Camponotus ligniperda zonder werksters

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Steven
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Mechelen
Gender:

Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Steven »

Om nog onbekende redenen zijn alle 8 werksters van mijn beginnende kolonie gestorven. Ik zit nu nog enkel met een koningin met broed. Kan ik iets doen om ze te redden? Boosten met poppen ofzo?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door XToF »

Je kan de koningin af en toe wat suiker- of honingwater aanbieden op een wattenstaafje en af en toe een klein insect. Je kan op zoek gaan naar poppen, maar in deze tijd van het jaar zal het moeilijk worden om er nog te vinden. Het is mogelijk dat de koningin er in slaagt de kolonie terug op te starten, maar een zekerheid is dit niet.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Harm »

Bij mij hetzelfde probleem. Ik zal kijken of ik deze methode terug toe kan passen.
Poppenroof wordt moeilijk bij een soort die niet in nl voorkomt...
When in doubt, C4
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door FLechdrop »

Ik had hetzelfde met een koningin Camponotus herculeanus (maar dan met twee werksters). Deze is na verloop van tijd zelf ook overleden.
Dit ter bemoediging. :P
Steven
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Mechelen
Gender:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Steven »

De koningin is inmiddels overleden.
Ik heb dan maar een nieuwe kolonie besteld bij antstore. Bij aankomst telde de kolonie twintig werksters, een koningin en een twintigtal jonge larven. Ik heb de proefbuis onmiddelijk aangesloten op een plastieken buitenwereld en deze voorzien van een extra proefbuis. Alles leek gezond en de dieren dronken onmiddelijk water en een oplossing van esdoornsiroop. Echter na enkele dagen begonnen de werksters weer bij bosjes dood te vallen. Eerst dacht ik aan enkele slachtoffers door het transport. Maar nu heb ik nog slechts 2 werksters over. Dat lijkt me niet normaal. Voordat de dieren overlijden worden ze traag en vertonen ze ongecontroleerde bewegingen. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? Ik ben alvast van plan mijn beklag te doen bij antstore.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door XToF »

Dit is een heel vreemd verhaal. Zou het kunnen dat de symptomen worden veroorzaakt door contaminerende stoffen die aanwezig zijn in de buitenwereld?
Steven
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Mechelen
Gender:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Steven »

De buitenwereld is een plastieken bakje waarin voedsel heeft gezeten. Het is grondig afgewassen en gespoeld met water. Er is enkel een fluonlaag aangebracht. Het lijkt me sterk dat deze bakjes contaminerende stoffen zouden bevatten.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door FLechdrop »

Wat theoretisch zou kunnen is dat een aantal werksters van de fluon hebben gesnoept toen deze nog vloeibaar was (tenminste, of dat kan dat hangt af van jouw werkwijze) en deze vervolgens hebben gedeeld met de andere werksters.
Maar ik denk niet dat dit de meest waarschijnlijke verklaring is...
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Harm »

mijn gyne is ondertussen ook overleden. Dat helpt je echter niet bij dit probleem. Wat wel zou kunnen helpen is het feit dat antstore de laatste tijd meer problemen heeft met soorten die de laatste tijd spontaan overlijden...
When in doubt, C4
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door FLechdrop »

De eerste epidemie onder mieren in gevangenschap?
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Harm »

Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen. Het feit dat deze camponotus dezelfde symptomen vertonen als enkele antstore senillis kolonies doet wel angst oproepen :? . Ik zou iig ff voorzichtig zijn met mijn bij antstore bestelde kolonies...
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Mika »

Merkwaardige sterftes komen wel meer voor...

Ik heb het zelf ook meegemaakt bij een kolonie Camponotus herculeanus, die niet afkomstig was van Antstore. Ik vemoed dat ik ze te snel heb opgewarmd na de winterslaap, en dat ze daarom een 'warmte-ontregeling ondergaan hebben. Dit kan zich thoretisch voordoen op verschillende niveaus: waarschijnlijk hebben een aantal mechanismes die het organisme beschermen tegen bijproducten van het metabolisme een zekere tijd nodig om actief te worden. Het zou kunnen gaan om eiwitten die beschermen tegen vrije radicalen bijvoorbeeld, of een ontregeling ter hoogte van de mitochondrieën. Ik weet niet wat het exact is, maar een massale sterfte komt nogal eens voor bij een te snelle opwarming van de kolonie. Ik denk echter niet dat dat bij jou het geval was.

Het zou ook van ouderdom kunnen geweest zijn. Stel dat ze die kolonies al langere tijd 'geïnactiveerd' houden, zodanig dat ze hun populatie werksters niet kunnen vernieuwen. Als jij ze aankrijgt, warm je ze op, waardoor de veroudering weer volop speelt, en dan sterven de oude werksters redelijk snel. De tic-achtige bewegingen komen wel meer voor bij werksters van Camponotus die gaan sterven. Volgens mij is dat niet specifiek voor een doodsoorzaak.

Er bestaan 'rampzalige' mijten, die mierenkolonies ook snel kunnen vernietigen. Deze kunnen zich zowel op het lichaam bevinden, als binnenin het exoskelet. Leg de lijken eens onder de microscoop, en zie of je iets kunt terugvinden.

Heeft Antstore trouwens al gereageerd? Ik neem aan dat je hen op de hoogte hebt gebracht.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Harm »

Het is hoe dan ook een vreemde geschiedenis... Over de senillis kolonies zijn al vele discussies geweest met antstore en zij blijven volhouden dat er niks mis mee was/is... Je hebt juridisch ook geen poot om op te staan... Al met al een extra veiligheids maatregel zou op zijn plek zijn...
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Mika »

Het is ook voorgekomen dat iemand zelf zijn kolonie op 1 dag laat doodgaan, maar dat zal niet zo gemakkelijk het geval zijn bij deze soort. Pheidologeton diversus sterft uit op 1 dag als de luchtvochtigheid te laag is. Het is dus al voorgekomen dat Antstore twee keer een nieuwe kolonie heeft opgestuurd naar iemand die zijn kolonies door onkunde op 24 uur liet uitsterven.

Nogmaals: ik denk niet dat dat hier het geval is.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Harm »

Wat denk je dat niet het geval is? Onkunde of problemen bij antstore?
When in doubt, C4
Steven
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 juli 2007
Locatie: Mechelen
Gender:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Steven »

Met de middelen die ik thuis ter beschikking heb (Loupe 20x) zie ik behoorlijk wat onzuiverheden op de poten en het abdomen van de dode werksters. De "onzuiverheden" zijn echter zo klein dat ik niet kan zeggen of het mijten zijn geweest.
Mika, heb je soms foto's van deze mijten. Dat zou me al meer informatie verschaffen.
Ik heb nog maar recent contact opgenomen met Antstore dus voorlopig nog geen reactie. Maar ik laat zeker weten wanneer ze reageren.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Gortello »

Ik heb op het moment ook een probleem, ik zit met broed dat al bijna 3 maand oud is. Er zijn nog steeds geen poppen en ik heb nog maar 1 werkster. Wat kan ik doen?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door MorbidMike »

Gortello schreef:Ik heb op het moment ook een probleem, ik zit met broed dat al bijna 3 maand oud is. Er zijn nog steeds geen poppen en ik heb nog maar 1 werkster. Wat kan ik doen?
Je kan het beste gewoon geduld hebben en zeker niet teveel kijken. Je wil de mieren geen stress bezorgen. Camponotus ligniperda is een "eigenzinnige" soort die zijn eigen ontwikkelingssnelheid bepaalt. Je kan ze het best kleine insectjes geven (fruitvliegjes bijvoorbeeld) in de buitenwereld, en kijken of die ook verdwijnen (dus opgegeten worden). Water en suikerwater zijn zoals altijd belangrijk. Verder moet je echt geduld hebben... Camponotus ligniperda is zeker geen beginnerssoort, vanwege de trage ontwikkeling. Het belangrijkste is de kolonie zeker geen stress te bezorgen.
edit: tussen haakjes, hebben ze ook verwarming of staan ze op kamertemperatuur?
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Gortello »

Ze hebben sinds een week verwarming en na 3 dagen waren de larven sterk gegroeit. Fruitvliegjes nemen ze niet aan heb eergisteren wel een spin (die je binnen vaak ziet) de poten afgenomen en de achterkant van de kont fijngeknepen die was de dag er na weg mee naar binnen genomen.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door MorbidMike »

Gortello schreef:Ze hebben sinds een week verwarming en na 3 dagen waren de larven sterk gegroeit. Fruitvliegjes nemen ze niet aan heb eergisteren wel een spin (die je binnen vaak ziet) de poten afgenomen en de achterkant van de kont fijngeknepen die was de dag er na weg mee naar binnen genomen.
Ik denk dat dat het cruciale punt is. C. ligniperda heeft echt verwarming nodig om goed te ontwikkelen. Het is mooi om te zien dat de kolonie weer verder ontwikkelt. Ik hoop dat het nu een echte kolonie kan worden! Succes!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda zonder werksters

Bericht door Gortello »

Ja laten we het hopen, dat hebben ze wel verdiend na al die tegenslagen. Sommige door mijn beginnersfouten en sommige van buitenaf. Kijk hier voor het hele verhaal.
Plaats reactie