Winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Winterslaap

Bericht door dvd »

Zou ik mijn mieren begin volgende maand al in winterslaap kunnen doen?of is het nog te vroeg ervoor?Ik vraag het omdat mijn Formica sanguinea gyne toch geen eitjes meer legt ( zie topic problemen ),en mijn formica fusca ook al wat rustiger begint te worden.Alleen mijn myrmica rubra is nog heel actief.Probleem is wel ik kan mijn 3 ytong nesten niet in de koelkast kwijt,en in de veranda is het nog niet koud genoeg.Misschien moet ik eens kijken voor een kleine 2de hands koelkast?
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Winterslaap

Bericht door ricardovdh »

Ik heb al mijn mieren behalve de losse gyne's in reageerbuisjes in de schuur staan.
Zodra het buiten dan kouder word gaan de mieren zich al klaar maken op de winter, ze stoppen met eitjes leggen en ze voeden vaak de laatste larven op. zo heb ik geen koelkast nodig. je moet wel zorgen dat het in de schuur s'winters niet vriest . dit doe ik zodat ik geen eigen koelkast hoef te kopen en zodat de mieren zelf kunnen kiezen wanneer ze een winterslaap houden en weer willen ontwaken uit de winterslaap ;) .
Misschien is dit ook een optie voor jou als je ruimte in je schuur hebt :) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

En klein 2e hands koelkastje kan heel goedkoop zijn, en als je de ruimte hebt is het ideaal. De schuur kan ook prima natuurlijk. @Ricardo: Hoe zorg jij ervoor dat het niet vriest in de schuur?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Het probleem is ook dat het bij mij in de schuur vriest,dat risico wil ik niet aan gaan.Ik heb wel een kleine kelder maar ik zou eerst eens een thermometer moeten hangen om te kijken als het er vriest,maar dat kan nu niet omdat het nog te warm is.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Een kelder lijkt mij een prima plek voor de winterslaap! Een koele, donkere en stille plek met een stabiele temperatuur. Als de kelder echt onder het grondoppervlak is denk ik niet dat het daar snel vriest! Je kan ze daar wel neerzetten met een thermometer, als de temperatuur dan onder de 3 graden komt kan je altijd nog maatregelen nemen.

Overigens denk ik niet dat het veel zin heeft om je mieren nu al in winterslaap te brengen, je kan wel alvast de verwarming uitzetten.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Winterslaap

Bericht door ricardovdh »

Wij hebben in onze schuur muren van dat gele en grijze isolatie materiaal zitten.
Dit is aardig dik en de temperatuur is nog nooit onder de 4 graden gaan zitten.
Ook hebben wij de wasdroger in de schuur staan die elke dag aan staat en deze geeft warmte af ;) .
Tot nu toe is het elk jaar goed gegaan :D .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

GvG schreef:Een kelder lijkt mij een prima plek voor de winterslaap! Een koele, donkere en stille plek met een stabiele temperatuur. Als de kelder echt onder het grondoppervlak is denk ik niet dat het daar snel vriest! Je kan ze daar wel neerzetten met een thermometer, als de temperatuur dan onder de 3 graden komt kan je altijd nog maatregelen nemen.

Overigens denk ik niet dat het veel zin heeft om je mieren nu al in winterslaap te brengen, je kan wel alvast de verwarming uitzetten.
Ok bedankt voor de tip GvG.Vanaf september ga ik stoppen met mijn Formica sanguinea te verwarmen,in de hoop dat ik nu nog eitjes kan zien,maar het zal wel niet.Morgen ga ik kijken voor een Thermometer voor in de kelder.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Moet je tijdens de winterslaap de ytong ook vochtig houden?Of moet je totaal niks doen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Ytong verliest bij lagere temperaturen minder vocht, dus je zal minder hoeven te bevochtigen. Ik denk 2 tot 3 keer minder dan nu.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Fijn om te weten!Oktober tot maart is toch redelijk lang,kan ik ze misschien ook vroeger uit winterslaap halen?Bv bij een zachte winter?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Ik zou ze zeker 4 maanden winterslaap geven als ik jou was, 5 is nog beter. Je zal merken dat je mieren het beter doen na een goede winterslaap. Zorg dat ze niet te warm staan, probeer ze onder de 7 graden te houden. Koud is goed, zolang je boven de 0 graden blijft.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Dan geef ik ze van oktober tot Februari een winterslaap.Sorry voor de vele vragen,maar mieren een winterslaap geven is nog bijna nieuw voor mij.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Geen probleem.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Mijn vrouw zei me dat het in de kelder toch vriest,dus heb ik besloten mijn 3 jonge kolonies te verhuizen naar een proefbuisje.Omdat 3 buisjes niet veel plaats inpakt leg ik ze in de koelkast.Terwijl kan ik mijn formica sanguinea ytong nest eens grondig zuiver maken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Ik zou die thermometer toch maar ophangen als ik jou was. Het vriest vrijwel nooit in kelders, en zeker voor grotere Ytongnesten is het makkelijker dan een koelkast. Dus als blijkt dat de temperatuur toch binnen de perken blijft zou je voor de komende jaren de kelder als overwinterplaats kunnen overwegen. Ik heb inmiddels al moeite om alles in mijn (speciale) koelkastje te krijgen, dus ik denk dat ik de kelder van mijn ouders ga gebruiken, aangezien ik volgend jaar waarschijnlijk nog meer ruimte nodig heb.
Gebruikersavatar
heino
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 juni 2014
Locatie: meeuwen-gruitrode
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Winterslaap

