Geblikt (canned) voer...

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Geblikt (canned) voer...

Bericht door Everio »

Hallo,

Ik heb gezocht maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden...

Ik wil een messor kolonie gaan houden en ben niet beroerd om ze in het begin levend voedsel te geven, echter wil ik hier naderhand wel vanaf stappen (waarschijnlijk helemaal over op zaden oid)

De voornaamste redenen zijn dat ik geen voerdieren wil houden en om nu elke week ergens levendvoedsel te bestellen zie ik ook niet zitten..

Maar nu ben ik eens op antstore aan het kijken voor bruikbare dingen als ik een keer een bestelling plaats om dan direct al het nodige te bestellen, zo kwam ik dus ook bij de voersectie uit...

Daar kwam ik uit op gedroogd voedsel (zoals sprinkhanen, wormen etc) Echter las ik in de zoekfunctie dat mieren geen gedroogd voedsel aannemen...

Maar toen ik even verder keek zag ik ook ingeblikt voedsel, bij opening in koelkast of vriezer houdbaar. Hoe wordt dit aangenomen door mieren?

Ik wil dus een messor gaan houden en me gaan concentreren op zaden maar omdat ze in het begin wel vlees etc nodig hebben zou dit een mooie oplossing zijn, en om ze af en toe toe te spelen...
kjeld13

Re: Geblikt (canned) voer...

Bericht door kjeld13 »

Ten eerste denk ik dat alle niet versgeslachte (wel als het meteen ingevroren is) voedseldieren of niet insecten geen goede proteïne is voor mieren.
Ten tweede zal je die proteïnen waarschijnlijk ook net zo veel moeten kopen als gewoon levende voedseldieren.
Ten derde zijn de verzendkosten erg hoog bij antstore en zal het nog duurder worden dan de voedseldieren bij een reptielenzaak te kopen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Geblikt (canned) voer...

Bericht door Phantom »

kjeld13 schreef:Ten eerste denk ik dat alle niet versgeslachte (wel als het meteen ingevroren is) voedseldieren of niet insecten geen goede proteïne is voor mieren.
Waarom denk je dat? Het is niet zo dat eiwitten opeens van mindere kwaliteit worden als ze worden ingeblikt. ;)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Geblikt (canned) voer...

Bericht door Everio »

Phantom schreef:
kjeld13 schreef:Ten eerste denk ik dat alle niet versgeslachte (wel als het meteen ingevroren is) voedseldieren of niet insecten geen goede proteïne is voor mieren.
Waarom denk je dat? Het is niet zo dat eiwitten opeens van mindere kwaliteit worden als ze worden ingeblikt. ;)
Dus je suggereert dat het wel gewoon kan? ;) en dat ze het ook gewoon aannemen..
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Geblikt (canned) voer...

Bericht door Phantom »

Het is op z'n minst het proberen waard. Ik experimenteer zelf ook al langere tijd met houdbare voeding.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Geblikt (canned) voer...

Bericht door Everio »

En wat zijn jou bevindingen?

Ik ben beginner.. Welk voedsel kan ik het beste proberen voor een startende messor kolonie..?

Sprinkhanen zullen te groot zijn denk ik?
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Geblikt (canned) voer...

Bericht door Harm »

Ja, beter gebruik je fruitvliegen en kleine zaden. Daar zal je startende kolonie uit mijn ervaring het het beste op doen.
When in doubt, C4
Plaats reactie