Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Ik heb alle foto's bij een andere host onder gebracht. Het laden duurt nu niet meer zo lang. Ik hoop dat een ieder nu weer met veel plezier mijn blog over deze zeer interessante mieren kan volgen!

Ik ga nu weer op pad om een stapeltje bramenbladeren te halen...
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door mpke »

Het was dus van deze soort waarvan ik nog eens foto's van de schimmel wilde zien ;). Sorry voor mijn foute post bij de Atta, die moest dus hier staan hé...
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Dat had ik al in de gaten. Ik zal zsm foto's maken van de schimmel.

Ik heb ook de kleine grindsteentjes bedekt met grotere steentjes. Nu kunnen de mieren niet meer de kleine grindsteentjes meenemen naar de schimmel.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door mpke »

Super dat ze het super doen! (De pagina laadt nu sneller op mijn pc ;))
(Waarom post je je andere filmpjes ook niet? Dat van die kool vind ik super!)
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Salom »

Echt heel mooi dat aquarium.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door mn »

Aj... Dat is jammer !
Heeft je Atta kolonie hier last van ?
Ik zou alle lijkjes voor zover mogelijk weg proberen te nemen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Bij mijn Atta sexdens heb ik hier geen last van. Nu zit er tussen beide kolonies wel een hele groot verschil qua werksters. D acro's zijn met een stuk of 7000, terwijl de atta's met ongeveer 250 mieren zijn.
Ik zal straks proberen om zoveel mogelijk lijkjes uit de bakken te halen.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Mika »

De mieren zijn mogelijk het slachtoffer geworden van een toxine waarvoor de schimmel ongevoelig is. De schimmel zal een groot aantal toxine detoxifiëren voor de mieren, maar niet allemaal... Het kan zijn dat één van de planten die je de laatste tijd gegeven hebt dit toxine bevatte. Het is altijd lastig om te achterhalen welke plant het nu geweest kan zijn. Ik heb zo een episode ook meegemaakt met mijn Atta.



En mieren die het einde voelen naderen, zorgen er soms inderdaad voor dat ze niet doodvallen in het nest.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Dumdidum »

Is het noodzakelijk de schimmel te laten groeien om de kolonie groter te maken? Of is het voldoende als je de schimmel constant houdt?
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Mika schreef:De mieren zijn mogelijk het slachtoffer geworden van een toxine waarvoor de schimmel ongevoelig is. De schimmel zal een groot aantal toxine detoxifiëren voor de mieren, maar niet allemaal... Het kan zijn dat één van de planten die je de laatste tijd gegeven hebt dit toxine bevatte. Het is altijd lastig om te achterhalen welke plant het nu geweest kan zijn. Ik heb zo een episode ook meegemaakt met mijn Atta.
Is er ook een bepaalde incubatietijd tussen het aanbieden van een plant die toxine bevat en de dood van de werksters? Dan kan ik proberen na te gaan aan welke soort plant het eventueel gelegen zou kunnen hebben.

Mika schreef:En mieren die het einde voelen naderen, zorgen er soms inderdaad voor dat ze niet doodvallen in het nest
Ik dacht inderdaad al dat ergens hierover gelezen had. Wel een mooie én beschermende eigenschap van de mieren!
Dumdidum schreef:Is het noodzakelijk de schimmel te laten groeien om de kolonie groter te maken? Of is het voldoende als je de schimmel constant houdt?
Er zit wel een bepaalde verhouding tussen het aantal werksters in de kolonie én de grootte van de schimmel. Ik zou zo niet weten wat deze verhouding precies is. Het aantal werksters moet natuurlijk wel de schimmel kunnen onderhouden, maar de schimmel moet ook niet weer te klein zijn. Het laatste omdat dan de schimmel snel zal krimpen. Ik ben er wel achter gekomen dat als je de goede factoren te pakken hebt de schimmel relatief snel kan groeien!


