Water vervangen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Valeska11
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 37

Water vervangen

Bericht door Valeska11 »

Hoe vervang ik het water in het reservoir van mijn buisje?
Ik weet wel hoe ik er een nieuw watje met water in moet doen, maar wat doe ik met de miertjes in het buisje? Moet ik een nieuw buisje klaarmaken en daar de miertjes in krijgen? Hoe verhuis ik deze mieren dan?
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Water vervangen.

Bericht door hollyghost »

Je moet je kolonie laten verhuizen naar een ander buisje, ik doe dat door twee buisjes tegenover elkaar(of in elkaar geschoven indien mogelijk) te leggen in een buitenwereld, het nieuwe buisje verduisteren en bij het oude de verduistering weg halen. Dan gaan ze normaal gezien naar het buisje met betere omstandigheden (het verduisterde dus). Als dit niet werkt (wat vooral het geval is bij beginnende kolonies) kun ja het buisje proberen wat te verwarmen, maar doe dit niet te fel anders kan je kolonie sterven!
Laatste optie die ik gebruik is het buisje uitschudden in een buitenwereld en enkel het nieuwe buisje ter beschikking leggen, wanneer de gyne in het nieuwe is gaan wonen kun het oude buisje erbij leggen zodat je mieren het broed enz kunnen verplaatsen naar het nieuwe nest.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Valeska11
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Water vervangen.

Bericht door Valeska11 »

Heel erg bedankt voor je reactie! :D
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Water vervangen.

Bericht door hollyghost »

Valeska11 schreef:heel erg bedankt voor je reactie! :D
Graag gedaan, vergeet vooral niet naar de FAQ te kijken, daar zijn al veel vragen beantwoord ;)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Water vervangen

Bericht door McK »

Trouwens, als de mieren niet willen verhuizen moet je ze er hardhandig uithalen.
Buisje ondersteboven houden en op de bovenkant tikken tot alles er uit is.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Water vervangen.

Bericht door Harm »

hollyghost schreef:Je moet je kolonie laten verhuizen naar een ander buisje, ik doe dat door twee buisjes tegenover elkaar(of in elkaar geschoven indien mogelijk) te leggen in een buitenwereld, het nieuwe buisje verduisteren en bij het oude de verduistering weg halen. Dan gaan ze normaal gezien naar het buisje met betere omstandigheden (het verduisterde dus). Als dit niet werkt (wat vooral het geval is bij beginnende kolonies) kun ja het buisje proberen wat te verwarmen, maar doe dit niet te fel anders kan je kolonie sterven!
Laatste optie die ik gebruik is het buisje uitschudden in een buitenwereld en enkel het nieuwe buisje ter beschikking leggen, wanneer de gyne in het nieuwe is gaan wonen kun het oude buisje erbij leggen zodat je mieren het broed enz kunnen verplaatsen naar het nieuwe nest.
Een goed antwoord!
Persoonlijk zou ik wel erg uitkijken met het verwarmen van het oude buisje. Blijf hier altijd bij om te kijken of het wel goed gaat! Je zal niet de eerste zijn die zo zijn kolonie kwijtraakt!
When in doubt, C4
Plaats reactie