Mika - Thaise wevers.

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Harm »

Schitterende foto's! Ook een leuk verhaal weer! Natuur is hard doch rechtvaardig hè!
When in doubt, C4
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door JimmyVe »

Weederom shitterende foto's Mika. De kolonie is al goed gegroeid, leuk om te zien dat ze het goed doen.
Het verschil tussen de werksters is echt wel enorm. Heel mooi.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Floris »

Naar mijn idee is de natuur hard, noch rechtvaardig. De natuur is onverschillig.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

In de natuur ontbreekt alle moraliteit: it is all just 'stuff happening'. Dat bedoel ik met 'in de natuur heerst de amoraliteit'. Het is tegelijk ook een rechtvaardiging voor het plaatsen van zulke 'folterpraktijken'. Je kan het ontbreken van zelfs maar enige morele maatstaf rechtvaardig noemen, maar dat is dan een persoonlijke interpretatie.

Dit betekent niet dat moraliteit zich niet kan ontwikkelen vanuit een amorele basis als een emergente eigenschap, om alle crea- en IDioten voor te zijn (niet dat die hier zo druk op deze site zouden komen.).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Floris »

Mika schreef:Dit betekent niet dat moraliteit zich niet kan ontwikkelen vanuit een amorele basis als een emergente eigenschap, om alle crea- en IDioten voor te zijn (niet dat die hier zo druk op deze site zouden komen.).
Dat weet ik niet. Naturalisten zijn al eeuwen geïnteresseerd in de natuur, zonder op dit punt (toen) vergaande conclusies te trekken. Het lijkt me persoonlijk niet wenselijk mensen te beledigen, je moet ze gewoon niet serieus nemen op dat punt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

Ik weet niet waarnaar je link net refereert, maar het is inderdaad de 'naturalistische drogreden' die ik niet aanvaard, namelijk de gedachte dat men de menselijke moraliteit, de normen en waarden volgens dewelke we zouden moeten leven, kunnen afleiden uit de ons omringende 'natuurlijke' realiteit.

En verder kan men Crea- en IDioten niet beledigen.

"Someone once told me that I was trying to assassinate their character and I said, "No, your character committed suicide some time ago"

Chrisopher Hitchens.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Floris »

Wat ik bedoelde is dat wanneer iemand er op het gebied van de herkomst van het leven vreemde ideeën nahoudt, hij of zij toch oprecht geïnteresseerd kan zijn in het houden van mieren als hobby en een waardevol lid voor het forum kan zijn.
Mijn respect voor mensen gaat voor mij boven mijn mening over ideeën van anderen als ze daarmee niemand tot last zijn.

Maar ik geloof dat we wat van het onderwerp afdwalen :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

Zoals je het schrijft, ben ik er mee eens, maar er moet dan ook geen komma anders gezet worden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door mpke »

die kolonie gaat wel erg hard!
prachtige fotos van het grootte verschil bij de grootste major en de kleinste minor :D
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door XToF »

Mika schreef:Blijkbaar is het dus eerder de overgang naar een koningin met klieren die op activiteit beginnen te komen.
Wat bedoel je hier precies mee?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

In het begin is de koningin nog niet attractief voor de werksters: je ziet soms dat zij eigenlijk al het huishoudelijke werk doet, terwijl de werksters niet actief zijn, en hoogstens af en toe eens naar buiten gaan om voedsel te zoeken.

Naarmate de koningin meer voedsel aangeboden krijgt, zullen klieren die feromonen afscheiden die werksters aantrekken groeien, en meer feromonen afscheiden, waardoor er een echte 'aandachtsbel' ontstaat rond de koningin: ze verzorgen haar en likken haar onophoudelijk, krijgen zo feromenen binnen, en verspreiden die over de kolonie. Bij een aantal soorten worden er ook inhiberende stoffen afgescheiden, die de ontwikkeling van de ovaria van de werksters remmen, of die de werksters tegenhouden geslachtsdieren te laten ontwikkelen uit de larven.

Bij Lasius niger kan je dat poetsgedrag goed zien bij een grote kolonie: Ik heb een kolonie lange tijd gehouden in een zeer klein plastic bakje, en ze poetsten zelfs de onderkant van het bakje waar de koningin zat.
DUCKDUCKGO!
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Faerun »

Wederom prachtige foto's!

Leuk om te zien dat "silk screen"!

Prachtige beestjes zijn 't!
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Shadowsong »

Mooi,
alleen spijtig dat ze het niet goed doen in een ytong nest.

Wat bedoel je trouwens met een klein eco-systeempje?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

k had gedacht aan iets in de aard van een zoetwater mangrove: de mieren in een boom, met zijn wortels in het water, dat dan onmiddellijk dienst doet als barriëre, met in het water wat beesten om de exoskeletten van de prooien op te ruimen.

Het probleem is dat zoiets zeer moeilijk te verhuizen is.
DUCKDUCKGO!
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Faerun »

Zonde dat er zoveel sterven!

Het probleem van een paludarium is vaak dat het weken kan duren voordat het "gesettled is". Hiermee bedoel ik dat de planten goed aanslaan (en dat het klimaat constant blijft).

Ik hoop in ieder geval dat je de kolonie kunt redden, want dit is toch wel een van de meest interessante blogs!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

De bedoeling zou zijn dat het een 'open' paudarium zou worden; ik weet ook niet of dat wel mogelijk is: dus een boom met de wortels in het water.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door McK »

Ik heb een vraagje over de houten constructie die je gebruikt om de twee bakjes met elkaar te verbinden, heb je soms geen last van werksters die naar beneden vallen en zo er in slagen om te ontsnappen?
Bij mijn Myrmica rubra heb ik ook zoiets geplaatst en deze vallen er vaak af en lopen dan vrij rond op de tafel.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

Dat is enkel veilig bij deze mieren, met hun enorm sterke hechtlapjes aan de poten: die hechtlapjes kunnen 100 g weerstaan! (Blijkbaar ooit getest in een zeer kleine centrifuge!)

Die vallen niet, tenzij ze zelf willen. Myrmica, Formica, en vooral Messor en Cataglyphis, die vallen te pas en te onpas.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Floris »

Mika schreef:Dat is enkel veilig bij deze mieren, met hun enorm sterke hechtlapjes aan de poten: die hechtlapjes kunnen 100 g weerstaan! (Blijkbaar ooit getest in een zeer kleine centrifuge!)
In de documentaire 'Ants Natures Secret Power' wordt dit gedemonstreerd met een niet nader gespecificeerde wevermier. Voor wie hem heeft: het begint rond 13 minuut 30.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Floris »

Mika schreef:Vandaag heb ik 2 buisjes bijgeplaatst: ze hadden 4 buisjes, waarvan 2.5 gevuld met honderden (duizenden) kleine larven. Er zijn momenteel bijna geen poppen.
Heb je daarvoor een verklaring?
Ik heb net ook iets grotere proefbuizen aangekregen, waarmee ik hoop een soort van gecontroleerde proefbuisboom te maken. Ik heb de kolonie nu 14 maanden (een bescheiden recordje).
Bedoel je een record voor jou, of in het algemeen? Deze soort wordt wel meer gehouden, toch?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

De kolonie is de laatste tijd sterk gegroeid, en waarschijnlijk ben ik te laat begonnen met veel meer eten te geven. Daardoor vele kleine larfjes, die zich minder ontwikkelen.


Voor mij zeker een record, en ik dacht in het algemeen ook niet slecht. Ik had toch gelezen dat een bepaald prestigeus museum hun kolonies maar 6 maanden in leven wist te houden: mijn vorige kolonies had ik nog geen 5 maanden, en de drie jaar die Wilson en Hölldobler vermelden wordt frequent als de langste levensduur in gevangenschap aangenomen.

Als jij andere houders kent, met langere tijden?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Floris »

Ik ken geen andere houders. Ik was vanaf het begin onder de indruk van de prachtige foto's die jij van deze kolonie gemaakt hebt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door JimmyVe »

Mooi mooi ;) Dus als ik het goed begrijp zitten ze nog steed in tubes en nemen ze niet echt een andere nest aan ? Misschien is dan die tube 'boom' wel een mooi middel. ;)
sammeke25
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 januari 2009
Locatie: Bevel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Oecophylla smaragdina II - Thailand (Mika)

Bericht door sammeke25 »

Hallo Mika,

Graag had ik je wat vragen gesteld over O. smaragdina waar over je schrijft.

Jij houdt deze kolonie in proefbuisjes die zij schijnen te gebruiken om hun woonst in op te trekken en ze vergroten ook van proefbuisje als ze groeien. Ik dacht dat deze soort vrij levend was (de “green tree ant”) die ik in Australie in de mango bomen mocht bewonderen.
Hier ben ik een beetje in de war, zijn ze dan toch honkvast omwille van hun broed?

Verder, weet jij hoe deze mieren zich gedragen t.o.v. bladluizen? Gaan ze deze melken of volledig opeten?

Tot slot. Wat zijn de mogelijkheden om zulk een kolonie te bekomen? Wil je hier wat meer over vertellen?

Alvast bedankt!
Sam.
Laatst gewijzigd door Mika op 06 jan 2009, 02:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaatst naar het vragentopic van de blog
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

Het is dezelfde soort, maar een andere subsoort: de Australische werksters hebben een groene kop en een groen achterlijf.

In de vrije natuur maken zij bladnesten in bomen, door de bladeren naar elkaar toe te trekken, en die vast te weven met zijde van de larven. Het probleem is dat de boom deze bladeren niet meer kan richten naar een maximale zonneschijn, en dat ze door de architectuur van het nest sowieso grotendeels in de schaduw zitten. Om deze reden zal de boom de sapstroom naar die bladeren verminderen, en zullen die bladeren na verloop van tijd afsterven. Dat verplicht de wevermieren om voortdurend nieuwe nesten te maken en te verhuizen.

De watervoorraad van die buisjes gaat heel lang mee, en zelfs zonder watervoorraad blijven zij bewoond: blijkbaar volstaat de waterdamp afkomstig van de metabole activiteit van de werksters in een dergelijk buisje.

Ik vermoed dat Oecophylla zoals alle bladluizenhouders in tijden van uiterste nood bladluizen eet, maar anders niet. Vergelijk het met de kip met de gouden eieren slachten. In China werden bladnesten verkocht om dienst te doen als biologisch bestrijdingsmiddel: een bladnest werd opgehangen in een citroenboom, en via opgehangen bamboestokken konden de mieren zich verspreiden over de gehele boomgaard: ze zullen de bladluizen wel ongemoeid gelaten hebben. Op de Filipijnen zijn er boerengemeenschappen die hun weverkolonies beschermen tegen aanvallen van andere mierensoorten, en ze in tijden van schaarste visafval aanboden, in ruil voor een beter gegarandeerde plantenbescherming.

Het is moeilijk om aan een kolonie te komen: jonge koninginnen zijn groen, en zijn bijna niet op te merken aan de onderkant van de bladeren: jonge kolonies worden ook niet gemakkelijk gevonden: oude kolonies zijn veel te groot om te vangen.

Zoals bij alle anderen raad ik je aan om eerst wat ervaring op te doen met andere meer eenvoudig te verzorgen mierensoorten.
DUCKDUCKGO!
sammeke25
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 januari 2009
Locatie: Bevel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door sammeke25 »

Bedankt voor je antwoord!

Ik ga mij zeker nog niet wagen aan het houden van wevermieren, daar heb ik veel te weinig mieren ervaring voor. Ik had denk in “Evolution of insects” gelezen dat men vroeger in China de bomen met bamboestokken verbond om deze mieren makkelijke doorgang te geven.

Dat dit vandaag de dag nog gebeurde en dat zij handel dreven in de mieren was mij totaal onbekend.

Een vraag die in mij dan opkomt is of bladluizen dan geen probleem gaan worden, want inderdaad. Mieren (alle mieren die ik ken) staan bekend om in symbiose met bladluizen te leven en hen bescherming te verlenen.

Vandaar dat ik mij af vroeg of deze mieren eventueel de honingdauw links lieten liggen voor de directe proteïne.
Heb jij weet van mierensoorten die wel bladluizen eten?

Vele groetjes,
Sam.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

Volgens de informatie die ik gevonden had, gebruikte men de wevermieren vroeger in China, en zou het gebruik op de Filipijnen nog deze eeuw hebben plaatsgevonden.

Er bestaat een boekje daarover, "Ants as friends": het is informatie voor boeren in de derdewereld, namelijk over hoe ze wevermieren kunnen gebruiken: ik wist niet dat er een tweede druk van was gekomen: (ik denk dat ik die 2e druk nog mee heb gesponsord; 2 of 3 jaar geleden.):

http://www.myrmecologicalnews.org/cms/i ... ntable.pdf

http://www.infobridge.org/asp/documents/3547.pdf


Niet alle bladluizen kunnen gehouden worden: een symbiose is een gezamelijke evolutionaire ontwikkeling: er ontstaat een minimale communicatie tussen mier en bladluis: zo kunnen de bladluizen de mieren kalmeren met feromonen, maar ook alarm slagen, en de mieren verwittegen dat er een parasiet op de plant zit. Bladluizen die gemolken worden, kunnen ook veel meer sap zuigen, dus ze zullen zeker ook darmaanpassingen hebben.

De cerci van de bladluizen (of achterlijfsantennen) worden gebruikt in die communicatie. Bladluizen die niet die ontwikkeling hebben gehad, lopen veel meer het risico om gewoon opgegeten te worden.
DUCKDUCKGO!
sammeke25
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 januari 2009
Locatie: Bevel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door sammeke25 »

Bedankt voor je reacties!
Zeer interessante informatie allemaal!
Het lijkt me wel een doorgedreven boek.
Jij hebt dus meegewerkt aan dit boek? Werk jij professioneel ook met mieren dan?

Groetjes,

Sam.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door Mika »

Nee, ik heb absoluut niet meegewerkt aan dat boek, ik heb geld gesponsord voor de herdruk, en op een forum gevraagd hetzelfde te doen.
DUCKDUCKGO!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mika - Thaise wevers.

Bericht door MorbidMike »

Hoe doet deze kolonie het tegenwoordig? Ik neem aan dat die al enorm veel gegroeid is. Heb je misschien nog foto's van je nieuwe setup?
Plaats reactie