Over de schimmel gesproken:

De schimmel, met een volume van 10 liter, zit nu in een 13 liter bak. Iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat de mieren in een andere bak ook schimmel gaan maken? Ik zou graag willen dat de mieren niet alleen in de grote linkerschimmelbak hun schimmel houden, maar ook in de kleinere rechterschimmelbak (rechter zilveren bak; achter het bruggetje) schimmel gana bouwen. Ik heb daar dezelfde temperatuur én vochtige kleikorrels als in de linkerbak. (Zie foto)

Afbeelding

Alvast bedankt voor de recaties!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Mika »

Beffie schreef:Is er ook een bepaalde incubatietijd tussen het aanbieden van een plant die toxine bevat en de dood van de werksters? Dan kan ik proberen na te gaan aan welke soort plant het eventueel gelegen zou kunnen hebben.
De voedingsknopjes verschijnen 4-5 dagen na het groeien van nieuwe schimmel. Ik weet niet of er stromingen of transporten kunnen zijn in de schimmel, waardoor voedingstoffen al na een dag in die knopsjes kunnen terechtkomen. Schimmels hebben echter geen vaten, dus dat is weinig waarschijnlijk.
Dumdidum schreef:Is het noodzakelijk de schimmel te laten groeien om de kolonie groter te maken? Of is het voldoende als je de schimmel constant houdt?
Beffie schreef:Er zit wel een bepaalde verhouding tussen het aantal werksters in de kolonie én de grootte van de schimmel. Ik zou zo niet weten wat deze verhouding precies is. Het aantal werksters moet natuurlijk wel de schimmel kunnen onderhouden, maar de schimmel moet ook niet weer te klein zijn. Het laatste omdat dan de schimmel snel zal krimpen. Ik ben er wel achter gekomen dat als je de goede factoren te pakken hebt de schimmel relatief snel kan groeien!
Je schimmel moet zichzelf in stand houden, de bestaande volwassen werksters voeden, en ook nieuwe larven voedsel geven.
Als de mieren teveel schimmel te snel verwijderen, dan komt de hele kolonie in het gedrang. De volwassen werksters vinden soms ook voedsel in de vorm van fruit(sap), plantensap, honingdauw en dergelijke. Als je zulke voedingsstoffen geeft, dan gaat de hele opbrengst van de voedingsknopjes naar de larven, en kan je een grote kolonie uitbouwen, met een relatief kleine schimmel. Zoals Beffie zei moeten de werksters de schimmel ook kunnen verzorgen, dus een hele grote schimmel met een kleine kolonie is ook een slecht uitgangspunt.


Beffie schreef:De schimmel, met een volume van 10 liter, zit nu in een 13 liter bak. Iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat de mieren in een andere bak ook schimmel gaan maken? Ik zou graag willen dat de mieren niet alleen in de grote linkerschimmelbak hun schimmel houden, maar ook in de kleinere rechterschimmelbak (rechter zilveren bak; achter het bruggetje) schimmel gana bouwen. Ik heb daar dezelfde temperatuur én vochtige kleikorrels als in de linkerbak.
Ofwel wacht je tot ze het zelf doen, ofwel verstoor je de kolonie, en plant je zelf een stuk schimmel over.

In beide gevallen kan het mislukken, omdat ze de bak vol afval gooien, of omdat ze het schimmelfragment terug verhuizen. Bij mijn 'schimmeltransplantaties' heb ik opgemerkt dat het beter lukt als er larfjes mee verhuisd zijn. Zij zullen immers lokale schimmelverzorging stimuleren, en ervoor zorgen dat er bladeren aan de schimmel gebracht zullen worden.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door XToF »

Zou het kunnen dat door een minder goede ventilatie in onze kunstmatige nesten gecombineerd met een te sterk groei en stofuitwisseling van de schimmel dat de CO2-concentratie in de schimmelbak zodanig hoog oploopt dat dit een toxische omgeving wordt voor de mieren?
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Mika schreef: Ofwel wacht je tot ze het zelf doen, ofwel verstoor je de kolonie, en plant je zelf een stuk schimmel over.

