Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie

Vragen over problemen van mierenkolonies
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ruttydm »

Lvet schreef:
ruttydm schreef:
Lvet schreef:Hoe lang houden/hielden ze dit vol?
alleszins langer dan een week dan had ik ze vrij gelaten
Dat zegt dan niks, ze hadden geen nest om te verdedigen, geen foerageergebied om te veroveren etc. Ze leefden waarschijnlijk niet in harmonie met elkaar, maar hadden niks beters te doen dan elkaar te negeren en uiteindelijk zou het toch tot een botsing kunnen komen.
je hebt gelijk
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

ik ga komende dagen proberen met een spiegelreflex camera fotos te maken van mijn samengestelde kolonie messors (capitalus koningin met barbarus werksters) als "bewijs" dat je dus een kolonie kan redden..
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Ik geloof er sowieso wel in dat het kan. Je moet gewoon de 'feromonencode' kraken. Het is in de praktijk alleen wel lastig. Er moet een methode ontwikkeld worden waarmee het keer op keer werkt, zodat het redden van een kolonie niet elke keer een gok wordt.

Ik ben desalniettemin erg benieuwd naar je foto's!
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_5164.JPG
DSC_5166.JPG
Vrijdag 20 april in de ochtend: De laatste paar dagen waren er redelijk wat cocons uitgekomen en het aantal werksters is gestegen naar zo’n 45 stuks. Blijkbaar was het broed niet dood gegaan door de veel te grote hoeveelheid Thijmolie. Een geluk bij een ongeluk. Helaas is deze kolonie nog steeds gyne loos. Daar ga ik wat aan proberen te doen.

Poging 2 om een gyne te introduceren.
Vrijdag 20 april 19.00 uur: Gyne (A) en de gyne loze (voormalig grote) kolonie in de koelkast afgekoeld voor een periode van 3 uurtjes. De temp. ligt rond de 5 graden.

22.00 uur: Ik heb de afgekoelde gyne in het kooitje gedaan en daarna in het buisje laten zakken. Daarna heb ik met een propje watten het buisje afgesloten, maar alvorens dat te doen heb ik een tipje van een sate stokje in de Thijmolie laten zakken en lichtjes aan het watje afgewreven. Ik heb toen alles weer voor 1 nachtje terug gezet in de koelkast.
DSC_5253.JPG
Zaterdag 21 april 8.00 uur. De volgende ochtend heb ik het kooitje van de gyne opengezet maar dat bleek geen enkele nut te hebben want bij 5 graden waren de werksters extreem traag. Ze bewogen namelijk totaal niet. Ik heb de gyne dus uit haar kooitje gehaald en in de kolonie geschoven. Omdat ik meer actie van de werksters wilde zien heb ik het reageerbuisje in de schuur gelegd waar een temp. heerst van ongeveer 10 graden. Het had effect want de gyne begon te bewegen, heel langzaam, maar er was beweging. Langzaam ging de gyne richting het broed, ze ging er zelfs op liggen. Tot mijn verbazing negeerden de werksters haar. Ze lag heel plat en dat heeft ze de hele dag volgehouden tot zelfs in de avond. Bij een temp van 10 tot 12 graden werden de werksters snel actiever. Toen ik de gyne uit haar kooitje haalde heb ik even aan het buisje geroken of de Thijmgeur nog aanwezig was en dat was het zeker.
DSC_5257.JPG
22.00 uur: ’s Avonds heb ik het reageerbuisje naar binnen (22 graden) gehaald en het kooitje en de Thijm watten verwijderd. De gyne lag nog steeds plat maar de werksters waren weer normaal actief maar ze hadden blijkbaar geen interesse in de gyne, ze liepen zelfs over haar heen. De gyne zelf bewoog totaal niet. De Thijm geur neemt af. Omdat ik niet weet welke rol de Thijmolie speelt en omdat ik geen risico wil lopen dat ze de gyne alsnog gaan aanvallen, besluit ik om toch wat extra Thijmolie op het watje te smeren waarmee ik het buisje afsluit. De geur moet daardoor langer in het buisje blijven hangen. Ik zie dat de gyne steeds actiever wordt en langzamerhand vrij kan bewegen over het broed. Ze wordt totaal niet aangevallen en de werksters lopen over haar heen.

Zondag 21 april 3.18 uur 's ochtends. De gyne lijkt volledig geaccepteerd te zijn. De gyne beweegt vrij over het broed. Ondertussen komen er nog steeds cocons uit en zo'n 50 werksters lopen over en om haar heen maar doen geen enkele moeite om haar aan te vallen. Thijmgeur hangt er nog wel een klein beetje. Ze gedraagt zich als een echte koningin en scharrelt heel wat rond tussen de werksters en over het broed. Zal dit echter ook zo blijven als de thijmgeur helemaal weg is. We zullen het zien.
DSC_5282.JPG
24-4 De gyne is nog steeds geaccepteerd. Ze wordt niet aangevallen en ze beweegt normaal in de kolonie die niet de hare is. De test is volgens mij gelukt. De thijmgeur is volledig verdwenen.
DSC_5275.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 22 mei 2013, 18:48, 6 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Geweldig nieuws! Hoe gaat het nu dan? Gezien je verslag van een maand geleden is.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ruttydm »

waw!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door GvG »

Tsjonge, je weet de spanning wel op te voeren! Een cliffhanger van 10 dagen... :)

Maar wat een verhaal. Geweldig dat het gelukt is. Maar de vraag blijft inderdaad: hoe gaat het nu? Is ze aan de leg?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Sorry dat ik zo laat pas reageer maar ik heb het net zoals velen erg druk gehad zo vlak voor de vakantie periode. Op dit moment zit ik op het vliegveld van LA op weg naar San Francisco (6.25 uur) dit verhaal te tikken. Op 5-7 was deze Gyne nog steeds in leven en ging het met haar en haar geadopteerde kolonie goed. De kolonie is nu even bij Floris omdat ik pas 7-8 weer terug ben, maar gezien Floris ervaring mag ik ervan uitgaan dat alles nog steeds goed gaat. Ja de Gyne is nog steeds aan de leg en is volkomen geaccepteerd.

Ik kan jullie ondertussen vertellen dat ik deze test met nog 3 andere kolonies heb uitgehaald waarbij ook deze 3 gynes allemaal netjes geaccepteerd zijn. Ik zou het leuk vinden als ook andere leden gynes zouden vangen en zouden proberen via dezelfde methode gynes tussen kolonies te laten switchen.

Wat natuurlijk wel een feit is is dat de kolonies relatief klein waren. De tests zijn gedaan met kolonies tot max 50 werksters. Ik zou wel eens willen weten of het introduceren van een nieuwe Gyne ook lukt bij kolonies met honderden of duizenden werksters. Dat heb ik helaas nog niet kunnen uitproberen. Misschien dat iemand in de toekomst een grote Lasius kolonie (of een andere soort met goedkope gynes) heeft waarvan de Gyne is overleden en die bereid is deze test een op zo'n grote kolonie uit te voeren.

Als het goed is heb ik nog beeld materiaal van deze laatste test, deze zal ik bij terugkomst in NL zsm plaatsen. Ik heb wel een paar foto's kunnen maken van mieren op Hawaii en van Honingpotmieren (ik weet niet of dat de officiële naam is van mieren die aan het plafond hangen en die opzwellen tot het formaat van een erwt en zo als opslag voor voedsel dienen. Deze mieren waren te zien in het Natuur Hystorisch Museum in Washinton DC.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Honingpotmier= desert ant= Cataglyphis sp.= super leuk en intersessant :D
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Dat klopt niet helemaal, honingpotmieren bestrijken 5 geslachten, die hier staan, maar daartoe behoort niet Cataglyphis. Cataglyphis soorten zijn inderdaad wel 'desert ants', maar geen honingpotmieren. Bekende honingpotmieren zijn bijvoorbeeld Myrmecocystus mimicus en Camponotus inflatus. Honingpotmieren komen ook in de woestijn voor, dus die zou je ook als 'desert ants' kunnen beschouwen. Vandaar de verwarring. Hieruit blijkt waarom het belangrijk is om altijd de binominale nomenclatuur te gebruiken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door RGod »

Tien dagen geleden zag ik dat mijn Camponotus Ligniperdus Gyne was overleden na de vakantie terwijl de rest van de kolonie gewoon doordraaide. Gezien het bij deze soort lastig is om tot een kolonie van 60 mieren te komen hoopte ik dat het mogelijk was een nieuw Gyne te introduceren. Naar aanleiding van deze topic heb ik besloten het te proberen met de koelkast en tijmolie aanpak.

Afgelopen woensdag ging de hele kolonie in zijn Ytong blok in de koelkast. De nieuwe Gyne ook in het aparte reageerbuisje. Na een nachtje in de koelkast heb ik de gyne aan de kolonie toegevoegd en de ingang van het nest afgesloten met een prop met watten en wederom een nachtje in de koelkast gezet. Toen ik vrijdag ochtend ze uit de koelkast haalden zat de Gyne tussen een tiental werksters in. Ik heb de kolonie toen uit de koelkast gehaald en ben gaan observeren hoe de Gyne beviel bij hogere temperaturen.

Wat me opviel is dat de Gyne veelvuldig contact maakte met haar voelsprieten. Echter haar enige orginele werkster deed erg agressief en ook de werksters van de kolonie begonnen wat te stuiteren. Terug in de koelkast. Het werd wat te onrustig en wellicht dat een extra dag geuren uitwisselen zou werken.

Zaterdag om 15:30 weer uit de koelkast en weer onder rustige observatie laten opwarmen. Er zaten nu wel 15 werksters om haar heen en ze werden langzaam steeds actiever. Nu ook weer heel veel voelspriet contact, waarbij het er op leek dat de Gyne iedere werkster aansprak met veelvuldig voelspriet contact en contact met de monddelen. Sommige werksters begonnen weer te stuiteren en sommige maakten zelfs schijn aanvallen. Na wat voelspriet contact ging dit weer over. Een major werkster deed net als de meeste werksters helemaal niet agressief.

Na twee uur in spanning te hebben gekeken waarbij ik af en toe dacht dat het verkeerd zou gaan werd het iets rustiger om de Gyne heen. Werksters werden rustiger en ze kroppen allemaal lekker bij elkaar. Nu, op zondag avond maakt de Gyne deel uit van eenrustige hoop mieren. De prop watten met tijm olie zit nog in de kolonie en ik laat deze voor de zekerheid nog maar even zitten. Ik heb echter goede hoop dat deze noodsprong zal slagen. Pas bij de eerste eitjes ben ik pad echt gerust. Het broed dat bij de Gyne zat is opgenomen in de aanwezige kraamkamer.

Ik neem me voor deze eerste week nog 1 keer per dag te kijken, voor mijn eigen gemoedsrust.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Erg leuk om te lezen dat je het geprobeerd hebt en dat het, tot zover we weten, geslaagd is. Heb je foto's gemaakt van je proef? Wetende hoe moeilijk het is om deze soort naar een grote kolonie te laten groeien terwijl een gyne relatief goedkoop is maakt dat deze kolonie erg geschikt was voor je test. Ik ben benieuwd of anderen in de toekomst met andere soorten ook zoiets gaan proberen en wat hun ervaringen dan zullen zijn.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door RGod »

De proef is nu, haast een maand later, nog steeds geslaagd. De kolonie draait alsof er niets gebeurt is. Het lijkt erop dat de nieuwe Gyne nog niet echt aan het leggen is geslagen al is dat lastig te bepalen gezien ik niet te veel wil kijken en hiermee de kolonie lastig te vallen. Er was al een berg eieren maar of erbij zijn gekomen........ze zijn best wel klein.

Wat betreft de doodsoorzaak van de andere gyne, nog steeds niet zeker maar ik heb wel een vermoeden. Als vakantie voer had ik een paar rupsen gevoerd, die konden ze doden bij honger van het broed en de gyne. Ik wilde vorige week nog een paar voeren maar besloot me eerst wat meer in te lezen in de prooi.........bleek die, rups van het koolwitje, giftig :o

Ik heb geen foto's gemaakt maar de switch heeft plaatsgevonden in het ytong blok. De gyne had de mogelijkheid weg te rennen of in een andere kamer te gaan zitten maar heeft dit niet gedaan. Haar ene werkster zocht wel ruzie maar later was het rustig, of zij het gered heeft weet ik niet.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door RGod »

Een korte update, de kolonie is net uit winterslaap gekomen waar ze in september in gingen..........ze houden zo hun eigen kalender bij.........en ze zijn meteen in volle productie gegaan. Heel veel eieren en nu larven en poppen. Het is nu een kolonie van rond de 50 maar ik verwacht dat dit snel 100 zal zijn. De proef is dus nog steeds geslaagd!
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door SimonT »

Ik heb ook wel een methode die wel wat langer duurt ik heb ervan gehoord op youtube (antscanada) en deze methode werkt blijkbaar zelfs voor hele kolonies. Dus je kan bijvoorbeeld twee kolonies een gezamenlijke buitenwereld kunnen geven maar je moet de aparte kolonies wel scheiden met gaas, er zou agressie waarneembaar moeten zijn, dat wil zeggen dat de kolonies verschillende geuren hebben, door het gaas kan de geur van de kolonies vermengen zonder dat er slachtoffers vallen. Als er na een aantal maanden totaal geen agressie meer is en dat de werksters in de buurt van het gaas komen, zou dat in principe willen zeggen dat de geuren van de kolonies dezelfde zijn want de geur van een kolonie verandert altijd en gedurende de tijd dat ze gescheiden werden door het gaas kon hun geur geleidelijk evolueren tot een gemeenschappelijke geur. ik ben wel niet zeker van de doeltreffendheid ervan... :|
(sorry als het onduidelijk is)
Camponotus Barbaricus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Mika »

Dat zal toch wel geval per geval en soort per soort te beoordelen zijn, hoewel het ook kan lukken bij kolonies van verschillende soorten. Nu, in de vrije natuur zie je dat toch niet, maar, of juiwt vreemd genoeg, leven ze in gevangenschap wel in een verarmde omgeving.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie