Verticaal ytong nest ontworpen..

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door Dakdoeve »

Hoi, ik heb gisteren in paint een verticaal ytong nest ontworpen. Leek me wel leuk om hem hier ff te posten voor een beetje inspiratie voor jullie, of tips voor mij.
De bedoeling is dus een rechthoekig stuk ytong, in een vierkant te zagen. Vervolgens 1 van de hoeken er af zagen waardoor hij vijfhoekig wordt. De twee grote zijden die je dan overhoudt wil ik als nestzijde gebruiken. Als je dus recht voor het nest staat kijk je schuin tegen de twee nestzijden aan.

Hieronder staat een paint-plaatje.
Rechts: Een eventuele nestzijde.
Midden: De bovenzijde van een simpele versie van het nest (Met 2 kamerstelsels verdeeld over 2 nestzijden, die elk een eigen ingang in de buitenwereld hebben).
Rechts: De bovenzijde (dwarsdoorsnede) van een ingewikkeldere versie van het nest. De buitenwereld en watertrogjes heb ik hier niet op getekend, de ingangen van de buitenwereld naar de nestkamer wel. Het idee is dat midden in het ytong blok een centraal punt komt waar meerdere kamers, en een extra uitgang op aankomen.

Beschrijving bij de simpele versie:
Simpele versie, zonder centraal punt C1:
Plankje eronder voor de stabiliteit. 2 Dekplaten, in de buitenwereld 2 nestingangen en 1 ingang naar een evt. nestaansluiting. Eventueel de drie achterzijden en de bovenkant bekleden met gaas. Twee watertrogjes bovenin.
Eventueel, met aan één of alle twee de nestzijden twee kamerstelsels per nestzijde (dus drie of vier kamerstelsels) d.m.v. drie of vier buitenwereldingangen ook 3-4 delig te maken.

Beschrijving bij de ingewikkeldere versie, met centraal punt C1:
-Twee buitenwereld ingangen B1 en B2, B2 is afgesloten met een watje.
-Twee nestzijden X en Y met 3 kamerstelsels X1 (toegankelijk via B1), X2 (toegankelijk via B2) en Y1 (toegankelijk via C1).
-Centraal punt C1, hierop zijn aangesloten X1, X2, Y1, en A1. Afgesloten met een watje.
-Achteringang A1, afgesloten met een plug.
1) Eerst B1 en X1 in gebruik nemen.
2) Dan B2 en X2 in gebruik nemen door het watje uit B2 te halen.
3) Dan via A1, het watje uit C1 trekken. Nu is Y1 bereikbaar en hebben X1 en X2 een extra verbinding.
4) Mocht het nodig zijn een ander nest aansluiten op A1.
-Eventueel: een derde buitenwereldingang B3 aansluiten op een vierde nestkamer Y2. Deze twee niet aansluiten op C1. Dit levert weer een extra afsluitbare ruimte op.

De groene punten zijn dus de buitenwereld-ingangen. De bruine strepen zijn de gangen van de buitenwereld-ingang naar de nestkamer. De roze gedeelte's zijn de nestkamers. En de grijze strepen zijn gangen door het ytong blok (als het blok 70 cm hoog is, zullen deze gangen op zo'n 35 cm van de grond zitten). De blauwe stip is een plug.

Plaatje ter illustratie:
Afbeelding


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo :D

Gr Danny
Laatst gewijzigd door Dakdoeve op 17 jul 2010, 03:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door Floris »

Het is niet zo duidelijk. :p
Vanwaar deze exotische constructie? Voor de sier? De mieren maakt het niets uit. :)
Hoe ga je de bevochtiging doen? Uiteindelijk zal water dat je bovenin giet de nestgangen inlopen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door mpower000 »

Het lijkt me nogal ingewikkeld :o
Ikzelf heb ondervonden dat de 'simpelste' nesten meestal de beste zijn en het beste werken, maar als je alles zeer goed hebt uitgedacht en met 'alles' rekening houdt, kan het altijd prachtig worden natuurlijk ;)
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door ProXi »

Floris schreef:Het is niet zo duidelijk. :p
Vanwaar deze exotische constructie? Voor de sier? De mieren maakt het niets uit. :)
Hoe ga je de bevochtiging doen? Uiteindelijk zal water dat je bovenin giet de nestgangen inlopen.
Nee hoor, als je het niet te vochtig maakt niet.
Je moet dan alleen elke dag een beetje water toevoegen
sandoz
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 januari 2010
Leeftijd: 54

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door sandoz »

Hoe doe je dat als je op vakantie gaat?
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door Dakdoeve »

Nouja de mieren maakt het misschien niks uit. Het lijkt me ten eerst wel een grappig design, en ten tweede ook praktisch aangezien hij weinig ruimte in beslag neemt. En je hoeft er ook niet boven te staan om de mieren te zien, want je ziet ze van voren (ideaal voor op mijn buro dus :p) En wanneer het centrale punt open is hoeven de mieren niet door de buitenwereld om van de ene naar de andere nestkamer te gaan (luxeprobleem voor de mieren :p)

De bevochtiging bovenin is niet zo handig dus begrijp ik, misschien is het dan een idee om ergens meer onderin het blok, een trogje schuin naar beneden te boren om daar water in te gieten (of allebei, dus bovenin en onderin watertrogjes). Of (minder mooi) een uitsparing maken aan de achterkant, waar je een bakje onder kan schuiven. Ideaal als een horizontaal nest met een bak water zal het misschien niet worden, maar aangezien ik zelden op vakantie ga en genoeg huisgenoten heb is dat voor mij geen probleem.

Of ik het echt ga maken is natuurlijk een tweede, ben op dit moment met mijn eerste probeersel bezig. Dat is een behoorlijk groot nest, en aangezien hij aardig gelukt is wil ik hem, als ik een geschikte kolonie heb, ook in gebruik nemen. Ik wil ook nog één of meerdere kleine horizontale nestjes maken. En als dat allemaal lukt misschien dit idee van het verticale nest eens uitwerken.
Wat trouwens wel een probleem is, is dat ik hier in Emmen nergens ytong platen dikker dan 10 cm kan vinden :/
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door ProXi »

sandoz schreef:Hoe doe je dat als je op vakantie gaat?
Dan moet iemand anders ze water geven :p
maar er is altijd ook wel nog een andere manier te bedenken.

Mijn verticale nest
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door Dakdoeve »

Das een beste :)
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door ANT »

Mooi nest dat je daar hebt,.. Welke afmetingen heeft het ? :)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door ProXi »

30 bij 40 geloof ik :P
Het was eerst wat voller, maar is ontsnapping geweest, omdat mijn vader een dopje niet goed erop had gedaan.
Toen ik er niet was en hij ze een vlieg had gegeven :p

Dank jullie wel trouwens :D :D
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door ANT »

Offtopic: Haha, geweldig als ouders proberen mee te doen hé :lol:

[quote="ProXi"]Het was eerst wat voller, maar is ontsnapping geweest, omdat mijn vader een dopje niet goed erop had gedaan.
Toen ik er niet was en hij ze een vlieg had gegeven :p
[/quote]
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door BerendBassleer »

Offtopic: Ik vind ProXi's nest echt mooi!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Verticaal ytong nest ontworpen..

Bericht door ProXi »

Ja, alleen jammer van het dopje :P
ANT schreef:Offtopic: Haha, geweldig als ouders proberen mee te doen hé :lol:

[quote="ProXi"]Het was eerst wat voller, maar is ontsnapping geweest, omdat mijn vader een dopje niet goed erop had gedaan.
Toen ik er niet was en hij ze een vlieg had gegeven :p
[/quote]

@ Berend
Dankje wel:D
Koste ook aardig wat tijd toen :P

Maar een verticaal nest kan dus wel gewoon :D
Ik vind het zelf wel leuk eigenlijk om hem verticaal te hebben.
Alleen inderdaad het bewateren is lastig als je op vakantie gaat.
Maar je kan ook een constructie maken dat het water van onderaf gezogen wordt, nest als bij een horizontaal nest.
Bij wat kleinere verticale nesten is dat zeker makkelijk te doen.
Dat heb ik ook een keer gedaan namelijk.
Plaats reactie