In beide gevallen kan het mislukken, omdat ze de bak vol afval gooien, of omdat ze het schimmelfragment terug verhuizen. Bij mijn 'schimmeltransplantaties' heb ik opgemerkt dat het beter lukt als er larfjes mee verhuisd zijn. Zij zullen immers lokale schimmelverzorging stimuleren, en ervoor zorgen dat er bladeren aan de schimmel gebracht zullen worden.
Ik zal de komende dagen de lege schimmelbak in de gaten houden. Wellicht dat daar nieuwe schimmel wordt gemaakt. Anders denk ik dat ik inderdaad een deel van de schimmel moet overplaatsen naar de nieuwe schimmelbak. Hier zit echter wel een "klein" probleem. Op de grote bak, waar nu de schimmel in zit, zit met een deksel die niet goed sluit. Ik heb dit daarom met tape dicht geplakt. Het deksel demonteren zal wel voor wat verstoring zorgen.

Zo typende bedenk ik mij dat ik de schimmel ook in kleinere hoeveelheden kan breken. Met als gevolg dat ik meerdere schimmelbakken krijg. Zou dit goed uitpakken? Hoe doen de mieren dit in het wild? Lijkt mij dat er dan ook meerdere schimmeltuinen zijn?

XToF schreef:Zou het kunnen dat door een minder goede ventilatie in onze kunstmatige nesten gecombineerd met een te sterk groei en stofuitwisseling van de schimmel dat de CO2-concentratie in de schimmelbak zodanig hoog oploopt dat dit een toxische omgeving wordt voor de mieren?
Goede vraag. In het wild hebben bladsnijdermieren ook een soort schoorsteentje som de ventilatie te regelen. Dat is in een kunstmatig nest inderdaad niet het geval.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door mpke »

Beffie schreef:
Zo typende bedenk ik mij dat ik de schimmel ook in kleinere hoeveelheden kan breken. Met als gevolg dat ik meerdere schimmelbakken krijg. Zou dit goed uitpakken? Hoe doen de mieren dit in het wild? Lijkt mij dat er dan ook meerdere schimmeltuinen zijn?
In het wild werken ze ook met meerdere schimmeltuinen. Toen ik de kolonie nog had hebben ze zelf schimmel beginnen bouwen in een andere bak (wel pas toen de ene vol zat). Je kan proberen de schimmel handmatig te verhuizen, slecht kan het niet zijn. Ofwel brengen ze de schimmel terug naar hun moederbak ofwel bouwen ze de schimmel verder aan.
Ik wens je veel succes met wat je gaat doen. :)
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Everio »

Heb je het sterftecijfer goed kunnen overkomen? Was echt een mooie kolonie! Hoop niet dat dat het einde was!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Everio schreef:Heb je het sterftecijfer goed kunnen overkomen? Was echt een mooie kolonie! Hoop niet dat dat het einde was!
Het gaat gelukkig erg goed met de kolonie. Zo goed zelfs dat ik binnenkort de set-up moet uitbreiden. Ik denk dat de schimmel boordevol larven en eitjes zit! :D
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Dumdidum »

Mooi hoor !
Op deze manier kun je "eindeloos" uitbreiden :D

Deze mierensoort staat ook hoog boven aan mijn verlang lijst maar voorlopig heb ik geen ruimte meer.
Een paar vragen:

-klopt het dat je per cilinder een warmtematje gebruikt?
-hoe regel je dat de lucht circuleert en de lucht de juiste luchtvochtigheid heeft?
-geef je per dag ook veel insecten ?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door dondiablo »

Ik vroeg me eigenlijk af hoe de verhuizing van zo een schimmel gaat. Je hebt hem nu in 3 stukken verdeeld? Of begrijp ik dat verkeerd?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
kjeld13

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door kjeld13 »

Zo! Mooie setup, goed aan de ventilatie gedacht.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Mika »

Ik vind het een hele goede opstelling (veel professioneler dan die van mijn Atta): kan je wat meer info geven?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door mpke »

Prachtig! Zo is het leuk ze te houden.
Wel 1 vraagje: hoe hou je die bakken warm?
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Dank jullie wel voor de complimenten! Ik zal onderstaand wat meer informatie geven over de set up, welke geïnspireerd is op die van Erne (antstore):

De set up bestaat uit een zestal plexiglazen cylinders van 20x20 cm; inhoud ongeveer 6 liter. Deze cylinders staat drie aan drie. Alle zes cylinders staan in verbinding met een centrale buis, de buis aan de bovenkant. Iedere cylinder is door de mieren op twee manieren te bereiken. De reden hiervan is dat er een kans is dat de mieren ook schimmel kunnen gaan maken in een toegangsbuis tot een cylinder. Zo kunnen ze dus "altijd" een cylinder bereiken.

In de voorste drie cylinders heb ik de schimmel geplaatst. Onderin heb ik hydrokorrels geplaatst, dit om te zorgen dat het vochtig blijft. Cylinder linksachter en rechtsachter worden verwarmd door een warmtematje. De temperatuur loopt in die bakken op tot 30 graden. De warmte verspreid zich door de buizen heen.

Het verhuizen van de schimmel was een heel karwei. De schimmel van ongeveer 13 liter heb ik in drie grote stukken gebroken. Gelukkig had ik huishoudhandschoenen aan, deze mieren kunnen venijnig bijten! In de beide buitenwerelden (links en recht), welke bakken zijn van 40*30*20 leg ik een hoeveelheid bladeren. Gisteren aardig wat takken van Liguster gegeven. Nu zijn deze takken helemala kaal... Kom ik meteen bij een klein probleempje: Heo krijg ik deze takken uit de bakken. Ik denk dat ik maar ga testen in hoeverre de mieren over fluon heen komen. Ik ga denk ik de bovenste rand van de buitenwereld insmeren met fluon.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Everio »

Mooie setup zo! Wat doe je als de schimmels te groot worden? Op deze manier lijkt het mij dat die cilinders al snel vol zitten?
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Everio schreef:Mooie setup zo! Wat doe je als de schimmels te groot worden? Op deze manier lijkt het mij dat die cilinders al snel vol zitten?
Ik verwacht dat deze set up niet erg snel "vol" zal zitten. Wanneer de set up vol is, is er 6x6= 36 liter schimmel :o Maar gelukkig heb ik de mogelijkheid om een eventuele uitbreiding te maken.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door mn »

Mooie setup! Ziet er allemaal wat professioneler uit zo.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
kjeld13

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door kjeld13 »

Hoe werkt de bevochtiging?
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Dat doet de schimmel (nu) zelf. Wanneer de schimmel kleiner is, beginstadia van een kolonie, moet je extern bevochtigen. Nu geeft de schimmel zelf voldoende vocht af. Wanneer dit, om wat voor reden dan ook minder zou worden, kan ik altijd de hydrokorrels zelf bevochtigen.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door mn »

Beffie schreef:Dat doet de schimmel (nu) zelf. Wanneer de schimmel kleiner is, beginstadia van een kolonie, moet je extern bevochtigen. Nu geeft de schimmel zelf voldoende vocht af. Wanneer dit, om wat voor reden dan ook minder zou worden, kan ik altijd de hydrokorrels zelf bevochtigen.
Moet dit bevochtigen dan langs boven gebeuren, langs de schimmel zelf, of heb je hier een kleine opening voor onderaan ?
Kan het kwaad moest er water op je schimmel komen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

mn schreef:
Beffie schreef:Dat doet de schimmel (nu) zelf. Wanneer de schimmel kleiner is, beginstadia van een kolonie, moet je extern bevochtigen. Nu geeft de schimmel zelf voldoende vocht af. Wanneer dit, om wat voor reden dan ook minder zou worden, kan ik altijd de hydrokorrels zelf bevochtigen.
Moet dit bevochtigen dan langs boven gebeuren, langs de schimmel zelf, of heb je hier een kleine opening voor onderaan ?
Kan het kwaad moest er water op je schimmel komen?

Zat nog even over mijn antwoord na te denken... En het lijkt me niet bevorderlijk dat er water op de schimmel komt. Wanneer ik het vochtiger zou willen maken kan ik dit doen door in één van de andere cylinders te laten verdampen. Het vocht verspreidt zicht dan wel dooor het buizenstelsel.
Let wel op: Ik hoef zéér waarschijnlijk de schimmel niet extern te bevochtigen. De schimmel krijgt immers ook veel vocht van de verse bladeren die door de mieren in de schimmel worden geplaatst.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door mn »

Het is een risico dat je neemt maar het ziet er wel erg goed uit!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie