Lasius Niger (LasiusQueen)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Lasius Niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Hallo allemaal,

Bij deze mijn blog. Ik kan nergens de regels vinden omtrent blogs, maar wat mij betreft mag iedereen gewoon in dit topic reageren.

Gisteren is mijn eerste kolonie bezorgd. Hieronder zie je wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ze gisteren meteen twee zelf gevangen bromvliegen gegeven die ze gewillig hebben aangenomen en opgepeuzeld. En een beetje honingwater van de antstore. Vanmorgen zaten ze nog lekker in het buisje en heb ik ze een verse vlieg gegeven.
Momenteel staan ze in een donker hoekje van mijn slaapkamer. Daar wil ik ze minimaal een week laten staan, zodat ze rustig kunnen wennen en ontstressen. Dus de komende week geen foto's (wel updates!).

Ik heb vandaag een bakje met een sponsje bij de antstore besteld zodat ze daaruit kunnen drinken als het water uit het buisje op raakt.
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door Sneeuwuil »

Grappig nest.
Je gooit er wiet in of wat is dat voor een spul?

Ben ook benieuwd naar dat bakje en sponsje, maar we zullen wel zien hoe dat gaat werken.

Veel succes/plezier alvast :-)
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Bedankt Sneeuwuil!

Dat groene is een plastic nep plantje, haha. Ik had er nog twee, maar die waren te groot. Er zit donker zand onderop van de antstore (had een kilo besteld met mijn domme kop, haha, kneus :lol: ).
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door Sneeuwuil »

Dat zand wil je misschien niet. Dat slepen ze mee in hun nest en zo. Gevolg is dat je er nog weinig van kan zien
Zelf doe ik dit ook nog niet lang en heb twee kolonies gekocht. Eén in een nest gestopt en een andere in 'buitenwereld' gegooid waar ook zand in zit. Echt veel heb ik er niet aan gehad. D'r ligt gewoon aan inmiddels zwart reageerbuisje. Als ik het optil dan kan ik er van de onderkant inkijken en constateren dat de kolonie het wel goed doet. Verder heb je er geen bal aan: gisteren zag ik toevallig voor het eerst in twee weken één van de werksters rondlopen.

Als dat is wat je wilt: ok, ga je gang. Zo te zien aan het formicarium dat je hebt aangeschaft wil je ook wat zien. Verder schijnt zand de kans op schimmel te vergoten. Lastiger schoonmaken, meer vocht etc.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Lasius Niger (LasiusQueen)

Bericht door Art747 »

Ik zie een proefbuisje in een terrarium, Maar wat is dat hoge ding op de achtergrond? Lijkt op kamertjes in kurk of zo? Hoort dat er bij? mvgt Arthur
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Sneeuwuil schreef:Dat zand wil je misschien niet. Dat slepen ze mee in hun nest en zo. Gevolg is dat je er nog weinig van kan zien
Zelf doe ik dit ook nog niet lang en heb twee kolonies gekocht. Eén in een nest gestopt en een andere in 'buitenwereld' gegooid waar ook zand in zit. Echt veel heb ik er niet aan gehad. D'r ligt gewoon aan inmiddels zwart reageerbuisje. Als ik het optil dan kan ik er van de onderkant inkijken en constateren dat de kolonie het wel goed doet. Verder heb je er geen bal aan: gisteren zag ik toevallig voor het eerst in twee weken één van de werksters rondlopen.

Als dat is wat je wilt: ok, ga je gang. Zo te zien aan het formicarium dat je hebt aangeschaft wil je ook wat zien. Verder schijnt zand de kans op schimmel te vergoten. Lastiger schoonmaken, meer vocht etc.
Er zit maar een heel klein laagje zand in. Als ze dat er in slepen dan vind ik dat niet zo erg. Als het water in het buisje op is moeten ze toch weer overstappen op een nieuw buisje.

Ik kan ook het zand er niet meer uit halen (ze wandelen overal en nergens) dus dat is ook geen optie.
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius Niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Art747 schreef:Ik zie een proefbuisje in een terrarium, Maar wat is dat hoge ding op de achtergrond? Lijkt op kamertjes in kurk of zo? Hoort dat er bij? mvgt Arthur
Dat hoge ding is inderdaad kamers met kurk. Er zit in het terrarium een gat waardoor ze daar in kunnen. Als het nest groter wordt kunnen ze daar de kamertjes gaan gebruiken. Er zitten ook ruimtes in waar je vochtige watjes kan stoppen voor de bevochtiging.

Gekocht bij de antstore :)
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door ricardovdh »

Ik zal dat kurknest nog maar even afkoppelen. Je kolonie is nog veel te klein voor dat nest, ze zullen de overige kamer dan als afvalstortplaats gebruiken.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Helaas is dat niet mogelijk ricardovdh, die zit vast.

Ik ben sowieso eigenlijk niet van plan om ze voor langere tijd hier in te houden. Als het vies wordt of de kolonie is flink gegroeid, dan ben ik van plan een ytong nest te maken met een arena er bovenop.

UPDATE KOLONIE

Gisteren is helaas een werkster omgekomen in mijn drupje suikerwater. Daarom heb ik maar een nog kleiner drupje gebruikt. Ik merk dat ik nog erg moet aftasten naar hoeveelheden voeding. Ik vind het ook irritant dat de arena zo klein is en met naar binnen gekeerde deksel. Hierdoor kan ik dingen die in een hoek liggen heel lastig pakken zonder tegen het buisje te tikken. De mieren lijken het trouwens allemaal prima te vinden. Ze zitten lekker bij de koningin in het buisje en zijn nog altijd zand aan het verslepen.

