anti uitbraak

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Xanderdezwart
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 juli 2018

anti uitbraak

Bericht door Xanderdezwart »

Hoi iedereen,

Ik gebruik nu al enige tijd olijfolie als anti-uitbraak voor mijn mieren en voor formica fusca en l. niger lijkt dit prima te werken. Nu vraag ik mij af of dit voor tetramorium soorten ook zou werken of kan ik beter overschakelen naar talkpoeder? En zo ja, hoe vaak moet deze dan vervangen worden?
Gebruikersavatar
Tokyo
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2019
Gender:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: anti uitbraak

Bericht door Tokyo »

Hallo,

@Xanderdezwart, ik hoorde op Youtube iemand zeggen 1 keer per maand. (maar ik ben nog maar pas begonnen dus geen ervaring hoor ;-))

Ik ben ook nieuwsgierig naar dit onderwerp, maar ik zag nog geen antwoord op deze vraag.
Zelf heb ik een Lasius kolonie(tje).
Wat is het beste olijfolie en of talkpoeder.
En de talkpoeder kun je die maken met gedenatureerde alcohol 96% maar wie weet welke poeder ik dan het beste kan pakken?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: anti uitbraak

Bericht door hollyghost »

Geen ervaring met olie als anti-uitbraak.
Voor talk meng ik zuiver talkpoeder (kan je normaal gezien makkelijk vinden, geen talk met parfum of andere toevoegingen) met ontsmettingsalcohol (Ethanol) tot een lopend papje en smeer ik het uit. Laat de ethanol goed verdampen (heb ook gehoord dat sommigen problemen hadden met ethanol dampen die naar beneden zakken en de mieren doden, dus voor alle zekerheid, indien mogelijk, de buitenwereld even ondersteboven verluchten ook. Anders gewoon goed verluchten, dan zal dat gene probleem zijn (zelf nooit stergevallen gehad door ethanol dampen).
Hoe lang anti-uitbraak meegaat hangt van veel factoren af waaronder luchtvochtigheid enz.
Voor talk kan het, indien goed aangebracht wel enkele maanden mee (in ons klimaat). Het is wel zo dat talk kan loskomen bij het verzetten van bakjes enz waardoor het natuurlijk minder lang meegaat. Heb zelf nog nooit ontsnappingen gehad met L. niger met talk. Kleinere mieren zoals temnothorax kunnen er soms wel over geraken.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Plaats reactie