Bericht door heino »

moet je de buitenwereld ook afkoppelen of mag die ook mee de kelder in ?
1x formica fusca 5 gynes
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Ik zou de buitenwereld niet loskoppelen. De mieren komen heel soms naar buiten om wat te drinken of om rommel (dode mieren) weg te gooien. Je zou een tijdelijke, kleinere buitenwereld kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Mijn formica sanguinea is zich goed vol aan het steken voor tegen de winter denk ik.Geen eitjes,geen larven,maar eten dat ze doen!Vandaag kwam de gyne even boven gluren,ik schoot al meteen in paniek maar ze zat te genieten van het warte matje.Ik heb vandaag een thermometer gehaald,morgen ga ik die ophangen in de kelder.Vanaf morgen verwarm ik mijn sanguinea ook niet meer.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Winterslaap

Bericht door Sneeuwuil »

Kleine koelkast klinkt goed. In de zomer voor het bier, in de winter voor de mieren.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Winterslaap

Bericht door Floris »

heino schreef:moet je de buitenwereld ook afkoppelen of mag die ook mee de kelder in ?
Een voordeel van het eraan houden van de buitenwereld (voor een grotere kolonie) is dat je makkelijk kunt zien of er veel dode werksters zijn. Die worden namelijk ook tijdens de winterslaap buiten op een hoop gelegd.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door blitz »

Als we een warme winter krijgen dan daalt de temp toch niet tot onder de 10 graden in de kelder?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Winterslaap

Bericht door Sneeuwuil »

Ligt er aan wat je onder een kelder verstaat denk ik. Elke kelder die ik ooit gehad/gezien heb, daar vriest get never en nooit, zelfs niet als het buiten -20 is. Tegenwooridg woo ik in een aopartement, zonde rkelder. Dus ik gooi het maar in een nog aan te shcaffen mini-koelkast. Zomers voor het bier, 's winters voor de mieren. 8-)
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door blitz »

Kan ik mijn mieren nu al in winterslaap laten gaan?
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Winterslaap

Bericht door Joachim »

Welke soorten heb je?
Is er nog broed aanwezig?

Europese soorten worden doorgaans in de winterslaap gezet van ergens in oktober tot ergens in maart. (In de vrije natuur is het dan ook kouder. September is eigenlijk nog een zomermaand, dus ik wacht nog even met de winterrust.
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door blitz »

Formica sanguinea en lasius niger.Bij de Formica sanguinea is er geen broed en ze zijn heel stil.Lasius niger heeft wel broed en zijn nog actief.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Mijn Formica sanguinea en formica fusca zijn ook stil en pakken geen voedsel meer aan.Mijn myrmica rubra is nog heel actief en broed in alle stadia.Maar om nu al in winterslaap te geven is nog te vroeg.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Mijn kleine Formica fusca kolonie heeft helemaal geen broed meer en neemt bijna geen voedsel meer aan, die heb ik nu wat koeler gezet. Over een paar weken gaan ze naar de koelkast. Mijn grote Formica fusca kolonie neemt nog wel voedsel aan. Ik denk dat ze nog broed hebben, maar ik heb nog niet gekeken.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

GvG mag ik je misschien vragen wat voor nesten je hebt?Of zitten je mieren nog in proefbuisjes?Ik heb mijn fusca en sanguinea terug in proefbuisjes laten verhuizen.Je had gelijk dat de gangen of kamers te diep en te groot waren.In oktober zet ik ze in winterslaap in de koelkast.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap

Bericht door GvG »

Ze zitten inderdaad nog in reageerbuisjes. De grote kolonie zit in een plastic bakje met drie buisjes. Deze kolonie heeft 3 gynes en 100-150 werksters. Ik denk dat ik na de winter een nest voor ze ga maken.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterslaap

Bericht door dvd »

Leuk :D wat voor nest had je in gedachten?Ik was van plan om ongeveer ( zie foto ) zo een nest te maken na de winterrust voor men Formica sanguinea en Formica fusca.Maar dan het plexiglas er zelf tegen aan plakken.Lijkt me wel tof om boven de buitenwereld en onder het nest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie