Lasius flavus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dekennes
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Lasius flavus

Bericht door Dekennes »

Hoi,

Hoe stellen je mieren het?
Ik ga deze of volgende week met mijn eerste mierenkolonie beginnen (afhankelijk hoelang alles nog onderweg is). Er is 1 Koningin onderweg met 5-10 werksters.
Dit lijkt me een ideaal niveau om mee te beginnnen niet?
Kan je me even zeggen wat je ze allemaal te eten en te drinken geeft?
zijn er speciale dingen waarop je let bij je kolonie of waar ik zeker op zal moeten letten in het begin?
Ik heb wel al een heleboel opgezocht maar een beetje extra info kan nooit kwaad hé ;D
Btw: heeft er iemand al ooit een maden (bedoeld om mee te gaan vissen) te eten gegeven aan zijn Lasius flavus en zoja wat waren zijn/haar ervaringen daarmee?
Lasius niger (enkel werksters)
Lasius flavus (1gyne met 10 werksters) blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius flavus

Bericht door Floris »

Lasius flavus doet het uitstekend op honingdauwsurrogaat.
Een kleine kolonie woont het beste in een reageerbuisje. Laat ze vooral veel met rust in het begin.
Maden zijn veel te taai voor Lasius flavus om zelf open te bijten. Als je een made opensnijdt, zullen ze er wel wat van eten.

Meer kun je lezen onder de knop linksboven 'Mierenhobby'.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius flavus

Bericht door Hertcerf »

ik geef ze vooral honingwater, geen honingdauwsurrogaat(want bijen jongen voeden op honing; dus er zitten al genoeg voedingstoffen en aminozuren in)..
een kleine kolonie wil ook weleens een fruitvliegje, later lusten ze wormen ( mijne tenminste: die willen geen krekels, vliegen of torren)
onthoud: ALTIJD water, best ook buiten het buisje zodat je dit dagelijks kan verversen..
beste is het honingwater en een fruitvliegje aan te bieden in een klein verdonkerd buitenwereldje..

mvg
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius flavus

Bericht door boboy123 »

Ik geef ze ook melk ik had dit ergens gelezen een ze bleken dit egt heel graag te lusten .
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius flavus

Bericht door Hertcerf »

klopt: maar dat moet je wel vaak verversen anders word het jakkie ( dat had ik ^^ )
Gebruikersavatar
Dekennes
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus

Bericht door Dekennes »

Dus als ik nu het reageerbuisje gewoon openleg in hun buitenwereld met daar dan een druppeltje melk, honingwater en gewoon water en daarbij misschien nog een klein insectje?
Hebben ze voldoende keuze en kunnen ze zelf kiezen wanneer ze verhuizen naar de Y-tong nest...
Of is het beter ze rechtstreeks in het nest te droppen en ze zelf naar de buitenwereld te laten zoeken met daar dan alles?
Lasius niger (enkel werksters)
Lasius flavus (1gyne met 10 werksters) blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius flavus

Bericht door Hertcerf »

reageerbuisje met buitenwereld met idd melk water en honing... en ik wil geen spelbreker zijn: maar ze hebben nog lang geen ytong nodig.. pas rond de 100 werksters wordt deze soort pas echt actief en dan zullen ze miischien een keer verhuisen wanneer het watje droog word.
Gebruikersavatar
Dekennes
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus

Bericht door Dekennes »

Als ik er melk,honingwater en gewoon water inleg hebben ze dan nog insectjes nodig denk je?
Ja inderdaad. Waarschijnlijk hebben ze dat idd nog lang niet nodig... Hun nestje is 25cm op 25 cm met nog een buitenwereldje dus het zal wel effe duren voordat ze het helemaal verkent hebben. :)
Lasius niger (enkel werksters)
Lasius flavus (1gyne met 10 werksters) blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius flavus

Bericht door Floris »

Ok: Mieren en hun broed eten geen melk. Melk is gemaakt voor zoogdieren, totaal andere dieren.

De larven van bijen eten geen honing (dat vooral bestaat uit suiker) maar stuifmeel (dat eiwitten bevat). Mieren en bijen, ook al zijn het beide vliesvleugeligen, zijn echt verschillende families. Daarom kun je niet zeggen dat wat goed is voor bijen (een van de duizenden soorten) ook goed is voor mieren (een van de duizenden soorten).

Wat wel goed is om te voeren aan Lasius flavus, vind je om te beginnen in het menu linksboven, onder 'Mierenhobby'.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius flavus

Bericht door boboy123 »

De larven eten hier zeker wel van ze legde zelfs de larven tegen het watje zo dat ze hier van konden drinken !
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius flavus

Bericht door Hertcerf »

hoho, bijen verwerken de stuifmeel en braken dan honing uit, en dit word welzeker gegeten door de jongen...

en wat de melk betreft: veel stoffen kunnen de mieren idd niet opnemen, maar wel gewoon eiwitten en een aantal proteinen..
Gebruikersavatar
Dekennes
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus

Bericht door Dekennes »

Eiwitten en proteïnen zijn eigenlijk hetzelfde...het een is gewoon een meer wetenschappelijke benaming. :)
Maar ik denk de enige manier om erachter te komen is om de proef op de som te nemen en dit te proberen.
Niet?
Lasius niger (enkel werksters)
Lasius flavus (1gyne met 10 werksters) blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius flavus

Bericht door Hertcerf »

ik doe het al een tijd bij mijn lasius flavus en 1 lasius niger kolonie..

van de 4 l. nigers die ik heb heb ik dit ook als experiment gedaan met 2 ervan : 1kolonie melk en honing, de ander vliegjes en suiker.. die met melk zit nu op 60 werksters; die met vliegen op 45..
beide hebben ze water en precies hetzelfde nest
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius flavus

Bericht door boboy123 »

Inderdaad het is al getest .
Maar niet iedereen geloofd ons ;)
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius flavus

Bericht door MichaelB »

Ik ben van mening dat:

Tot dat we de technologie hebben het aan de mieren te vragen wat ze lekker vinden, we niet per definitie we puur uit wetenschappelijk oogpunt ervan uit moeten gaan dat alleen wat bewezen is goed is.
Ooit dacht de wetenschap dat de aarde plat was weet je nog!
Wij als mensen kunnen in deze alleen uitgaan van logica door te testen wat vinden ze lekker en wat niet, en het eten weghalen als het bedorven is.
Ik denk dat wij qua kennis en technologie nog te weinig weten om het een en ander uit te sluiten.
En denk dat een groot deel van de voeding waar een mier bijvoorbeeld gebruik van maakt en met name de meer ondergrondse mieren zoals de flavius wij nog helemaal niet weten.
Daarnaast heb je nog de karakter eigenschappen van de specifieke kolonie. Ik heb 2 lasius flavius. 1 kolonie wil alleen honingdauw surrograat en vliegjes en de ander alléén een siroop mix wat ik voor ze maak en deze kolonie laat surrograat en vliegjes GEHEEL links liggen.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius flavus

Bericht door Phantom »

Melk zal zeker gedronken worden, het bevat namelijk suikers en is daarom ongetwijfeld geliefd bij mieren. Daarentegen zijn de eiwitten in melk lange ketens die speciale enzymen vereisen om afgebroken te worden, het is niet aannemelijk dat mieren dergelijke enzymen hebben. Er zijn zelfs heel veel mensen allergisch voor koemelk omdat ze de eiwitten niet kunnen afbreken. Eiwitten uit insecten zijn waarschijnlijk veel gemakkelijk af te breken voor mieren omdat ze zelf insecten zijn en in de loop der evolutie daar op zijn aangepast.

Het is waar dat niet alleen het bewezen goed is, maar een logische beredenering is ook een deel van de wetenschap. Niet alles is trial-and-error, veel kan met logica worden uitgesloten.
Gebruikersavatar
Dekennes
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus

Bericht door Dekennes »

Ik ben er niet echt mee akkoord mee alles te geven wat ze lekker vinden.
Neem maar als voorbeeld chocolade voor honden of een bepaald isolatiemateriaal isomo dat heel lekker is voor vogels. Beide zijn echter wel vrij tot heel toxisch voor het dier.
In melk zit inderdaad ook suiker lactose waarvoor een mier enzymen zal moeten hebben om deze molecule te kunnen afbreken. En zo om te zetten tot energie..'
Ik ga beginnen met mijn mieren te voeden met de voedingsmiddelen waarmee iedereen bekend is totdat ze iets ofwat uitgegroeit is tot een goede grote kolonie en dan eens proberen wat ze vinden van de melk ;)
(Ga nog wel effen wat duren xp)
Lasius niger (enkel werksters)
Lasius flavus (1gyne met 10 werksters) blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius flavus

Bericht door boboy123 »

Oo dat ben ik vergeten te zeggen ik gebruik lactose vrij melk !
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Lasius flavus

Bericht door Phantom »

Ik doelde op eiwitten (zoals caseine) die niet afgebroken kunnen worden. Ik weet niet of mieren lactose kunnen afbreken, overigens.
Gebruikersavatar
Dekennes
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus

Bericht door Dekennes »

Ok mieren (Lasius Flavus) zijn toegekomen...
Ik heb ze een druppel water, suikerwater en honingwater ter beschikking gesteld. Heb hun nest bevochtigd en heb ze in hun buitenwereld gelegd (ze zitten nog in de proefbuis met hierin nog een beetje reserve water in) nestje bestaat uit koningin met 5-10 werksters. Ben ik nog iets vergeten te doen?
Ik ga nu opzoeken in welke dierenwinkels ze fruitvliegjes verkopen om te voederen..
Lasius niger (enkel werksters)
Lasius flavus (1gyne met 10 werksters) blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius flavus

Bericht door Floris »

Zie de beginnershandleiding. :) Zorg dat ze niet in de zon staan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius flavus

Bericht door Meesz »

Je bent vergeten een blog over ze te maken en foto's te uploaden :D! Fruitvliegjes verkopen ze trouwens gewoon overal waar ze reptielen, amfibieën of andere insecten verkopen :p.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Dekennes
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus

Bericht door Dekennes »

ja kheb een plek gevonden waar ze die verkopen ;)
Blog komt eraan maar kheb er nog niet echt een aangemaakt omdat een beke spijtig zou zijn als ze nu ineens zouden sterven :cry:
Heb ik al die moeite gedaan voor niets...
Zou ik er nu al fruitvliegjes bijzetten? Zelf zou ik het nog een beetje laten aangezien ze nog rustig in hun proefbuisje tegen het watje blijven zitten. (af en toe komen ze wel naar de gekristalisseerde suiker die een beetje verder in het proefbuisje vastkleeft. Deze heeft Antstore toegevoegd)
Ik denk er pas fruitvliegjes bij te doen als ze een beetje buiten het proefbuisje komen...Zijn er mensen die anders opteren?
Lasius niger (enkel werksters)
Lasius flavus (1gyne met 10 werksters) blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius flavus

Bericht door Floris »

Je kunt voorzichtig een vers dood vliegje in het buisje leggen en afwachten wat ze ermee doen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Dekennes
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius flavus

Bericht door Dekennes »

Hoi de blog http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928is een feit. :D
Vanaf nu kan je alles hier volgen.
Vragen en opmerkingen over de bloeg kunnen dan hier gemaakt worden.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=6929
Lasius niger (enkel werksters)
Lasius flavus (1gyne met 10 werksters) blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6928
Plaats reactie