Last minute vraagjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Net bezig met nestje maken.
Op website van pakjesdienst staat er dat het vandaag geleverd zal worden. Dus hopelijk is dit deze namiddag en was het niet deze voormiddag.

Mijn voorlopig nestje is een proefbuis met daarover een plastic darm geschoven die dan loopt naar een gat in een ferrero rocher doosje. Ik heb wat water in het buisje opgesloten via het systeem vermeld op deze site. Hiervoor gebruikte ik wel filterwatten hopelijk is dat niet erg. Ik zie ook klein vochtdruppels in het buisje is dat een probleem?
Is een laagje van een tweetal cm fluon voldoende. En hoelang moet dit ongeveer drogen voor ik een volgende kant kan inwrijven? Hoelang tegen dat mieren erin mogen?

Groetjes
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Floris »

Er zouden geen vochtdruppels in het buisje moeten zitten. Mieren kunnen niet ademen onder water.
Net als talk werkt fluon pas als het droog is. Het werkt doordat de miertjes geen grip op het spul hebben. Als de strook anti-ontsnappingsmiddel breder is dan een mier haar pootjes uit elkaar kan neerzetten, kan ze er niet overheen. Het werkt overigens ook prima om prooidieren in de buitenwereld te houden, onder dezelfde voorwaarden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ronny
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mei 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 65

Re: Last minute vraagjes

Bericht door ronny »

Filterwatten houd haast geen water vast, grote kans dat het gaat lekken. Ik zou ze eerst een dag laten liggen voor ik er mieren in zou doen.

groetjes
Ronny
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Hm vreemd website zegt nu dat het geleverd is, maar nog niets hier.

Dan haal ik wel echte watten ipv filterwatten, wel geen idee hoe ik de watten moet verwijderen. Dat wordt dan een nieuwe proefbuis.
deinohawk
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 mei 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Last minute vraagjes

Bericht door deinohawk »

probeer iets erachter te haken ofzo, lijkt met het makkelijkste
Laatst gewijzigd door XToF op 10 jun 2009, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Je hebt Pb ;)
ronny
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mei 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 65

Re: Last minute vraagjes

Bericht door ronny »

Pincet?
deinohawk
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 mei 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Last minute vraagjes

Bericht door deinohawk »

zelf (nog) niet echt ervaring ermee, heb (nog) geen mieren, maar lijkt me dat je het er met een haaknaald of een stukje ijzerdraad met een omgebigen stukje aan het einde wel kunt uithalen
Laatst gewijzigd door XToF op 10 jun 2009, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Je hebt Pb ;)
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Daikan »

Wat ik altijd doe:
Naar beneden slaan, pak het buisje in me hand en maak een slaande beweging naar beneden (doe dit wel buiten of zo want ja het kan nat worden) dan valt het watje en het water er zo uit, dan zit ik ook niet zo met pincetten enz. te prullen (en hem alleen maar dieper te duwen).
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Ondertussen al opgelost. Zitten nu al 100% katoen watjes in. Ziet er beter uit. Heel wat minder vocht en geen druppels meer. Heb ook nog meer water in het reservoir gedaan.

Wel nog steeds niets ontvangen. Ofwel heeft iemand van de geburen het pakketje in ontvangst genomen (meestal steken ze dan briefje in de bus), of er is iets misgelopen.
Ik ben er in ieder geval klaar voor.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Haha buurvrouw net gebeld. Heb pakje nu hier voor mij. Nu maar opendoen :)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Last minute vraagjes

Bericht door mn »

Fluon droogt heel snel, het is dan ook aangeraden om direct het potje te sluiten tijdens gebruik.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Een gyne 15tal werkertjes(veel kleiner dan ik gedacht had en een antal kleine eitje veronderstel ik. En eental larves van verschillende grootte.

En nu maar vlug mijn bakje met fluon behandelen
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Net aangebracht maar voel me toch niet zo zeker met die fluon. Ik deed een klein beetje op de rand en wreef dit dan open over de ganse lengte met fijn penseel.
Denk dat ik toch maar voorlopig het deksel erop houd. Dan kan hopelijk geen kwaad voorlopig.
Stel dat het niet goed is kan ik dan dat laagje eraf vegen en opnieuw proberen? Of ga ik telkens een doos verprutsen als ik het misdoe?
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Fluonlaag net getest met een van de werksters. Die had een beetje moeite maar ging er toch vlot overheen. Opnieuw proberen maar. Denk dat ik iets te dun ging en iets vlotter moet werken
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Last minute vraagjes

Bericht door XToF »

Je kan een fluonlaag er afhalen door het er met een doekje af te wrijven.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Ondertussen aan poging 4. Poging 2 en 3 heb ik zelf niet eens getest. Op zicht alleen was dat al zeker niet ok.
Poging 4 aan het drogen en is misschien wel een poging waard.
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Daikan »

Je kan anders ook talk poeder met alcohol gebruiken dat is ook goedkoop en werkt goed ;).
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Ondertussen poging vijf gedaan. Blijkt dat ik hierin zeer onhandig ben.
Morgen nog maar eens proberen.

