Uitgraven

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Uitgraven

Bericht door ANT »

Hallo allemaal,
Ik heb hier in de tuin van wat volgens mij Myrmica rubra's zijn een nest gevonden.
Nu stel dat ik die wil uitgraven, moet ik dan op speciale dingen letten ? Of is er een specifieke manier van hoe je te werk gaat ?
Want zo'n koningin vinden is toch een soort speld in een hooiberg, niet ?

Tips zijn welkom ;)
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Uitgraven

Bericht door Marco »

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je nou precies een kolonie uit moet graven maar toen ik bij een kolonie een stukje weg gegraven had liep een stuk verderop een werkster met een gyne weg. Ik had zelf eigenlijk helemaal niet de bedoeling om een kolonie op te graven maar om te zien hoe het er uit zou zien. Anders had ik haar mee genomen. Ik heb de gyne dan ook weer terug gezet bij de werksters.
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Uitgraven

Bericht door BerendBassleer »

Bij het uitgraven moet je eigenlijk ook wel een beetje geluk hebben om de gyne te zien. Hoewel Myrmica rubra polygyn is neem ik aan dat er een grotere kans bestaat dat je op één van de gynes stuit.
Probeer eens gewoon te graven. Dan wacht je eventjes tot je opnieuw een gaatje ziet waar de mieren uitkomen. Dan graaf je daar verder.
Dat is hoe ik het zou aanpakken.

Groeten,
Berend
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Uitgraven

Bericht door MorbidMike »

ANT schreef:Hallo allemaal,
Ik heb hier in de tuin van wat volgens mij Myrmica rubra's zijn een nest gevonden.
Nu stel dat ik die wil uitgraven, moet ik dan op speciale dingen letten ? Of is er een specifieke manier van hoe je te werk gaat ?
Want zo'n koningin vinden is toch een soort speld in een hooiberg, niet ?

Tips zijn welkom ;)
Een Myrmica rubra kolonie uitgraven is niet bepaald moeilijk. Je kunt gewoon een stuk grond eruit scheppen en dan op zoek gaan, of je kunt een stuk grond uitscheppen, in een emmer doen en dan in een kruiwagen dat stuk grond uitzoeken. Ik heb nooit problemen gehad koninginnen te vinden in een Myrmica rubra kolonie, er zijn er vaak behoorlijk veel.
Je kunt best ook een grote hoeveelheid werksters en broed vangen.

En zorg ook dat je al een nest klaarhebt opdat je ze ergens in kan doen als ze gevangen zijn.
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Uitgraven

Bericht door jkinkie »

Je kan het stuk uitgeschept-grond/hout ook op een wit laken uitpluizen zo kun je zien of de koningin ergens rondloopt, want op dat witte laken zie je de mieren goed lopen.

En ik heb nog een tip: gebruik (dokter) handschoenen. ;)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Uitgraven

Bericht door ProXi »

Gewoon een kolonie starten met een eigen gevangen gyne(s) na een bruidsvlucht of anders kopen ergens.
Dat is mijn tip.

Ten eerste is dat ten minste een uitdaging.
Een nest uitgraven en daarmee een mooie bestaande kolonie veel stress te bezorgen, die volgens wellicht wel uitsterft door jou actie is geen prestatie.
Maar het geduld hebben en een kolonie goed verzorgen dat ze zich ontwikkelen tot een mooie kolonie niet.
Daarnaast is het veel leuker om een kolonie te zien ontwikkelen van een gyne tot een kolonie.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Uitgraven

Bericht door Mika »

Ik weet niet of het al iemand gelukt is om met Myrmica rubra een kolonie te kweken startend met enkel gynes.

Bovendien zijn hun nesten redelijk compact, en zijn er meestal meerdere gynes per kolonie. Op plaatsen waar ze voorkomen zijn er meestal ook zoveel, dat een kolonie uitgraven echt geen schade toebrengt aan de natuur.

Je hoeft helemaal niet op zoek te gaan naar de gynes. Ik legde de meestal beperkte hoeveelheid grond op een glasplaat, en gaf ze schuilmogelijkheden in de volle zon. Meestal zijn er maar weinig die van de glasplaat wegliepen, en ordenden de meeste werksters netjes het broed in de schuilplaatsen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Uitgraven

Bericht door mn »

Ik had eergisteren enkele Myrmica sp. gynes gevangen en ze in proefbuisjes gestoken.
Vandaag blijft er geen enkele levende meer over.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Uitgraven

Bericht door Everio »

Mika schreef:
Je hoeft helemaal niet op zoek te gaan naar de gynes. Ik legde de meestal beperkte hoeveelheid grond op een glasplaat, en gaf ze schuilmogelijkheden in de volle zon. Meestal zijn er maar weinig die van de glasplaat wegliepen, en ordenden de meeste werksters netjes het broed in de schuilplaatsen.
Dus, je graaft een deel uit? Dat leg je op een glasplaat? En hoe creëer je die schuilplaatsen?
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Uitgraven

Bericht door jkinkie »

Everio schreef:
Mika schreef:
Je hoeft helemaal niet op zoek te gaan naar de gynes. Ik legde de meestal beperkte hoeveelheid grond op een glasplaat, en gaf ze schuilmogelijkheden in de volle zon. Meestal zijn er maar weinig die van de glasplaat wegliepen, en ordenden de meeste werksters netjes het broed in de schuilplaatsen.
Dus, je graaft een deel uit? Dat leg je op een glasplaat? En hoe creëer je die schuilplaatsen?
Met een papiertje ofzo?

Ik ga deze methode ook eens proberen.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Uitgraven

Bericht door efbi »

Een schuilplaats wil gewoon zeggen dat het er donkerder is afgeschermder. ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Uitgraven

Bericht door Mika »

Toen waren dat gewoon jampotdeksels. Maar verduisterde buisjes zijn natuurlijk beter. Dit werkt natuurlijk enkel goed indien er veel broed is, zodat de werksters dat broed zo snel mogelijk in veiligheid willen brengen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Uitgraven

Bericht door jkinkie »

Ja je kunt ze natuurlijk meteen het broed in de buisjes laten leggen.(goed idee Mika)

Ik ben nu ziek (in de vakantie) :( ,anders had ik wel al een paar kolonies opgegraven.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Uitgraven

Bericht door mn »

Mika schreef:Toen waren dat gewoon jampotdeksels. Maar verduisterde buisjes zijn natuurlijk beter. Dit werkt natuurlijk enkel goed indien er veel broed is, zodat de werksters dat broed zo snel mogelijk in veiligheid willen brengen.
Zou dit ook werken met Camponotus vagus? Het zou leuk zijn moest ik nog meer broed kunnen vangen. Of zelfs de koningin.
Het gaat om een een zeer kort bij de grond afgezaagde boomstam (naaldboom). De kolonie zal dus ook vooral dieper in de grond zitten.

Het nest ligt naast een golfterrein, ik was al aan het denken om de stam rondom uit te graven en hem er dan uit te trekken, maar dat kan nog moeilijk worden. Hij is enkel dood en niet rot. Hij staat een halve meter van een andere boom, die nog wel leeft, die de soort tot bovenin de takken bezoekt.
Ik weet niet hoe het met de wortels zit, ik hoop dat de mieren die zowat volledig hebben kapot gebeten.

Maar ik zal nog wel meer kolonies tegenkomen die makkelijker te bereiken zijn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Uitgraven

Bericht door Mika »

Camponotus vagus uitgraven lukt veel vaker niet dan wel. En op een groot aantal keren dat je de gyne vindt, verwond je haar dodelijk. Ik spreek spijtig genoeg uit ervaring.

Verspeel op vakantie geen tijd door onuitgraafbare nesten te willen opgraven, maar geniet van je vakantie. Kleine simpele kolonies, die kan je uitgraven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Uitgraven

Bericht door Everio »

Ik weet wel wat een schuilplaats inhoudt maar ik kon me niks voorstellen bij zijn opstelling. Nu wel. :)

Twijfel of ik ook eens op zoek moet gaan naar een kolonie om uit te graven... (A)
mn schreef:
Mika schreef:Toen waren dat gewoon jampotdeksels. Maar verduisterde buisjes zijn natuurlijk beter. Dit werkt natuurlijk enkel goed indien er veel broed is, zodat de werksters dat broed zo snel mogelijk in veiligheid willen brengen.
Zou dit ook werken met Camponotus vagus? Het zou leuk zijn moest ik nog meer broed kunnen vangen. Of zelfs de koningin.
Het gaat om een een zeer kort bij de grond afgezaagde boomstam (naaldboom). De kolonie zal dus ook vooral dieper in de grond zitten.

Het nest ligt naast een golfterrein, ik was al aan het denken om de stam rondom uit te graven en hem er dan uit te trekken, maar dat kan nog moeilijk worden. Hij is enkel dood en niet rot. Hij staat een halve meter van een andere boom, die nog wel leeft, die de soort tot bovenin de takken bezoekt.
Ik weet niet hoe het met de wortels zit, ik hoop dat de mieren die zowat volledig hebben kapot gebeten.

Maar ik zal nog wel meer kolonies tegenkomen die makkelijker te bereiken zijn.
Een dikke boomstronk? Houd er rekening mee dat de wortels van een boom echt ver strekken! En je die onmogelijk eruit krijgt! (Bijvoorbeeld een boom langs een weg zal zeker onder de hele weg door lopen. Meters ver strekken de wortels!
Plaats reactie