Nest voor L. flavus

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Nest voor L. flavus

Bericht door vhakazar »

Naar ik hoop krijgt een van mijn Lasius Flavus gynes binnenkort haar eerste werkstertjes. Vermits ik zelf weinig ervaring heb met deze soort ben ik op zoek naar een geschikt nest. Zodra ze klein zijn blijf ik ze huisvesten in een proefbuis een een kleine plastieken buitenwereld. Maar hoe zou ik ze huisvesten als ze groter zijn, in een ytong nestje, of gewoon een buizenformicarium? Alle suggesties zijn welkom! :)

Offtopic: Weet iemand hoe groot een kolonie L. Flavus wordt? Ik vind maar geen gegevens.
exitus acta probat
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: nest voor Lasius flavus

Bericht door ameiseman »

Ik weet niet welk nest het beste is, waarschijnlijk kan je ze wel gewoon in een ytong houden. De kolonies kunnen heel erg groot worden, ik weet niet meer waar ik het las, maar het was meer dan 100.000, alleen misschien is dit getal gewoon een geschat getal uit de natuur.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: nest voor Lasius flavus

Bericht door mn »

Je houd ze best in een plastic nestje. Buizennest is dus prima.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: nest voor Lasius flavus

Bericht door Phantom »

In de natuur kunnen L.flavus-kolonies honderdduizenden werksters bevatten, levende van honingdauw dat ze vooral verzamelen van wortelluizen. Deze wortelluizen leven onder de grond aan de wortels van vooral grassen.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nest voor Lasius flavus

Bericht door Martijn »

Phantom schreef:In de natuur kunnen L.flavus-kolonies honderdduizenden werksters bevatten, levende van honingdauw dat ze vooral verzamelen van wortelluizen. Deze wortelluizen leven onder de grond aan de wortels van vooral grassen.
Na dit gelezen te hebben lijkt het mij het beste ze in een aardenest te houden.
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: nest voor L.flavus

Bericht door vhakazar »

Een aardenest lijkt me nogal moeilijk haalbaar, met twee extreem linker handen. ;) Ik kies voor een buizennest, denk ik. Als het ze het niet goed doen, verhuis ik ze alsnog.
exitus acta probat
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: nest voor Lasius flavus

Bericht door Phantom »

Een zandnest lijkt mij niet noodzakelijk. Het is niet mogelijk om op kleine schaal genoeg grassen te laten groeien waar de mieren van kunnen leven. Je zal dan ook zelf honingdauwsurrogaat moeten geven om de kolonie van genoeg voedsel te voorzien. Het nesttype zal m.i. niet erg veel uitmaken voor de prestaties van de kolonie. Wel rekening houden met het feit dat deze mierensoort niet voor niets zo felgeel gekleurd is: ze komen bijna nooit boven de grond en zullen daarom waarschijnlijk ook stress ondervinden als ze veel gestoord worden.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: nest voor Lasius flavus

Bericht door mn »

Het zou moeten lukken om ze insecten te voederen. Eventueel dat aminozuur een goede toevoeging is.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
vhakazar
Lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 28 juni 2008
Gender:
Leeftijd: 28

Re: nest voor L.flavus

Bericht door vhakazar »

Honingdauwsurrogaat heb ik met hopen in de diepvries liggen. Ik ga voor een buizennest, dan kan ik ze ook af en to eens bekijken zonder al te veel stress te veroorzaken. De poppen komen een van deze dagen uit (hoop ik). Ik ben benieuwd.
Phantom schreef:Wel rekening houden met het feit dat deze mierensoort niet voor niets zo felgeel gekleurd is: ze komen bijna nooit boven de grond en zullen daarom waarschijnlijk ook stress ondervinden als ze veel gestoord worden.
Zou ik ze dan de eerste dagen in hun buisje voederen? of is een pilstripje vlak voor de uitgang oké?
exitus acta probat
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nest voor Lasius flavus

Bericht door ProXi »

Ik zou in het buisje doen.
Ze komen niet zo snel uit het buisje.
Zeker niet als ze met zo weinig zijn.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Nest voor Lasius flavus

Bericht door Gortello »

Ik houd mijn zeer kleine kolonie in een mini-ytong met 3 kleine kamers en 1 lang pad in verhouding, hier bevinden ze zich ook in. Af en toe komt er eens 1je naar buiten, daar bied ik een in stukjes gesneden meelwormpje aan en suikerwater. Ze groeien niet hard maar dit komt waarschijnlijk omdat ik ze even vergeten was in de winter (geen winterslaap).
Plaats reactie