Importeren van mieren etc

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
RogierT
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 51

Importeren van mieren etc

Bericht door RogierT »

Een korte vraag:

Gezien jullie de experts zijn in mieren en de daarom vastgestelde wetgeving (hoop ik ;) ), deze vraag:

Zijn er import beperkingen mbt het importeren van mieren of andere insecten zoals termieten, spinnen etc in Nederland danwel EU waarop geen Cites rust?
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door semar »

Voor het importeren van honingbijen buiten de eu, is speciale toesteming vereist.

Vriendelijke groet

Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Mika »

Voor zover ik weet bestaan er bijna geen wetten omtrent de invoer in Europa. Als je van frans Guyana naar frankrijk vliegt, verlaat je de europese Unie trouwens niet. Ik ben niet op de hoogte van alle wetten in Zuid-amerika natuurlijk. Voor export hebben die landen frequent verbodsregels.

MAAR: die wetten bestaan bij ons niet omdat er geen noodzaak voor is. In de verenigde Staten van Amerika is het verboden om eender welke gyne over een staatsgrens te transporteren. Ik weet niet welke straffen erop staan, maar als je over Amerika vliegt zou ik geen risico's nemen. Die wetten bestaan omdat er daar ernstige problemen zijn met Fire-ants in het Zuiden (de meest bekende: Solenopsis invicta) en ook wel de Europese Fire ant (onze eigen Myrmica rubra), die in de noordelijke staten ook superkolonies vormt.

In Europa hebben we last van de argentijnse mier, die over enorme oppervlakken andere mierensoorten verdrijft, maar niet steekt, waardoor de meeste mensen zich er niet van bewust zijn, en waardoor er hier geen maatschappelijk draagvlak tegen mierentransport ontstaat. Ik zou dat zo willen houden natuurlijk. Dat kan zo blijven indien de mensen die ermee bezig zijn zelf hun verantwoordelijkheid nemen, en geen potentiële plaagsoorten meenemen. De meeste plaagsoorten (in het algemeen, niet enkel mieren) worden trouwens verspreid door de algemene wereldhandel, en niet door dierenhobbyhandel.

Ook met bijen zijn er problemen geweest (Killer bees), en daarom zijn die wetten er gekomen natuurlijk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Everio »

En hoe zit dit dus dan met Turkije? Kan ik daar gewoon mieren vangen en meenemen naar Nederland zonder problemen?

Ik ga met het vliegtuig en het is een land met veel namaak artikelen dus je hebt sowieso meer kans op controle.
RogierT
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door RogierT »

Everio schreef:En hoe zit dit dus dan met Turkije? Kan ik daar gewoon mieren vangen en meenemen naar Nederland zonder problemen?

Ik ga met het vliegtuig en het is een land met veel namaak artikelen dus je hebt sowieso meer kans op controle.

Persoonlijk zou ik dat niet zo doen, je kan er wel over na denken om het per post te versturen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Mika »

In mierenboeken wordt vaak aangeraden: vraag het aan de ambassade van het land...

Je beseft ook wel dat het voor ons moeilijk is om het aan alle ambassades te gaan vragen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Gortello »

Bedreigde dier- en plantensoorten

Het is verboden om bedreigde dier- en plantensoorten mee te nemen en in te voeren in Nederland. De Douane neemt deze in beslag en maakt een proces-verbaal op.

Veel dier- en plantensoorten worden met uitsterven bedreigd als de handel niet aan banden wordt gelegd. Om uitsterven te voorkomen, zijn wereldwijd regels vastgesteld.

De handel in ernstig bedreigde dier- en plantensoorten is verboden.

De handel in minder ernstig bedreigde dier- en plantensoorten mag alleen als hiervoor door de betrokken overheid een CITES-document (Engelstalig) is afgegeven. U hebt nodig:
• een uitvoervergunning van het land van oorsprong of vertrek
• een invoervergunning voor het land van bestemming

Voorbeelden van beschermde dier- en plantensoorten

Voorbeelden van beschermde dier- en plantensoorten en producten daarvan:
• exotische planten, zoals orchideeën en cactussen
• apen, slangen, varanen en vele andere tropische dieren
• koraal en schelpen
• alle producten en artikelen die van bedreigde planten en dieren worden gemaakt. Voorbeelden daarvan zijn: • 'rainsticks' (muziekinstrumenten die van de stam van een cactus worden gemaakt)
• siervoorwerpen van koraal of ivoor
• haarkammen van schildpaddenschild
• doopvontschelpen
• traditionele Chinese medicijnen en pleisters
(Hierin zijn vaak delen van beschermde planten of dieren verwerkt.)


Uitzondering

Neemt u toch bedreigde dier- en/of plantensoorten mee naar Nederland? Dan moet u aan de Douane een CITES-uitvoervergunning of een CITES-wederuitvoercertificaat tonen. Deze documenten worden afgegeven door de bevoegde autoriteiten van het land waar u de artikelen hebt gekocht. De ambassade van dat land kan u vertellen bij welke autoriteit u moet zijn. In bepaalde gevallen is zelfs een CITES-invoervergunning nodig. Deze wordt afgegeven door het Nederlandse
Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Let op!

Hebt u een CITES-vergunning, dan moet u bij de douanecontrole voor de rode doorgang kiezen.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over het meenemen naar Nederland en / of het meenemen naar het buitenland van bedreigde dier- en plantensoorten? Bel daarvoor het informatieloket van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, telefoon: 0800 – 22 333 22.

Voor algemene informatie over bedreigde dier- en plantensoorten kunt u ook de internetsites van de volgende organisaties raadplegen:
• Wereld Natuur Fonds
• Wildlife Conservation Society (Engelstalig)
• CITES (Engelstalig)
• Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie

Overtreding strafbaar

De Douane en verschillende opsporingsdiensten controleren of u zich aan deze regels houdt. Houdt u zich niet aan deze regels? Dan bent u strafbaar en kunt u worden vervolgd door de officier van justitie.

Bron

Hier is iets over het invoeren van o.a. dieren. Het is niet helemaal het zelfde, maar er zullen waarschijnlijk wel overeenkomsten zijn.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Mika »

Voor zover ik weet (maar het is al enkele jaren geleden..) staat er geen enkel insect op de CITES lijst.

In Costa Rica, dat grotendeels een beschermd Amerikaans reservaat is, is het verboden om Atta gynes te vangen, en mee te nemen 'omdat dat bedreigde dieren zijn, omdat ze in een reservaat leven'. Dat is natuurlijk dikke onzin, voor een soort die duizenden gynes voortbrengt per kolonie, waarvan 99% sterft op de eerste weken, maar het is toch verboden. Atta importeren in Afrika, of in Azië zou wel dramatische gevolgen kunnen hebben!!!

Op de documentaire over de 'herdsmen' mieren (als iemand de naam eens voor me opzocht...) wordt erbij gezegd dat deze bedreigd zouden zijn, onder andere door oprukkend massatoerisme: ik weet niet of dat klopt, of 'zomaar' gezegd werd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Elan »

Dolichoderus cuspidatus?

Edit: ik zie overigens dat de CITES database (nog steeds) geen leden van de formicidae bevat. Eigenlijk is het overgrote deel van de insecten daar een vlinderachtige. Of ik hier wat nuttigs uit kan concluderen weet ik niet.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Gortello »

Maar als dit allemaal niet van toepassing is, waarom heb je dan toch dergelijke vergunningen voor import en export uit een ander land (bijv. Australië).
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Mika »

Uit het losse hoofd: CITES is internationaal: ik neem aan dat elk land er zich aan zou moeten houden. Maar daarbovenop mag elk land nog zo streng zijn als ze willen.

In Australië willen ze bijvoorbeeld niet een type-specimen verliezen: Stel dat iemand uit Australië iets een insect naar je opstuurt, en dat blijkt een nieuwe soort. Dan heb jij als hobbyhouder het eerste specimen van een nieuwe Australische soort... Dat zal trouwens maar 1 van hun redenen zijn. Versturen van insecten binnen Australische 'gewesten' is ook verboden, net zoals het in Amerika verboden is om gynes over staatsgrenzen te transporteren.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Gortello »

Moet je dan per gyne een vergunning aanvragen als je bijv. een keer naar Australië gaat om ze mee te krijgen, of koop je 1x een vergunning en is die dan een bepaalde tijd geldig? Ik neem aan dat Kallyta al heel wat miertjes deze kant op heeft mee genomen. Dus dan is hij stel dat je per gyne een vergunning nodig hebt daar ook al heel wat geld aan kwijt. Ik neem ook aan dat zo'n vergunning dan niet bepaalt goedkoop is en misschien ook wel niet makkelijk te krijgen. Of weet je ook niet hoe dit zit? Als ik dan ooit in men leven nog in Australië kom dan weet ik tenminste hoe ik legaal daar een gyne kan meenemen naar huis (ga er van uit dat ik dan nog steeds geïnteresseerd ben in mieren) en anderen hebben er nu ook wat aan. Ook om het niet alleen over Australië te hebben is het ook verboden om uit Europese landen gynes mee te nemen?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door Unexisted »

Iemand enig idee hoe het nu zit met export vanuit Australie?
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door salamalfayed »

In Nederland:
A(lgemeen) V(eterinair) D(ocument) moet bij de zending zitten. Met paraaf van erkende veterinaire autoriteit uit het land van herkomst. Dit moet op Schiphol door de VWA nogmaals gecheckt worden (en aangeboden door een erkende tussenpersoon)

Verpakking moet voldoen aan de geldende regels voor levende dieren(IATA dacht ik). En de vliegmaatschappij moet levende dieren mogen vervoeren. Benader hiervoor: Service@AnimalsToFly.com

In Australie:
Je moet bij de AQIS een vergunning aanvragen. Dit kan alleen met een adres in Australië.
Of via een contact die de vergunningen al hebben.
Contact bij AQIS is: Melissa.Sonter@aqis.gov.au

Er zijn geen CITES beperkingen vanuit Australië. Je moet wel toestemming hebben van:
Given that these ants are native to Australia, you will need a permit from the Department of the Environment which is separate from AQIS. wta@environment.gov.au

Bedrijf met de juiste papieren is: info@insectfarm.com.au ( Myrmecia wil hij niet doen vanwege het risico)


Hoop dat het zo duidelijk is :D
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Importeren van mieren etc

Bericht door salamalfayed »

Je kan dus zelf geen gynes op een legale wijze mee terug nemen van je vakantie!
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie