Nesten van gips

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Nesten van gips

Bericht door Unexisted »

Ik ben van plan om een gips nest te maken, maar ik lees nu dat veel mensen de voorkeur hebben voor ytong.

Dit komt voornamelijk omdat gipsnesten vervormen als ze nat worden?

Wat zijn de voor- en nadelen van gips. Voor kleine kolonies heb ik namelijk denk ik een geschikte oplossing gevonden. Iedereen kent wel kokosbrood:
Afbeelding

Als je hier het bakje vanaf haalt en een nieuwe deksel maakt van plexiglas kan je het gebruiken als mal voor je gipsnest. Het slimst is dan om aan de onderkant een halve cm open te houden voor een deel als waterreservoir. Als je dan het water ingiet heb je aan de onderkant nog een laagje water, dan hoef je het waterreservoir minder snel aan te vullen. Ik dacht eraan om Pheidole pallidula in dit nest te doen, aangezien die houden van een vochtig nest (vochtig gips nest).
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nesten van gips

Bericht door Phantom »

Gips is vooral relatief zacht, zeker wanneer vochtig. Je kan eens proberen met je nagel langs een vochtig stuk gips te gaan, je zal zien dat je zonder al te veel moeite een deel van het gips kan meetrekken. Pheidole pallidula heeft waarschijnlijk niet veel moeite nodig om door (vochtig) gips te graven.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nesten van gips

Bericht door Unexisted »

Maar het vochtige gips is in dit geval dan omringt door het plastic bakje van het kokosbrood. Dus ze kunnen graven wat ze willen, ze komen er toch niet door heen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nesten van gips

Bericht door Phantom »

Het zou ook jammer zijn als ze het waterreservoir zouden aangraven, dan stroom in één keer de inhoud van dit reservoir. Ik denk dat gips een minder geschikt medium is voor P.pallidula. Nu kunnen ze wellicht niet ontsnappen, maar liever heb je ook niet dat ze een eigen nest gaan maken. Zo vergroot je de kans dat ze onverwachte dingen gaan doen of onzichtbaar worden voor jou.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nesten van gips

Bericht door Unexisted »

Als je de factor eigen nest maken mee laat tellen, dan houdt je alleen een cement nest en een buizennest over. Ik ga ze dan houden in een buizennest denk ik.
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Nesten van gips

Bericht door JimmyVe »

Ik ben een voorstander van ytong nesten. Gips zou ik zeker niet nemen, dit gaat namelijk nogal snel schimmelen, zeker als het vochtig gehouden wordt. (En geloof me, ik ben een kenner op gebied van gips. ;) )
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nesten van gips

Bericht door Unexisted »

Okay! Nog een vraagje over het gips zelf. Als je gips giet in een aquarium. Kan je het gips er dan nog uit krijgen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nesten van gips

Bericht door Unexisted »

Ik laat nu het gips droog en ik heb er reageerbuisjes aan verbonden. Dit nest is denk ik voor Messor barbarus of Pheidole pallidula. De reageerbuisjes zorgen voor de vochtigheid. Als ze een droog gedeelte willen kunnen ze naar het gips toe.

Per reageerbuis kunnen ~50 mieren, 4 reageerbuisjes en de 2 open plekken is bij elkaar denk ik genoeg voor 300 mieren.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Nesten van gips

Bericht door jeffrey432 »

Hopelijk werkt het ;)
2x Lasius Niger
Plaats reactie