Lasius niger (ANT)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Plaats hier je reacties/vragen/(en graag tips) over mijn Lasius niger kolonies.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door Everio »

Nou, succes! Ben benieuwd naar het experiment!
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ja ik zelf ook :)
Ik hoop echt dat ze bevrucht zijn,..

Ik ga zo goed mogelijk mijn waarnemingen bijhouden & die dan posten..
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door BerendBassleer »

Wel veel succes zou ik zo zeggen!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door mn »

Ziet er goed uit Sam.
Hoe heb je dat gat in die plastic doos gemaakt?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Dankje, ik heb er wel even aan gezeten, want het gat moest juist kloppen :)

Ik heb de plastic buis tegen de rand van het bakje gehouden, en met een pen/stift een rondje getekend zodat ik de afmetingen had.
Daarna heb ik met het puntje van een breekmes de cirkel 'uitgesneden'. Ik doe dit op een manier die het plastic niet laat barsten en nauwkeurig is.
Ik duw het puntje van m'n breekmes in het plastic op de rand van de afgetekende cirkel, daarna neem ik het eruit, en duw ik hem er nogmaals in, zodat de lijn alsmaar langer wordt. Ik snij dus niet, maar ik maak kleine inkepingen die uiteindelijk een mooiere cirkel vormen dan als je hem zou snijden. Snijden geeft scheve lijnen & barsten tot gevolg.

Werkte goed voor mij, maar ik weet niet of het bij andere soorten plastic ook zo gaat, deze was ongeveer medium-hard.
Ik denk dat ik bij hardere soorten plastic gewoon met een boortje zou uitboren :geek:
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door mn »

ANT schreef:Dankje, ik heb er wel even aan gezeten, want het gat moest juist kloppen :)

Ik heb de plastic buis tegen de rand van het bakje gehouden, en met een pen/stift een rondje getekend zodat ik de afmetingen had.
Daarna heb ik met het puntje van een breekmes de cirkel 'uitgesneden'. Ik doe dit op een manier die het plastic niet laat barsten en nauwkeurig is.
Ik duw het puntje van m'n breekmes in het plastic op de rand van de afgetekende cirkel, daarna neem ik het eruit, en duw ik hem er nogmaals in, zodat de lijn alsmaar langer wordt. Ik snij dus niet, maar ik maak kleine inkepingen die uiteindelijk een mooiere cirkel vormen dan als je hem zou snijden. Snijden geeft scheve lijnen & barsten tot gevolg.

Werkte goed voor mij, maar ik weet niet of het bij andere soorten plastic ook zo gaat, deze was ongeveer medium-hard.
Ik denk dat ik bij hardere soorten plastic gewoon met een boortje zou uitboren :geek:
Bedankt! Ikzelf heb al enkele dingen geprobeerd maar allen faalden ze.
Duurt het lang om zulk een opening te maken?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Bwa, ik denk dat ik daar zeker niet langer dan 10-20mon. aan zat.
Is ook maar 14mm in diameter :)
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ga je dan ook een nieuwe buitenwereld maken ? :)
kjeld13

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door kjeld13 »

Dat heeft hij al gedaan voor zijn P. pallidula maar die gaten maken was lastig.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door Everio »

Wat ik doe is het plastic verwarmen met een aansteker en de slang die er op moet passen erdoor duwen totdat hij past, naadloze aansluiting! Daarna resterende plastic eraf snijden en eventueel vast lijmen met een lijmpistool.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Tjonge, over een slim idee gesproken..
Probeer ik de volgende keer ook eens uit.. Duurt nog geen 5 minuten, en naadloze aansluiting..
Bedankt voor de tip :)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door mn »

Everio schreef:Wat ik doe is het plastic verwarmen met een aansteker en de slang die er op moet passen erdoor duwen totdat hij past, naadloze aansluiting! Daarna resterende plastic eraf snijden en eventueel vast lijmen met een lijmpistool.
Verwarmen of een gat in branden? Het word snel een zwarte plek, of een te groot gat, en als je nog eens moet gaan werken met een lijmpistool vind ik het er ook niet echt goed uitzien.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door Everio »

Verwarmen tot het echt zacht is, dan kan je er met de slang er door drukken, als je het zodanig doet dat het plastic net warm genoeg is om te vervormen zal je zelfs als je het rustig doet er niet helemaal door heen prikken en dan heb je zelfs een dichte uitsparing in de binnenkant. (Beetje moeilijk uit te leggen.)

Als het al zwart wordt dan wordt het gedeelte zwart wat toch weg gaat. (Want het deel dat je verwarmd doe je vervolgens vervormen (Slang erdoor.) en het gevormde deel bevat de zwarte vlek. Dat stuk snij je naderhand eventueel af.

Wat betreft het lijmpistool, als je doorzichtige lijm hebt kan je die met een natte vinger mooi in de juiste vorm smeren, zo krijg je echt wel een perfecte en mooie aansluiting.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Eerste werkster uitgekomen : een paar vragen.

Wanneer kan ze toegang geven tot de buitenwereld ?
Moet ik een beetje suikerwater/honingwater in hun buisje laten druppelen met een injectiespuit ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door Floris »

Je kunt ze direct toegang geven tot de buitenwereld (net als in de natuur).
Ze komen zelf naar buiten om eten te zoeken. Je kunt een druppel suikerwater in de buitenwereld leggen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ok, bedankt voor de info. Ik ga nu meteen de talklaag aanbrengen dan kan ik ze morgen de buitenwereld laten verkennen als alles opgedroogd is :D
sandoz
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 januari 2010
Leeftijd: 54

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door sandoz »

ik boor die gaten met onderstaande speedboren:
Afbeelding
zaten bij een borenset van de aldi, maat 8-28
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door mn »

sandoz schreef:ik boor die gaten met onderstaande speedboren:
Afbeelding
zaten bij een borenset van de aldi, maat 8-28
Dat ziet er iets uit om te proberen! Het zijn dure bakjes en heb er al enkele moeten weggooien omdat het steeds mislukte.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Zo heb ik hier ook een paar boren liggen, zal ik onthouden ;)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door Everio »

Ze zal sowieso pas naar buiten komen als het nodig is. Ik zou de suikerwater dicht bij de ingang van het buisje leggen. Als de buitenwereld te groot is verdwaalt ze of gaat sowieso niet naar buiten.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ja, ik heb al een druppel iets voorbij de ingang van het buisje gespoten.
Er zijn inmiddels 2 werksters uitgekomen, ze zullen na een tijdje wel is op verkenning gaan.
Het bakje is ongeveer 15x15, niet zo heel groot dus dat ze kunnen verdwalen.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Er zijn inmiddels al 4 werksters uitgekomen, maar ik heb ze nog niet buiten de proefbuis gezien.. Zou er iets mis zijn ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door Floris »

Buiten het nest is het (in de natuur) gevaarlijk. Een verlies van een werkster voor een beginnende kolonie is een risico. Een kleine kolonie zal daarom erg voorzichtig zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ok, bedankt voor de uitleg :)
Ik heb ze daarnet een vlieg-achtig beest gegeven dat ik had doodgemept, ik legde het in hun buisje, en er waren direct 2 werksters die op de vlucht sloegen.
Op zich wel goed, want nu weten ze iets af van de buitenwereld :)

Ik heb ervoor gezorgd dat ze daarna hun buisje terugvonden.
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

De knikker die het einde van het buisje afsloot was een tijdje geleden gelost. Ik heb het waterreservoir toen aangevuld, en een watje i.p.v. de knikker aan de achterkant van de buis gestoken. Nu denk ik dat het water zeer snel verdampt door dat ene watje, want het waterreservoir is bijna leeg.
Ik heb in hun buitenwereld een buisje liggen vol water, maar ze hebben hun buitenwereld nog niet echt verkend, dus ik weet niet of ze weten dat daar water te vinden valt.
-Moet ik het waterreservoir van het buisje waarin ze 'wonen' terug bijvullen, of zullen ze vanzelf op zoek gaan naar een andere bron van water ?
-Zou ik misschien een pillenstripje met water voor de uitgang moeten leggen ?

Tips zijn welkom :)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door Floris »

Ze zullen pas verhuizen wanneer het laatste beetje water weg is uit het oude buisje.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door Everio »

hmm... Ik begrijp je ongeduld dat je elke keer de kolonie boost maar het is nu wel moeilijk om de kolonies te vergelijken. Ik bedoel, de kolonie met +/- 50 gebooste poppen is niet meer te vergelijken met een gyne met enkel wat eitjes. ;)

Ik hoop dat ze gebooste gyne vruchtbaar is! Anders was het allemaal voor niks!

Succes!
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger (ANT)

Bericht door ANT »

Ja, ik wil gewoon testen wat het verschil is tussen een kolonie die echt geboost wordt, en dan bedoel ik dus met 50 of meer poppen.
Misschien zijn er verschillen in gedrag, en komt er op een bepaald moment een gebrek aan mieren voor die taak etc.

Met de normale buis wil ik dus kijken hoe alles normaal verloopt, en of er meer verschillen zijn in de gedragingen van de kolonie als je ze boost.

& Ik hoop ook dat ze vruchtbaar is, maar ik denk het wel omdat ze vleugelloos op de grond naar een holletje zocht samen met de andere gyne.
Plaats reactie