonie
-In de toekomst nog meer kolonies ;)
Plaats reactie