Kan ik mijn queen met 15 vrouwtjes voorlopig in een afgesloten buisje laten, zonder ze iets te eten te bieden?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Last minute vraagjes

Bericht door mn »

Met wat smeer je het aan ? Ik vind persoonlijk dat oorstokjes makkelijker werken dan een verfborsteltje, nadeel is dan wel dan het geen dat in het watje trek dat je dat kwijt bent. Gewoon een vlotte beweging over een horizontaal oppervlak. Dan laten drogen, Volgende vlak...
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Bedankt voor de tip. Misschien toch nog een laatste poging voor het slapen gaan.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Poging voor het slapen gaan zag er beter uit , maar deed het toch niet. De mier ging zelfs doodleuk wandelen over de strook fluon. Ze viel er wel twee keer af. dus het moet mogelijk zijn het goed te doen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Mika »

Het laagje moet zo dun mogelijk zijn, met zo weinig mogelijk fysische onregelmatigheden. Indien en werkster zich kan vastgrijpen aan plooien, bellen, randen, en dergelijke van het laagje, dan kan ze natuurlijk ook over de fluon geraken. Enkel veilig indien geheel droog.

Als het echt niet gaat, moet je het proberen met 'plafluon', dus ondersteboven op het plafond. Bij mijn grotere kolonies gebruik ik zelf talk. Een talklaag van 4 cm houdt mijn Atta goed in bedwang (en er zijn nu steeds honderden werksters in de buitenwereld), terwijl een fluonlaag van 10 cm soms niet werkte voor enkele tientallen werksters.
DUCKDUCKGO!
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Bedankt zal ook talk eens proberen. Mijn laatste fluonlaag schijnt beter te werken. De meeste geraken er nu niet echt over , maar er zit een acrobaat tussen die er toch telkens overgeraakt.
Heb de kleine kolonie toch maar in het doosje gedaan met deksel dan. Zodat ze kunnen verhuizen naar mijn proefbuisje dat er iets beter uitziet dan dat van de winkel.
Zou plafluon wel willen proberen maar niet echt een idee hoe ik proberen een gat kan maken in een deksel van een ferrero rocher doosje. Heb toch een aantal doosje. Zal dat vanavond eens proberen. Nu eerst wat verbeterwerk, al te veel uitgesteld.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Mika »

Ik brand dat door met een hete punt; heel goed werkt dat ook niet, en je moet een beetje opletten voor de dampen die vrijkomen.
DUCKDUCKGO!
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Hete punt van wat? Gewoon een ijzeren voorwerp dat je opwarmt in een vlam?
Net eerst bromvlieg gegeven, nadat ik ze in koken water deed. Fascinerend hoe zelf één zo een klein werkertje zo een grote loebas toch kan verschuiven/verplaatsen
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Mika »

De vlam van een kaars is niet voldoende hoor: ik gebruikte altijd een gasvlam, maar het leek mij altijd amateuristisch.
DUCKDUCKGO!
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Ondertussen is er nog geen miertje de barrière overgestoken. Maar dit komt waarschijnlijk meer doordat ze dicht bij hun nest willen blijven dan dat ze barrière echt goed werkt.
Dit weekend probeer ik eens een gat te maken in het deksel, heb hiervoor een soort mini bunsenbrander misschien lukt het hiermee.
Heb teven het toekomstige buisje nog wat aangepast. Ik gebruik nu doorzichtige darm van buitendiameter 16 en binnen 12mm. Als ik die eventjes in warmwater laat, dan worden die wat soepeler en kan ik ze net over een proefbuisje heen krijgen(heeft een buitendiameter van 16 en binnen 14mm). Dit klemt dan lekker als het weer wat afkoelt. Heb teven ook t-stukken gevonden in de lokale hobbyzaak, aansluitbaar op darmen van 13mm(binnendiameter) dus mijn 12mm klemt er lekker op. De extra uitgang heb ik nu afgesloten met een klein stukje darm en het dopje dat op het proefbuisje zat waarin de mieren geleverd werden. Op deze manier kan ik dan vlug een extra proefbuis aansluiten en later nog uitbreidbaar.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 46

Re: Last minute vraagjes

Bericht door Baelrath »

Eentje is er net in geslaagd over de fluon heen te gaan. Wel op een punt waar ik verwacht had waar ze over zouden kunnen. Wil ze toch echt wel houden in een open buitenwereld, dus morgen twee opties. Gat maken in het deksel en plafluon testen. Apotheker opzoeken en talk uittesten
Plaats reactie