Lasius Niger koningin?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Lasius Niger koningin?

Bericht door jeroenbeekman »

Toen net liep ik buiten en liep er een enorme mier over de grond, dus ik pak hem op en ga hem bekijken.
Tot mijn verbazing zie ik dat het (denk ik) een koningin is omdat de kop vrij groot is en de borst (pronotum) hoog boven de kop uit komt en redelijk plat is.
Het heeft ook een enorm achterlijf. :o

Iemand enig idee of ik hiermee iets kan? Want het lijkt mij dat het te vroeg is voor een bruidsvlucht.

Sorry als ik het helemaal fout heb, ik ben er nog niet zo lang mee bezig.
Laatst gewijzigd door jeroenbeekman op 29 mei 2010, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger koningin??

Bericht door MorbidMike »

Als het Lasius niger is, is het inderdaad erg vroeg voor een bruidsvlucht, maar je beschrijving klopt wel met die van een koningin.
Er zijn wel Formica soorten die rond deze tijd van het jaar bruidsvluchten hebben, heb je misschien een foto (of anders een gedetailleerde beschrijving van kleur, grootte, ...)? Je kan ook bij 'Determinatie' een topic maken over deze (waarschijnlijke) koningin.

Je kan de koningin het best in een proefbuis-setup steken... zoals beschreven in 'Formicaria', als ze gepaard heeft kan je misschien wel een nieuwe kolonie starten. Veel succes in ieder geval!
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger koningin??

Bericht door jeroenbeekman »

Afbeelding

Hier is de foto, enig idee?

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger koningin??

Bericht door Phantom »

Dit is inderdaad een Lasius niger gyne. Wel met een beschadigd gaster, lijkt het. Vond je haar al zo zonder vleugels?
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger koningin??

Bericht door jeroenbeekman »

Phantom schreef:Dit is inderdaad een Lasius niger gyne. Wel met een beschadigd gaster, lijkt het. Vond je haar al zo zonder vleugels?
Ja zonder vleugels. Ik zag net toevallig ook dat het gaster beschadigt is, misschien dat ze daarom boven liep?

Zou het kunnen dat deze nog broed gaat leggen?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger koningin??

Bericht door Phantom »

Je kan het proberen. Het zou wel heel erg vroeg zijn voor bruidsvluchten van deze soort, maar niets is onmogelijk.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger koningin??

Bericht door jeroenbeekman »

Oke heel erg bedankt. Ik zal het aankijken, en als er wat gebeurd zal ik het zeker laten weten! ;)

EDIT:

Ik heb net een documentaire opgezocht waarin ze zeggen dat beschadigingen aan het gaster van beiden, het mannetje en het vrouwtje kunnen zijn door worstelingen tijdens het paren.
Ze zeggen ook (Ik weet niet of dit bij alle soorten zo is) dat een Gyne het sperma van het mannetje voor de rest van haar leven bij zich zal dragen en dat het genoeg zal zijn om tientallen jaren broed te leggen.
Dan zou dit toch een succes kunnen zijn, we gaan het zien!
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door Dakdoeve »

Ik heb 2 mieren gevonden waarvan ik denk/hoop dat het lasius niger gynes zijn, ze lijken erg op de mier op de foto. Liepen over de stenen voor mijn huis.
Maar ik vraag me af of deze mieren ook kunnen, of pogingen doen tot, steken ? Ik gooi net bij 1 van de 2 een klein motje als voer in de reageerbuis en hij probeerde gelijk hem te steken. Was me niet bekend dat lasius niger dit deed ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door Floris »

Lasius kunnen mierenzuur injecteren. Bij grotere dieren zullen ze eerst proberen een gat in de huid te bijten. Bij mensen lukt dit niet.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door Marco »

Floris schreef:Lasius kunnen mierenzuur injecteren. Bij grotere dieren zullen ze eerst proberen een gat in de huid te bijten. Bij mensen lukt dit niet.
Hmm, dat wist ik nog niet. Weer wat bijgeleerd :D
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door Dakdoeve »

Oke, dan zijn het vast lasius niger gynes. Ze hebben vannacht eitjes gelegd dus het zijn in elk geval geen werksters :D
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door Dakdoeve »

Moet ik ze ook verduisteren, net als mijn messor barbarus ? Dus door een beetje folie om de buis te wikkelen.
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door BerendBassleer »

Ja, elke kolonie moet je verduisteren. (Buiten in de buitenwereld dan.)

Groeten,
Berend
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door Phantom »

Bij L.niger is dat niet per se nodig. Het helpt wel om de stress van de gyne te beperken. In de stichtingsfase is dit wel aan te raden, maar, omdat L.niger vrij ongevoelig voor stress is, niet nodig.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door ANT »

Phantom schreef:Bij L.niger is dat niet per se nodig. Het helpt wel om de stress van de gyne te beperken. In de stichtingsfase is dit wel aan te raden, maar, omdat L.niger vrij ongevoelig voor stress is, niet nodig.
Is deze buis voldoende verduisterd ? Onderaan blog
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door Phantom »

Bij voorkeur bedek je alles, behalve de ingang. Maar de gyne zal dit ook wel goed vinden.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door ANT »

Ok, dan laat ik het zo.
Anders stoor ik ze misschien teveel.

Bedankt ;)
wybo
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door wybo »

Moet je de gyne ook voeren? Ze zit nu in een buisje en heeft al wel eieren gelegd. Maar omdat het buisje natuurlijk ook is afgesloten met watten is het niet heel makkelijk om er voedsel bij te doen. Vanaf welk moment is dat wel nodig?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door Floris »

Een Lasius niger koningin hoef je niet te voeren. Heb je de beginnershandleiding gelezen?
Voor overige vragen kun je beter een onderwerp openen op het beginnersforum, dit gaat niet meer over determinatie. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
wybo
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Lasius niger koningin?

Bericht door wybo »

Excuses, ik was hier via de nog bestaande link op het beginnersforum. :)
Plaats reactie