Camponotus ligniperda (ProXi)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Martijn »

Offtopic: Ondanks dat ik Camponotus herculeanus aanzie als de traagste en meest suffe mier die er is wil ik ze toch een keer gaan houden.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ameiseman »

Offtopic: Waarom zou je dit doen? Ik vind het echt een supersaaie soort!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Martijn »

Offtopic: Je hebt me al weer over gehaald, ben op zoek naar Formica Fusca, ditkeer wel een bevruchte koningin na mijn ervaring met Antstore. :P
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Martijn »

Je video's facineren me steeds weer!
Heb camponotus ligniperda ook al is gehouden, jammer dat ze zo traag groeien...

Martijn
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Martijn schreef:Je video's facineren me steeds weer!
Heb camponotus ligniperda ook al is gehouden, jammer dat ze zo traag groeien...

Martijn
Ja dat is inderdaad wel jammer.
Met het is een heel mooi soort om te zien.
Ze worden nu ook steeds actiever nu het aantal langzaam groeit.

Het zijn wel niet echt helden vind ik. Die van mij tenminste.
Ze hebben al moeite met een klein fruitvliegje.
Ze zijn ook niet echt agressief naar voedsel dieren toe.
Als je ze verstoord dan worden ze wel redelijk defensief.

Meelwormen willen ze niet echt accepteren. Heel soms wel.
Dat is wel lastig. Want moet nu zelf muggen en kleine spinnetjes vangen voor ze :p
Binnenkort begin ik wel weer met fruitvliegjes speciaal voor deze kolonie.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Martijn »

Over mijn camponotus ligniperda heb ik nog een blog op het andere mierenforum.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ameiseman »

Geen idee waarom ze het doen, maar mijn Camponotus vagus gyne ligt vaak ook doodstil tussen de poppen in, en de werksters doen dat soms ook.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Martijn »

Mijn myrmica rubra's doen dat ook, er ligt nu een grote stapel poppen en soms ligt er een werkster helemaal onderop. Gelukkig gebeurt dit bij de gyne niet.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door efbi »

Dat trillen doen ze inderdaad om de rest te alarmeren als er gevaar dreigt. ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Oke grappig, dat vermoeden had ik al.
Ik kon het alleen niet terugvinden op internet.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door efbi »

Ik denk dat ik het weet uit de caresheet van Mika over Camponotus Vagus.
Het zal wel voor alle Camponotus soorten gelden denk ik...
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door MorbidMike »

Het heet strudileren en nogal veel soorten schijnen dit te doen. De Camponotus ligniperda kolonie die ik heb gehad deed het erg merkbaar (als een major dat deed klonk het alsof een raar soort sprinkhaan striduleerde), mijn Camponotus substitutus doet het niet, maar lijkt met een lichaamsdeel op de ondergrond te slaan, wanneer een hoop mieren dat doen klinkt het alsof er regen valt. Op internet kun je een paar artikelen vinden waar ook een paar opgenomen geluiden bij staan van verschillende stridulerende soorten (google 'ant stridulation').
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Phantom »

Striduleren is inderdaad een manier waarop mieren elkaar snel en zeer dringende informatie geven, zoals bij bedreiging.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Mika »

Dit is eigenlijk geen striduleren. Striduleren gebeurt door het tegen elkaar laten wrijven van twee lichaamsdelen, en niet van het abdomen en de wand. Myrmiciene mieren hebben een plaat en een schraper, en striduleren.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Phantom »

Hoe noemen we dit dan het best? Tikken?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Elan »

In de literatuur wordt volgens mij doorgaan van "drumming" gesproken...
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door efbi »

Het blijft intrigerend dat het altijd mis gaat als ze naar een nieuwe setup verhuizen...
Er moet toch een verklaring voor zijn.
Misschien indien dit haalbaar is eens een cameratje 24/24 op de buitenwereld zetten en achteraf de tapes eens bekijken...
Veel succes in ieder geval en wie weet gaat het deze keer wel goed, en blijft het bij die 5 werksters...
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door MorbidMike »

Ik geloof dat vallen onmogelijk de oorzaak kan zijn. Lees paragraaf 3 van http://fathom.lib.uchicago.edu/2/21701757/ (Miniature people confront Galilean science! ). Volgens bioloog Michael LaBarbera kan zelfs een muis niet doodgaan door te vallen, dus zou een mier dat zeker niet kunnen. Ik denk dat een mier zelfs geen beschadiging kan oplopen van een val.