Ik heb vrijdag een klein bakje met sponsje (30mm) besteld om het verdrinken te voorkomen. De larve die ik ze had gegeven hebben ze niks mee gedaan, maar de vlieg die ik er gisteren bij had gestopt is verdwenen. Ik ga ze vandaag nog een spin geven en dan volgende week weer een larve proberen, maar dan in kleinere stukjes.
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door ricardovdh »

Kun je de ingang niet afsluiten met een propje watten?
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Haha, wat een goed idee! Daar had ik helemaal niet over na gedacht. Doe ik!
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door Art747 »

Zo'n formicarium is natuurlijk wel erg fraai, maar mij lijkt het het beste als je het buisje in een bakje legt van de Chinees of een ander plastic bakje met gladde wanden. Ik gebruik die zelf ook voor startende kolonies. Exo Terra mini terrarium kan ook, kan je van de zijkant beter kijken. Kost een paar euro. Maar dan de bovenkanten van de de wanden wel insmeren met uitbraak beveiliging zoals Fluon of kalk (instructies elders op het forum) Fluon bij Antstore talk kan je zelf maken door op talkpoeder in alcohol op te lossen. Nog beter is het om het regaeerbuisje (met water reservoir achter het watje) af te sluiten met een prop watten en een rietje er tussen. Dat geeft de gyne een beter gevoel van veiligheid en de werksters kunnen er doorheen om voedel aan te nemen. En dan nog beter is het om het reageerbuisje nog even te verduisteren tot je veel meer werksters heb. (helaas kan je dan niet kijken naar de gyne en broed), maar bij Lasius is het dacht ik minder belangrijk. als de kolonie dan 50+ werksters heeft, dan kan het in jouw mooie formicarium. Maar goed, dat is mijn idee. Succes, mvgt Arthur
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Bedankt voor je advies Arthur.

Ze staan in het donker (slaapkamer waar de zon niet op komt met zwarte rolgordijnen).

Er zit inderdaad al Fluon van de antstore op de randen. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk met ze gaan slepen en storen. Dus ik denk dat ik het voorlopig even zo laat. Ze slepen ook prooi naar binnen. Ik had gehoord dat dit is zodat de larven het kunnen eten.
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door Art747 »

Nou zolang ze eten gaat het goed toch?
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Ja ze eten alsof ze uitgehongerd zijn! Gisteren nog een vette spin en een vlieg erin gelegd; vanmorgen waren beiden verdwenen (waarschijnlijk ook in de reageerbuis, maar dat kon ik niet goed zien in het donker).

Het zand verschuiven gaat door. Ik zal proberen er deze week een foto van te maken.
Ik zit eraan te denken om een stuk karton aan de achterkant te plakken, zodat die nog donkerder wordt. Ik kan mij voorstellen dat het kurk-deel erg onaantrekkelijk is nu het licht er dwars doorheen kan. Maargoed, voorlopig blijft dat deel toch afgesloten naar het advies van Ricardovdh ;)
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door Joachim »

Mijn Lasius Nigers storen zich niet al te veel aan licht. Als het maar niet te fel is. Mijn Formica Fuscas daarentegen gaan rondrennen als gekken bij het minste licht dat in hun nest valt.
Vloeibaar voedsel bied ik aan op een watje (zo een rond schijfje waar ik een stukje vanaf knip). Om de paar dagen vervang ik de watjes, zodat er geen schimmel ontstaat. Op die manier voorkom je dat ze verdrinken, want ze kunnen echt in de kleinste druppel verdrinken.
Wanneer ze verdronken zijn, zijn ze nog niet noodzakelijk dood. Je kan ze afspoelen en op een watje terugplaatsen. De kans bestaat dat ze terug tot leven komen. Een mier schakelt zichzelf immers in een soort coma-toestand bij verdrinking. Tot 24 uur later kan ze eventueel nog gered worden.

Het zand in jouw buitenwereld, is dat zand met een zekere korrelgrote zoals aan het strand of is het aarde?
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Bedankt voor je uitleg Joachim! Ik zal de volgende keer nog proberen met jouw techniek mijn werkster tot leven te wekken.
Als het goed is krijg ik deze week van de antstore speciale sponsjes in bakjes waar ik het suikerwater in kan gaan doen en zal ik geen werksters hier meer aan verliezen.

Het is dit zand van de antstore: Ground forest http://www.antstore.net/shop/Bodengrund ... -5082.html
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Gebruikersavatar
LasiusQueen
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door LasiusQueen »

Nog maar eens een update van mij: met de kolonie lijkt alles prima te gaan. Ik heb ze gisteravond nog een larve gegeven en die was vanmorgen verdwenen. Ik weet niet of het normaal is dat een kolonie van nog geen 20 werksters zoveel prooi eten? Ze hebben in een week al 5 prooien opgegeten namelijk?

Het is in elk geval fijn dat ze dus wel larven eten. Die kan ik hier bij de dierenwinkel halen, dus dan hoef ik geen fruitvliegen te gaan kweken.
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door ProXi »

Als ze genoeg hebben dan laten ze de prooien wel liggen.
Dus zolang ze de voedseldiertjes aannemen zou het goed moeten gaan.
Ook al is inderdaad vrij veel voor zo'n kleine kolonie. Ik hoop niet dat ze alles in het buisje slepen en het vervolgens laten schimmelen.
Dat zou namelijk minder goed zijn.

Als je dit soort goed verzorgt, dan groeit de kolonie vrij rap en wordt het alleen maar leuker en leuker!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius niger (LasiusQueen)

Bericht door Sneeuwuil »

Het klinkt als extreem veel voedsel voor zo'n kleine kolonie. Best mogelijk dat ze niet alles opeten. Of misschien laten ze het spul op een andere plek die je niet kunt zien? Anyway, ze zullen zelf slim genoeg zijn om de schadelijke resten verder van het nest te brengen.
Plaats reactie