Platyarthrus hoffmannseggi

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door semar »

Hallo forumleden,

Ik ben op een franse website dit tegen gekomen: http://www.fourmis.fr/fourmis-fourmilie ... cts_id=287

Het lijken mij een van de diersoorten die in symbiose of als parasiet bij de mieren leven. Omdat ze verkocht worden neem ik aan symbiose.
Kan een van jullie ervaren rotten me hierover iets vertellen?

Leven deze dieren van mierenbroed in ruil voor voedsel, of zoeken ze alleen bescherming bij de mieren in ruil voor voedsel, leven ze van het afval van de mieren?
Bij bijen heb je ook verschillende dieren die samen met de bijen vaak in een korf leven, maar dan vaak in plaatsen van het nest waar ze òf de bijen niet in de weg lopen ( bijvoorbeeld op de bodem van het nest vaak ruimen dat soort dieren het afval een beetje op) of op plekken waar de bijen moeilijk of niet bijkunnen (parasieten zoals wasmot in bv houtspleten).

Vriendelijke groeten

Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Mika »

Dit is een heel leuk diertje. Ze zijn geen parasieten, en leven waarschijnlijk inderdaad enkel van mierenafval.

Of ze inderdaad cruciaal zijn voor het onderhoud weet ik niet. Je kan deze diertjes echter niet zomaar overzetten. Ze nemen ook de koloniegeur over, en nestvreemde pissebedden worden gedood. Je hebt dus enkel de mogelijkheid om ze te introduceren bij de koloniestichting, of eventueel tijdens of na de winterslaap. Ik heb altijd problemen gehad om ze langere tijd zonder kolonie te laten overleven, maar daar is blijkbaar een oplossing voor gevonden.

Ze hebben een hoge luchtvochtigheid nodig, en zijn gevoeliger voor droogte dan de mieren of mierenlarven.
DUCKDUCKGO!
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door BerendBassleer »

Sorry als dit misschien dom klinkt.
Maar de pissebedden die ik tegen kom hebben toch een grijze kleur. Niet? :D
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Ben »

Klinkt inderdaad vrij dom ;o
Dit is een andere soort pissebed.
Één van de eerste hits op google, hij wordt hier "mierenpissebed" genoemd.
http://waarneming.nl/soort/photos/8710
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door mn »

Is dit de 'witte pissebed' die je kunt kopen als gifkikkervoer ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door semar »

Mika schreef:Dit is een heel leuk diertje. Ze zijn geen parasieten, en leven waarschijnlijk inderdaad enkel van mierenafval.

Of ze inderdaad cruciaal zijn voor het onderhoud weet ik niet. Je kan deze diertjes echter niet zomaar overzetten. Ze nemen ook de koloniegeur over, en nestvreemde pissebedden worden gedood. Je hebt dus enkel de mogelijkheid om ze te introduceren bij de koloniestichting, of eventueel tijdens of na de winterslaap. Ik heb altijd problemen gehad om ze langere tijd zonder kolonie te laten overleven, maar daar is blijkbaar een oplossing voor gevonden.

Ze hebben een hoge luchtvochtigheid nodig, en zijn gevoeliger voor droogte dan de mieren of mierenlarven.
Aanvanklijk trok dit http://www.fourmis.fr/fourmis-fourmilie ... cts_id=291 eerst mijn aandacht. Dan koop je ze blijkbaar samen met de mieren, er staat ook een uitleg bij geloof ik over het bodem gedeelte, wat eruit ziet als bevochtiging met een ´miervriendelijk´antibioticum??
Het probleem is ook ik spreek engels en Indonesisch maar geen frans. :oops: (ben een dome hollander ;)
Ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen wat er staat want op zich ziet dit er wel aardig uit om wat mee te proberen.

vriendelijke groet

Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Mika »

fourmisforumfourmis schreef: Colonie de Platyarthrus hoffmannseggi

Ces petites crustacés terrestres vivent au sein des fourmilières. Ce sont des Commensaux Myrmécophiles. Ils sont très utiles aux Fourmis en nettoyant les déchets (déjections, moisissures, bactéries, etc.) que les Fourmis ne sortent pas toujours en temps voulu.
Important : Cette espèce est souvent adoptée à la fondation des colonies, l'adoption après la naissance des premières ouvrières est, chez certaines colonies, difficile en raison de l'agressivité des Fourmis envers eux. Il est facile, par contre, de les intégrer lorsque la reine est encore seule.
Des colonies de Fourmis "équipées" de Platyarthrus hoffmannseggi seront disponibles dans peu de temps. Si vous cherchez des Commensaux qui peuvent être adoptés facilement sans précautions particulières, optez pour les Cyphoderus albinus, disponibles dans cette catégorie.

La colonie de Platyarthus hoffmannseggi est livrée dans un petit tube qu'il suffit de déposé dans le tube ou le nid où la reine se trouve. Ils trouvent eux même leur chemin. Il est inutile de les nourrir, les détritus des Fourmis suffisent pour leur alimentation.

Vous pouvez également les acquérir en kit d'élevage pour les faire reproduire et les utiliser ultèrieurement. L'intérêt pédagogique est grand, les Commensaux (pas tous!) vivent en harmonie avec les Fourmis et les observer mener leur vie au sein d'un milieu aussi hostile que l'intérieur d'une colonie de Fourmis est passionnant. Ils limitent leur population en fonction de la taille du nid et du nombre de Fourmis, comme ces dernières.
Mika schreef:Kolonie van Platyarthus hoffmannseggi

Deze kleine op het land levende kreeftachtigen leven intiem samen met de mieren. Het zijn commensale myrmecofielen. Ze zijn zeer nuttig voor de mieren omdat ze afval (afval, schimmels, bacteriën, etc ) opruimen, afval dat de mieren zelf niet altijd op tijd verwijderen.
belangrijk: deze soort wordt vaak geadopteerd bij het stichten van de kolonie, en adoptie na de geboorte van de eerste werksters is bij bepaalde kolonies zeer moeilijk, omwille van agressie van de mieren. Het is echter gemakkelijk om ze toe te voegen tijdens de stichting door de gyne, als de gyne nog alleen is.

Mierenkolonies, voorzien van Platyarthus hoffmannsseggi zullen binnenkort beschikbaar zijn. Als u commensalen zoekt die gemakkelijk aanvaard worden, opteer dan voor Cyphoderus albinus, ook beschikbaar in die categorie.
De kolonie van Platyarthus hoffmannseggi wordt geleverd in een kleine tube, die men moet plaatsen in de tube of het nest waar de gyne zich bevindt. Ze zijn pedagogisch zeer interessant, het is wonderlijk om deze commensalen die in harmonie leven met de mieren hun leven te zien leiden in de normaal gezien zeer vijandige omgeving van de mierenkolonie. Ze passen de koloniegrootte aan aan de koloniegrootte van de mieren, en de grootte van het nest.
DUCKDUCKGO!
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door BerendBassleer »

Zou het ook mogelijk zijn om grijze pissebedden te laten adopteren?
Want als je onder een steen kijkt zie je soms gewoon samenleven met elkaar. (Mier en pissebed)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Mika »

Dat is niet samenleven, dat is naast elkaar leven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door semar »

Mika Hartstikke bedankt,

en sorry man, maar ik snapte er niet zoveel van.


Vriendelijke groeten

Semar(dominique)
deinohawk
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 mei 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door deinohawk »

Zit wel een fout in het stukje volgens mij, ze hebben het erover dat de samenleving commetalistisch is(gastheer heeft geen last, gast heeft profijt), maar ondertussen zeggen ze dat de pisseedden(gasten) nuttig zijn voor de mieren(gastheer) omdat ze schimmels opruimen, maar dan is het toch mutualisme?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Floris »

Daar heb je gelijk in. Beide soorten hebben echter niet evenveel voordeel van het samenleven. Ik denk dat dat de reden is dat ze voor de term commensalisme gekozen hebben.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Mika »

Ik weet zelf niet hoe het zit...

Ik denk eerder aan commensalen, omdat in mijn ogen vooral de pissebedden 'aanpassend ondersteunend gedrag' vertonen, en de mieren vooral onverschilligheid. Het gaat eerder over getolereerd worden, dan over verzorgd worden, zoals de mieren doen met hun bladluizen.

Dat deze pissebedden inderdaad een vorm van noodzakelijk opruimwerk in natuurlijke of artificiële nesten verrichten, is vooral voor de rekening van de verkoper.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door semar »

Mischien wil iemand nog een vertaaltje doen en iets vertellen over;

Cyphoderus albinus

Ik heb begrepen dat dit een soortgelijk diertje is als Platyarthrus hoffmannseggi maar in de teks die Mika vertaalde (veel dank hiervoor) staat dat dit diertje makelijker te introduceren is?
Zo ja, wat is de functie van dit beestje (verstekeling, hulpje, parasiet)?

Ik wil dit graag weten omdat ik met de bijen op de schooltuin sta en 2x per jaar op de opendag een `honingslinger´demonstratie geef, en af en toe kleine lesjes aan de kinderen geeft over bestuiving en insecten, daar wil ik graag ook de wereld van de mieren en hun `kostgangers´ bij gaan betrekken.
(volgend jaar zouden mijn eiegen kolonietjes groot genoeg moeten zijn om op een les mee te nemen)
Het zou leuk zijn als ik ook iets over de ´kostgangers en gasten) van de mieren zou kunnen laten zien en vertellen.

Dus als een van de óuwe rotten´ mierenhouders hiermee kunnen helpen of andere goede ideën heeft hiervoor, dan heel graag.

Vriendelijke groeten

Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Mika »

FOURMISfourmis schreef:Colonie de Cyphoderus albinus

Ces petites invertébrés (Collemboles) vivent au sein des fourmilières. Ce sont des Commensaux Myrmécophiles. Ils sont très utiles aux Fourmis en nettoyant les déchets (déjections, moisissures, bactéries, mousses, etc.) que les Fourmis ne sortent pas toujours en temps voulu.
Cette espèce peut être intégrée directement dans toutes les colonies, populeuses ou non, ils copient l'odeur de la colonie en quelques secondes et ne sont pas agressés par les Fourmis.

La colonie de Cyphoderus albinus est livrée dans un petit tube qu'il suffit de déposer dans l'aire de récolte du nid. Ils trouvent eux même leur chemin. Il est inutile de les nourrir, les détritus des Fourmis suffisent pour leur alimentation.

Vous pouvez également les acquérir en kit d'élevage pour les faire reproduire et les utiliser ultèrieurement ou les multiplier pour fournir à plusieurs de vos colonies ces précieux aides de camps! L'intérêt pédagogique est grand, les Commensaux (pas tous!) vivent en harmonie avec les Fourmis et les observer mener leur vie au sein d'un milieu aussi hostile que l'intérieur d'une colonie de Fourmis est passionnant. Ils limitent leur population en fonction de la taille du nid et du nombre de Fourmis, comme ces dernières.
Tolk schreef:Deze kleine geleedpotigen (collembola, springstaartjes) leven in het hart van de mierenkolonie. Het zijn commensale myrmecofielen. Ze zijn zeer nuttig voor de mieren door het poetsen van afval (afval, schimmels, bacteriën,..; ) die de mieren niet altijd op tijd verwijderen. Deze soort kan onmiddellijk in eender welke kolonie geïntegreerd worden, ze kopiëren de koloniegeur op enkele seconden, en worden niet aangevallen door de mieren.

De kolonie Cyphoderus albinus wordt in een kleine tube geleverd, die men enkel in de buitenwereld moet plaatsen. Ze vinden zelf de weg naar het nest. Het is zinloos om ze te voeden, afval van de mieren volstaat voor hun dieet.

U kan ze ook kopen in een kweekkit, om ze te laten kweken, en ze ... te gebruiken of ze te vermeerderen voor meerdere kolonies. Ze zijn pedagogisch zeer interessant, het is wonderlijk om deze commensalen die in harmonie leven met de mieren hun leven te zien leiden in de normaal gezien zeer vijandige omgeving van de mierenkolonie. Ze passen de koloniegrootte aan aan de koloniegrootte van de mieren, en de grootte van het nest.
Eén woord moet ik nog opzoeken. Dit is wel een heel kleine soort !!!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Unexisted »

Sorry dat ik dit topic zo omhoog gooi.

Ik vroeg mij af iemand hier nog mee geexperimenteerd heeft. Je kan ze hier dus kopen. Ze zijn vrij duur, maar als ze echt alle troep opruimen die een kolonie maakt kan het nog best handig zijn. Zoals voor P. diversus (als die uberhaupt deze beesten accepteren...). Is er misschien ook een Nederlands adres waar je dit kunt kopen?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door XToF »

Als je de komende maanden eens een paar stenen waaronder een L. niger kolonie huist opheft, zul je er wel een paar tegenkomen. Ze komen vrij algemeen voor in België en Nederland.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door Harm »

Maar als ze werkelijk zo klein zijn. Ga je ze dan zien? En hoe zit het met introduceren bij tropische soorten?
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door mn »

Ik heb gisteren de eerste Lasius niger werksters zien rond lopen, zouden deze Platyarthrus hoffmannseggi's ook al atief zijn ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door mn »

Ja hoor, net bij een Myrmica rubra kolonie enkele van deze diertjes kunnen vangen, ik heb er een 10 tal vermoed ik.

Weet iemand wat deze qua warmte en vochtigheid eisen ?

Ik wil ze bij Pheidole pallidula gaan plaatsen. Door de kolonie Pheidole pallidula naar een ander buisje te laten verhuizen en het oude buisje enkele dagen te gebruiken om de Platyarthrus hoffmannseggi in te plaatsen, zo wil ik de koloniegeur die nog in het oude buisje zit op de Platyarthrus hoffmannseggi over laten gaan.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door mn »

Bij nader onderzoek zou het ook Cyphoderus sp. kunnen zijn. Ze zijn nogal klein en snel. Heeft er iemand meer info over deze Cyphoderus sp.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door XToF »

Als ze ongeveer dezelfde grootte hebben, dan is het Platyarthrus, zijn ze veel kleiner dan is het Cyphoderus.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door mn »

Ik twijfel sterk ik heb meer de neiging om te zeggen dat het sprinstaartjes zijn, door de kleine sprongetjes. Dit wil dan zeggen dat het Cyphoderus sp. is.
Want pissenbedden kunnen niet springen, juist ? Ze zij ook meer over het hele lichaam gekleurd dan een enkele streep zoals bij Platyarthrus hoffmannseggi.


Interesante site met info hierover.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door efbi »

Ik vind dit ook wel uitermate interessant, is er iemand die ondertussen al van deze beetjes leven heeft in zijn/haar kolonie?

efbi.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Platyarthrus hoffmannseggi

Bericht door MichaelB »

Hallo,

Sorry dat ik deze beerput open trek, zie dat 2010 voor het laatst hierover bericht is, maar ik maak al een tijdje gebruik van Cyphoderus albinus.(mierenspringstaart)
Deze heb ik bij verschillende startende en grotere kolonies geintroduceerd wat heel goed gaat al zeg ik het zelf.
Heeft tegenwoordig nog iemand anders op het forum gebruik gemaakt van deze leuke beesjes in de kolonies?

Recentelijk had ik een Formica Fusca gevangen, deze heeft haar eerste 10 werksters inmiddels.
En nu ligt er een hoopje nieuw broed.
Nadat ik ze verhuisd had wegens schimmel in het reageerbuisje heb ik besloten Cyphoderus albinus toe te voegen.
Deze zitten nu met een 5-6 tal tussen mijn mooie formica's te hoppen.
En hoe gek het ook klinkt, heb ik echt het idee dat ze een schoonmaak functie hebben.
Nu geeft google dat al aan maar het is mooi om te zien dat het in het echt ook het geval is.
Ze worden zelfs bestudeerd en gewassen door de mieren zelf.

Ook heb ik ze ook geintroduceerd in mijn lasius niger kolonie.
Deze zitten in een horizontale ytong.
Nu zijn ze ontiegelijk klein en zag ik ook dat een aantal genoeg ruimte hebben om tussen het glas en de ytong heen en weer te gaan.
Dus er zullen er vast wat ontsnapt zijn, niet zo erg! maar deze zie ik wat lastiger tegen de witte achtergrond.
In het reageerbuisje zie ik ze wel goed.

Nu ben ik eens benieuwd of meer mensen ze inmiddels gebruiken!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Plaats reactie