Zal er een kleine berekening aan toevoegen:
Ik ga uit van een mier van 1 gram, die valt over een afstand van 1 meter, verwaarloos hierbij de luchtweerstand.

E = 1/2 * m* v^2
x(t) = -1/2*g*t^2 + v0*t + x0
v(t) = -g*t

0 m = -1/2*9.81 m/s^2 + 0 m/s + 1 m
=> t = sqrt( 2/9.81 ) s = ca. 0.45 s (Dus na een val van 1 meter heeft de mier daar 0.45 seconden over gedaan)
=> v(0.45s) = -9.81 m/s^2 * 0.45 s = ca. -4.4 m/s (Haar snelheid is dan 4,4 m/s)
=> E = 1/2 * 1*10^-3 kg * (4.4 m/s)^2 = ong 9.7 * 10^-3 J.

De mier heeft na een val van 1 meter dus 0.0097 Joule aan energie gekregen, dit is belachelijk weinig en hoogstwaarschijnlijk niet genoeg om een mier enige vorm van schade aan te richten (ter vergelijking, een gram suiker bevat 16720 Joule aan energie). Ik heb hierbij de luchtwrijving verwaarloost, normaal gezien is die er wel dus is de energie van de mier nog lager.

Ik denk dat het te maken moet hebben met stress, alleen heb ik met mijn Camponotus ligniperda dit probleem nooit gehad (tot ze dus hun koningin ineens vermoordden).
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Floris »

Ik begrijp niet wat je met je berekening van zwaarte-energie wil aantonen. Dat kleine dieren niet doodvallen komt doordat ze klein zijn; hun massa is in vergelijking met hun afmetingen veel kleiner, namelijk de derde machtswortel kleiner.
Vanaf grotere hoogte is de luchtweerstand een sleutelfactor in dit verhaal.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door MorbidMike »

Wat ik hiermee aantoon is dat vanaf een hoogte van 1 meter en zonder luchtweerstand een mier al niet dood kan vallen of beschadigd kan raken, laat staan met luchtweerstand en een hoogte van maximaal 40 cm afgaand op de foto's.
Gebruikersavatar
samuele
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2010
Locatie: Huizen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door samuele »

Hee, leuk je kolonie.
Heb nog niet al de reacties kunnen lezen ivm tijdgebrek, maar mocht je vraag nog niet beantwoord zijn, ze worden later zeer agressief! Ik heb nu een kolonie van zo n 150 a 200 werksters met altijd iets van 20 mieren in de buitenwereld, deze vallen alles zeer heftig aan (echt alles, ben nu in italie en geef ze gewoon alles wat ze vind, van wespen en grote libellen tot sprinkhanen en kevers met een op het oog ondoordringbaar schild, de mieren bewijzen het tegendeel echter). Ik denk dat deze mieren in het begin zo voorzichtig zijn, omdat ze zich erg traag ontwikkelen en de eerste werkerst dus erg kostbaar zijn voor de kolonie.

Over het probleem met je setup, op de plek waar ik ze vond zag ik dat ze zich genesteld hadden in een boom stronk met zeer veel verschillende vocht gehaltes (dus van zeer droog tot erg vochtig). ik heb mijn setup toen ook zo gemaakt, en ze bevinden zich overal. het is dus belangrijk ook een alleen droog plekje te hebben ( de helft van mijn kolonie bevind zich in het nestgedeelte zonder vocht reservoirs) en een medium vochtig plekje. Ik heb ook nog een beginnende kolonie met 4 werksters en wat broed, dus ik met nog zien hoe dat gaat. zal binnekort ook een blog beginnen over 1 van deze soorten, ze zijn erg interresant en mooi!

Dat trillen zie ik ook veel, voor al als ik ineens in de bak bezig ben of ze een prooi aan het doden zijn (geef alles levend, echt heel vet om te zien!). geloof ook dat het een manier is om snel een (dringende) boodschap te geven.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Gortello »

Super om te lezen dat het zo goed met je kolonie gaat, helemaal een troost na je Formica kolonie. Misschien leuk een keer te filmen hoe ze de prooi overmeesteren, wel hopen dat dit natuurlijk voor herhaling vatbaar is.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik zal dat zeker nog wel een keer proberen.
Hoop dat ze dat nog eens doen.
Ze zijn nu wel weer wat rustiger.
Misschien waren ze zo actief omdat ze net uit de winterslaap kwamen.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ANThousiasteling »

1. Hoe groot is je kolonie nu op dit moment?
2. Maak je gebruik van een warmte matje? Zo ja, 2a. hoelang laat je hem aanstaan, 2b. welke temp. wordt er gegenereerd, 2c. hoeveel watt is het matje en hoe groot in cm., 2d. verwarm je het hele nest of slechts een deel?
3. Geef je alleen vocht via de buitenwereld of maak je ook een deel van het nest vochtig?
4. Bij hoeveel exemplaren heb je de kolonie verhuist naar een Ytong nest?

Ik verwacht binnen een paar dagen mijn eigen kolonie die ik bij Antstore heb gekocht.

Zijn er nog meer mensen die op een succesvolle wijze deze Camponotus soort houd of heeft gehouden? Aan jullie stel ik dezelfde bovenstaande vragen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hallo KM,

1. De kolonie telt ongeveer 80/90 werkers en heb ongeveer 30/40 poppen en een klein aantal larven en eitjes.

2. Ik maak zelf geen gebruik van een warmte matje voor deze kolonie.
Er zijn wel mensen die verwarmingselementen gebruiken, bijvoorbeeld een warmte spotje, warmte steen of warmte matje om een gedeelte van het nest of een gedeelte van de buitenwereld te verwarmen. Het is zoals blijkt bij mij echter niet noodzakelijk. Misschien gaat de groei van de kolonie wel iets sneller als je het verwarmt, maar mijne doen het prima zonder.

3. Ik heb ze voorheen langdurig in een buizen nest gehouden. Eerst met 1 buisje daarna met 2 en daarna met 3 buises. Deze buisjes hadden altijd een waterreservoir. Daarnaast gaf ik ze 2x per week suikerwater. Pas nadat het een beetje te vol werd in die buisjes heb ik ze verhuist naar een Ytong nest. Toen hadden ze iets van 60 werksters en aardig wat broed. Persoonlijk raad ik aan ze pas te verhuizen naar een Ytongnest als de kolonie al wat groter is. Dus niet al met 5 of 10 werksters.

4. Sinds ze in een Ytong nest zitten bevochtig ik deze amper meer. Ik weet niet of er meer mensen zijn die dat niet meer doen. Ik geef ze alleen nog maar suikerwater in de buitenwereld. Ik zorg er wel voor dat dit regelmatig ververst wordt en hou ook de gasters van de werksters in de gaten.


Alvast veel succes en veel plezier met dit soort.
Vooral in het begin is het belangrijk dat je ze erg veel rust geeft. Ze zijn redelijk stressgevoelig.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ANThousiasteling »

1. Kun je mij zeggen waar stress in resulteerd....eten ze bijvoorbeeld broed op of krijgen ze helemaal geen broed?
2. Hoe uitbraak gevoelig is deze soort? Bijten ze door Ytong of silicone heen of blijven ze netjes binnen de setup?
3. Zijn het goede plexiglas klimmers en moet de buitenwereld volgens jou hoog zijn of is 5 a 7 cm. hoog ook voldoende?
4. Rust geven betekend waarschijnlijk afdekken voor het licht of is rust geven meer omvattend volgens jou? Helpt dat rode folie zodat ze denken in het donker te zitten maar toch gezien kunnen worden?
5. Denk jij dat het nodig is om de soort in het donker te houden of heeft licht in het nest geen invloed op hun gedrag? Ik zie bijvoorbeeld geen raar gedrag bij Lasius niger en Formica fusca die gewoon daglicht in hun nest krijgen, ik dek ze nml. niet af.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hallo KM,

1: Stress heeft op beide invloed. Het zorgt er zowel voor dat de koningin haar eieren kan gaan opeten en daarnaast duurt het ook langer voor ze eieren legt. Ze kan er zelfs aan dood gaan als ze echt teveel stress krijgt. Je kan de kolonie dan ook het beste met rust laten, vooral in het begin als de kolonie erg klein is.
2: Ik weet dat er Camponotus soorten zijn die door Ytong heen kunnen bijten. Zover ik weet doet dit soort dat niet. Die van mij hebben dat ook nog niet gedaan. Je zou dat het best via google kunnen zoeken. Ik zou dan wel Engelse zoektermen gebruiken, In het buitenland wordt dit soort trouwens tegenwoordig vaak Camponotus ligniperdus genoemd.
3: Het zijn hele goede klimmers. Die van mij rennen zonder problemen in een hoog tempo omhoog over plexiglas/normaal glas. Als ik ze nu stoor om eten te geven doen ze dat ook. Ik heb zelf slechte ervaring met hoge buitenwerelden, Mijn werksters sterven als de buitenwereld hogere randen heeft. Of het nou een glazen buitenwereld is, plexiglas buitenwereld is of van plastic dat maakt niet uit. Ook bij verschillende groottes van de buitenwerelden blijven de werksters sterven bij hogere randen bij mij. Misschien omdat ze soms vallen of door luchtdruk/luchtvochtigheid of luchttemperatuur verschillen. Ik weet dat andere mensen wel hogere buitenwerelden hebben. Dus dat moet je gewoon zelf even uitzoeken hoe jou kolonie erop reageert. Ik zou het in ieder geval niet in het begin proberen, omdat sterfte gevallen in het begin erg kostbaar zijn.
4: Rust geven betekend zowel afdekken als echt met rust laten. Vooral in het begin moet je afhankelijk van de grootte van de kolonie ze maar 1x per week eten geven en bekijken. Vaker zorgt voor teveel stress. Ik weet niet of rode folie helpt bij dit soort. Ik heb dat nooit geprobeerd. Ook dat zou je even moeten zoeken via google.
5: Mijn Lasius niger kolonie dek ik ook niet af. Die staat de hele dag in het daglicht en kamer verlichting. Ik heb zelf geen verschil gemerkt ten opzichte van kolonies die wel afgedekt had bij Lasius niger. Ze doen het ook erg goed. Bij Camponotus ligniperda heeft het wel invloed, omdat ze stress gevoeliger zijn. Als je je kamer licht bijvoorbeeld aan/uit doet merken ze dat en daarnaast gaat de ontwikkeling ook trager bij mij. Voor dit soort zou ik dan ook aanraden het wel af te dekken,
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ANThousiasteling »

He ProXi,

Super dat je kolonie het goed doet. Wel even een vraagje....het schatten van het aantal werksters is altijd erg moeilijk. Je maakte op 15 maart melding van 80/90 werksters en 30/40 poppen. Zijn er naast die 30/40 poppen nog eens 70/90 poppen bijgekomen en uitgekomen zodat je nu op 200 werksters zit of hoe moet ik dat zien.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik denk eerder dat de vorige schatting wat laag was. Zowel van het aantal mieren als het aantal poppen.
Ben ook nooit echt goed in schatten geweest, maar ik heb ze nu beetje proberen te tellen en toen kwam ik ongeveer tegen de 200 uit.
Zie ook het filmpje. Ook al zijn er ook nog mieren in de buitenwereld die je niet op filmpje ziet.

Er zijn wel wat poppen ondertussen bijgekomen maar dat waren er zeker geen 90.
Alle poppen zijn wel uitgekomen ondertussen. Er zijn er nu nog maar een klein aantal over.
De wat grotere poppen voornamelijk.
Wel is er een hele lading eitjes. Ik zal maar geen schatting maken :roll:

Weet ook niet of dat normaal is, maar ik heb soms het idee dat het geen doorlopend proces is bij deze kolonie.
De koningin legt in een paar weken tijd meestal heel veel eitjes en stopt dan met leggen.
Ze is dan ook een stuk kleiner/dunner daarna. Vervolgens sterkt ze aan en als de larven poppen zijn en bijna uitkomen begint ze pas weer met leggen.
Ik heb dus meestal of bijna alleen eitjes of bijna alleen larven of bijna alleen coconnen.
Bij mijn andere kolonies gaat dat heel anders, maar misschien veranderd dat straks als de kolonie groter is.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door efbi »

Mooie filmpjes!
Veel succes met je nieuwe buitenwereld, hopelijk gaat het goed!
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Plaats reactie