Grote verhuis

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
stiko
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 september 2007

Grote verhuis

Bericht door stiko »

Heyz,

Ik heb zonet (15 minuutjes geleden)een buitenwereld op mijn proefbuisje L. niger geplaatst. Die buitenwereld is rond met een diameter van 4 cm. En tjah nu is mijn koningin druk in de weer om alle coconnen, eitjes en larven naar buiten te sleuren. Ook mijn eerste werkstertjes sleurt ze hardhandig naar buiten.

Euhm nu dus mijn vraag wat doet ze toch?!?

gr'tjes stiko
rolmop
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 september 2007

Re: grote verhuis

Bericht door rolmop »

Dit kan erop wijzen dat de koningin de omstandigheden in de buitenwereld beter vindt dan in het proefbuisje.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: grote verhuis

Bericht door XToF »

De koningin vertoont typisch verstoringsgedrag. Dit zal waarschijnlijk veroorzaakt zijn door trillingen wanneer je de proefbuis op de buitenwereld aansloot. Laat de koningin rustig haar gang gaan en ze zal terug haar intrek nemen in de proefbuis.
stiko
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 september 2007

Re: grote verhuis

Bericht door stiko »

Niets ergs dus.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: grote verhuis

Bericht door Harm »

nee, enkel een aanwijzing om ze in het vervolg minder te storen...
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: grote verhuis

Bericht door Sifeem »

Ik heb een Lasius Niger koningin met een paar werkers in een reageerbuis gekregen. Voor een reageerbuizennest die ik heb gebouwd gebruik ik een grotere versie van reageerbuizen zodat ik makkelijker slangen van scheidkunde kan inzetten. Nu zit mijn koningin echter in een kleine reageerbuis terwijl ik er een andere reageerbuis van de grotere versie aan heb vast gemaakt. De grotere heeft wel verduistering, de kleine niet. Weten jullie een manier om het verhuisproces te laten beginnen?

(Ik heb al de fout gemaakt om lichte klopjes tegen de reageerbuis te geven om ze de ander in te laten glijden, dit werkte niet.)
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Grote verhuis

Bericht door XToF »

Soms werkt het verticaal plaatsen van de twee aaneengesloten buisjes. Je moet ze dan zo plaatsten dat het buisje waarin je de kolonie wilt verhuizen zich onderaan bevindt.
Plaats reactie