prooien voeren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

prooien voeren

Bericht door MAr17 »

hoeveel mieren heb je nodig (lasius niger) om een levend insect te voeren
Groetjes MAr17 :D
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: prooien voeren

Bericht door WPT »

Ik ben geen expert maar ik denk dat dit allereerst ligt aan welk insect. Een fruitvliegje kunnen ze al snel aan.
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

Re: prooien voeren

Bericht door MAr17 »

Ik had kevertjes, vliegen en sprinkhanen in gedachten, gewoon beestjes van buiten dus.
Groetjes MAr17 :D
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: prooien voeren

Bericht door WPT »

Ik denk zelf dat je dan al gauw een kolonie van 30+ moet hebben maar wacht even op een antwoord van iemand met meer ervaring.
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: prooien voeren

Bericht door Kciroj »

Mieren vallen van nature geen levende dieren aan puur om op te eten (exotische mieren daargelaten), een vlieg vliegt immers gewoon weg; mieren zijn opruimers, dus gewonde en dode diertjes nemen ze mee. Ik zou voorlopig dode / ingevroren dieren geven. Levende dieren die zich kunnen verzetten zorgen voor veel stress en de werksters zullen blijven aanvallen om het nest te verdedigen.
Heb zojuist een dikke vlieg binnen gevangen, 10 minuten in de vriezer en ze gaan naar m’n barbarus kolonie :)
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

Re: prooien voeren

Bericht door MAr17 »

ok bedankt
cool dat je gewoon een vlieg geeft
Groetjes MAr17 :D
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: prooien voeren

Bericht door WPT »

Kciroj schreef:Mieren vallen van nature geen levende dieren aan puur om op te eten (exotische mieren daargelaten), een vlieg vliegt immers gewoon weg; mieren zijn opruimers, dus gewonde en dode diertjes nemen ze mee. Ik zou voorlopig dode / ingevroren dieren geven. Levende dieren die zich kunnen verzetten zorgen voor veel stress en de werksters zullen blijven aanvallen om het nest te verdedigen.
Heb zojuist een dikke vlieg binnen gevangen, 10 minuten in de vriezer en ze gaan naar m’n barbarus kolonie :)
Waardevolle reactie Kciroj. Echter wat ik merk bij mijn Barbarus is dat ze de ingevroren vliegjes niet nemen en wel de levende. Ik heb ze die nooit zien vangen dus waarschijnlijk was deze net gestorven en meegenomen. Heb jij een idee hoe het komt dat ze de ingevroren vliegjes niet nemen?
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

Re: prooien voeren

Bericht door MAr17 »

misschien omdat ze te koud zijn
Groetjes MAr17 :D
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: prooien voeren

Bericht door hollyghost »

WPT schreef: Waardevolle reactie Kciroj. Echter wat ik merk bij mijn Barbarus is dat ze de ingevroren vliegjes niet nemen en wel de levende. Ik heb ze die nooit zien vangen dus waarschijnlijk was deze net gestorven en meegenomen. Heb jij een idee hoe het komt dat ze de ingevroren vliegjes niet nemen?
Mieren zijn soms gewoon kieskeurig, heb al vaak verhalen gehoord van een kolonie die maandenlang ingevroren fruitvliegjes eet en ze plots laat liggen. Heb zelf ook al kolonies van dezelfde soort van gelijkaardige grootte gehad die verschillende voorkeuren hadden, kan je moeilijk voorspellen of verklaren. Het belangrijkste is denk ik dat je ze wat variatie geeft in hun voeding, zijn ze in de natuur ook gewoon. Ze weten zelf wat het beste is voor hun kolonie.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: prooien voeren

Bericht door Kciroj »

hollyghost schreef:
WPT schreef: Waardevolle reactie Kciroj. Echter wat ik merk bij mijn Barbarus is dat ze de ingevroren vliegjes niet nemen en wel de levende. Ik heb ze die nooit zien vangen dus waarschijnlijk was deze net gestorven en meegenomen. Heb jij een idee hoe het komt dat ze de ingevroren vliegjes niet nemen?
Mieren zijn soms gewoon kieskeurig, heb al vaak verhalen gehoord van een kolonie die maandenlang ingevroren fruitvliegjes eet en ze plots laat liggen. Heb zelf ook al kolonies van dezelfde soort van gelijkaardige grootte gehad die verschillende voorkeuren hadden, kan je moeilijk voorspellen of verklaren. Het belangrijkste is denk ik dat je ze wat variatie geeft in hun voeding, zijn ze in de natuur ook gewoon. Ze weten zelf wat het beste is voor hun kolonie.
Dit dus ;)
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

Re: prooien voeren

Bericht door MAr17 »

ok bedankt allemaal
Groetjes MAr17 :D
Plaats reactie