Bladluizen voeden

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Bladluizen voeden

Bericht door vhakazar »

Ik zou mijn mieren graag eens een extra sprong vooruit willen laten maken en ik denk dat ik mijn miertjes een bladluizen ga geven. Hoewel m'n moeder vaak spuit tegen die venijnige zwarte beestje is het "spuitseizoen" dit jaar nog niet ingezet.
Het aanbieden van een takje bladluizen lijkt niet moeilijk, daar heb ik geen vragen over. Zou het enigzins mogelijk te zijn een kudde bladluizen aan de mieren aan te bieden? Als je een takje met bladluizen aanbiedt en je stekt van diezelfde plant een gezond stukje. As het gestekte plantje groot genoeg is plant je het in het formicarium en biedt bladluizen aan. Als het takje waar de bladluizen opzitten begint te verdorren en de mieren vinden het nieuwe plantje, zou het dan niet mogelijk zijn om de mieren de bladluizen te laten verhuizen? Zijn er nog enkele gevaren waar ik op moet letten als ik ze bladluizen aanbied.

Bedankt voor het antwoorden op deze vraag en alle vragen die al beantwoord zijn! 8-)
Laatst gewijzigd door XToF op 22 mei 2009, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
exitus acta probat
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: bladluizen voeden

Bericht door Shadowsong »

Ik heb ooit eens bladluizen aangeboden op een stuk klimop, het haalt niet veel uit, zelfs klimop, een plant die toch trager verdort, was heel snel nutteloos en de bladluizen waren zeer snel gewoon dood :P

Ik weet het niet, als je ze wilt versterken zou ik gewoon zelf een honingdauwsurrogaat maken?
Laatst gewijzigd door XToF op 22 mei 2009, 11:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: bladluizen voeden

Bericht door vhakazar »

Daarvoor is de kolonie veel te klein en in de enige winkel in de buurt waar ze esdoornsiroop verkopen, zit de siroop in 2 liter flessen :shock:
exitus acta probat
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Bladluizen voeden

Bericht door Shadowsong »

Jah dat is idd nogal groot :D

Een kolonie te klein voor honingdauw surogaat? Maar niet te klein voor bladluizen te houden?
Hoe kleiner de kolonie hoe minder miertjes ze naar buiten sturen, dus lijkt de bladluizen
ook niet direct de meest effectieve manier van voederen om te beginnen. Honingdauw surogaat
kan je trouwens ook in heel kleine hoeveelheden geven, ik geef ze druppelsgewijs aan zeer kleine kolonies :mrgreen: .

2 liter flessen is echter enorm groot,
als het niet te duur is kan je het wel doen, dat spul kan je namelijk ook op pannenkoeken doen
en eten enzovoort, heel gezond :mrgreen: :roll: en blijft mega lang goed.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bladluizen voeden

Bericht door vhakazar »

20 euro voor de fles en 50 euro voor de aminobolan :oops:
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bladluizen voeden

Bericht door XToF »

Wat je kan doen zijn erwtenluizen kweken. Hier wordt beschreven hoe je dat kan doen. Het spreekt voor zich dat wij niet kunnen werken met potgrond omdat de kolonie daar snel zijn intrek in zal nemen. Je zou de potgrond kunnen vervangen met rotswol. Als je rotswol gebruikt, dien je het water te voorzien van voldoende voedingsstoffen om de erwtenplantjes voorbij de eerste fase te laten groeien. Initieel teren de plantjes op opgeslagen voedingsstoffen in hun zaadlobben. Erwtenluizen kun je bestellen bij Koppert of Biobest.

Als je de luizen wil kweken om je kolonie een boost te geven, dan zal ik je, net als Shadowsong, moeten vertellen dat een honingdauwsurrogaat meer geschikt is.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bladluizen voeden

Bericht door vhakazar »

Kweken is een woord dat andere gezinsleden vies in de oren klinkt....... ;)
Het h-surrogaat is prijzig , maar als ik nog wat smeek.
Hoelang blijft die aminobolan goed voor mieren? (50 ampullen is wel héél veel)
Laatst gewijzigd door XToF op 22 mei 2009, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bladluizen voeden

Bericht door XToF »

De esdoornsiroop moet ongetwijfeld in kleinere verpakking te vinden zijn in andere winkels. Aminobolan blijft lang goed, je kan het desnoods invriezen om het nog langer te bewaren.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bladluizen voeden

Bericht door vhakazar »

De esdoornsiroop is de ramp nog niet (pannenkoeken zoals Shadowsong zei)
Aminobolan kan ik wel invriezen , maar de prijs zit me nog dwars. (misschien kan er met de crisis een procentje af.....)
exitus acta probat
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bladluizen voeden

Bericht door XToF »

vhakazar schreef:Aminobolan kan ik wel invriezen , maar de prijs zit me nog dwars. (misschien kan er met de crisis een procentje af.....)
Klik hier eens op.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bladluizen voeden

Bericht door vhakazar »

@ Xtof: Bedankt, ik koop gewoon de esdoornsiroop (verdunde esdoornsirrop alleen al is een goed begin voor de mieren) en met de aminobolan zie ik nog.
Nog een vraag: Het pilstripje waarmee je eten geeft moet dat in het midden ingedeukt zijn of lage randjes hebben odat de mieren erop kunnen klimmen?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bladluizen voeden

Bericht door Floris »

De belangrijkste voordelen van een pilstrip is dat de buitenwereld schoon blijft, de miertjes kunnen drinken zonder te verdrinken en dat de druppel minder snel opdroogt doordat hij omsloten is.
De meeste mieren zullen geen problemen hebben met op de pilstrip klimmen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie