Kunstmatig amazonenest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
butterflies
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 juli 2010
Gender:
Leeftijd: 28

Kunstmatig amazonenest

Bericht door butterflies »

Hallo,
In een ander bericht gaf ik al aan dat ik een nest van de amazonemier in mijn tuin heb. Ik ben deze soort aan het filmen, maar tot nu toe heb ik alleen datgene gefilmd dat zich bovengronds afspeelt. Een voorbeeldje.
Het filmpje laat een gevecht zien van een amazonemier met een slaafmier (Formica sp. ??) tijdens een rooftocht bij een Formica sp. nest.

Nu vraag ik me af of en hoe ik een indruk kan krijgen van de ondergrondse activiteiten. Zou het lukken om een kunstmatig nest voor deze soort in te richten? Zo ja, hoe pak ik zoiets aan?

Groetjes,
Rob
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kunstmatig amazonenest

Bericht door BerendBassleer »

Sorry maar de link werkt niet?!
Ik heb geen idee hoe je ondergronds zou kunnen filmen, je bedoelt zoals ze in de documentaires doen hé? Dat heb ik mij altijd al afgevraagt hoe ze dat doen?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kunstmatig amazonenest

Bericht door Phantom »

Waarschijnlijk zal het nest niet veel anders zijn dan bij andere mieren. Het probleem is alleen dat een kunstmatig nest nooit zo goed is als een nest dat ze zelf bouwen, je zal dus waarschijnlijk zien dat de mieren in de natuur geen intrek nemen in je nest.
butterflies
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 juli 2010
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kunstmatig amazonenest

Bericht door butterflies »

Ondergronds filmen kan eventueel met een endoscoop of boroscoop, maar dat is een enorme aanschaf.
Daarom wil ik een kunstmatig nest, zodat ik datgene dat ondergronds zit naar bovengronds haal, zodat ik het gedrag kan volgen en filmen.
Wat ik bijvoorbeeld graag zou willen zien is dat de amazones gevoerd worden door de formica's. Maar ook wat de amazones ondergronds doen en of er ook Formica werkers benedengronds leven en werken of alleen bovengronds etc.

Maar hoe begin je zoiets? Moet ik bijvoorbeeld perse een koningin hebben om zo'n nieuwe kolonie in een kunstmatig nest te starten? En hoe pak je dat aan?

Waarom de link niet werkt weet ik niet. Misschien moet je (rechtermuisknop) bij eigenschappen de link gewoon kopieren naar de adresbalk in een browser. Bij mij werkt het.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kunstmatig amazonenest

Bericht door mn »

Leuk om ze is in actie te zien!

Ik denk dat als je de Polyergus sp. wilt verhuizen, je zult moeten gaan werken met warmte.
Ik weet niet wat voor hen de ideale temperatuur is, maar je zou een kunstmatig nest kunnen maken en het verwarmen, als de ideale temperatuur warmer is dan de buiten-/nesttemperatuur zouden ze naar het warmere nest kunnen verhuizen.

Je kunt ook met water de grond rond het nest (+- een halve meter) alles overdreven nat maken. Het zal te vochtig worden wat nog een stimulans is om te verhuizen.

Ga met het laatste pas te werk als er meerdere werksters het kunstmatige nest hebben bezocht. Eventueel kun je ze lokken met suikerwater.

Ik weet niet hoe het zit hier, zijn het de Formica sp. werksters of de Polyergus sp. werksters die beslissen of ze gaan verhuizen.

Weet je welke Polyergus soort het is?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Kunstmatig amazonenest

Bericht door Lvet »

Misschien kun je een glazen bak omgekeerd bovenop een deel van de nest leggen, helemaal gevuld met aarde. Als je deze bak een tijdje donker houdt en van een ideale vochtigheid en een temperatuur voorziet, zullen ze misschien een deel van hun nest daarin bouwen. En zoals 'mn' al zei, de oorspronkelijke nest van minder aangename omstandigheden voorzien, zodat ze gestimuleerd worden om te verhuizen.
En zodra ze in de bak zitten, haal je het doek (of wat je ook gebruikt om het donker te houden) weg. Hopelijk hebben ze dan langs de glaswanden gegraven en kun je ze daar bestuderen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
butterflies
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 juli 2010
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kunstmatig amazonenest

Bericht door butterflies »

OK, bedankt voor de tips. Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kunstmatig amazonenest

Bericht door Everio »

Dit wordt wel heel lastig hoor! Een mier kiest in de natuur al de meest ideale omstandigheden! Moeilijk om dit dan nog beter te doen!

Succes!
Plaats reactie