Welk vergrootglas?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rowana
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 november 2012
Locatie: Wijk aan Zee, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Welk vergrootglas?

Bericht door Rowana »

Ik lees regelmatig dat er vergrootglazen (of microscopen) worden gebruikt, zowel voor het determineren van mieren als voor het bekijken van de kolonie.

Nu vraag ik mij af: welke vergrotingsfactor gebruiken jullie voor de verschillende doeleinden?

Zelf heb ik een tripletloep (een loep met drie lenzen) van Schweizer aangeschaft, die 3x, 6x of 9x vergroot. Hiermee wil ik vooral de kolonie en het broed beter kunnen bekijken, determineren is voor mij nog niet aan de orde, maar ik weet nog niet of ik dit ideaal vind. Ik hoor graag jullie ervaringen!

Edit: typfout.
Our task must be to free ourselves... By widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty. ~Albert Einstein
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Welk vergrootglas?

Bericht door Phantom »

Ik gebruik uitsluitend een USB-microscoop met 60x en 200x vergroting. Zie onder andere: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3586

Om de kolonie te bekijken heb ik geen vergrootglas nodig. :)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Welk vergrootglas?

Bericht door Lvet »

Voor het bekijken van de kolonie is de vergroting natuurlijk afhankelijk van je eigen voorkeur. Maar voor een goede determinatie zul je iets meer moeten vergroten dan 9x, afhankelijk van de soort.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie