Lasius fuliginosus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

Gisteren een Lasius fuliginosus gyne gevangen,eerst deed ik er werksters bij maar de gyne werd constant aangevallen!Nu heb ik er 40 poppen van lasius niger bijgedaan ( zonder werksters ).Om even terug te komen op het gedeelte bruidsvluchten topic,GvG wat bedoel je ermee eigenlijk dat het niet zal lukken?Een forumlid ( mijn maat heino ) heeft 1 maand geleden ook een Lasius fuliginosus gyne weten te vangen.Ook eerst geprobeerd met lasius niger werksters maar het lukte niet.Daarna alleen met niger poppen,gisteren keken we in het buisje en jawel de gyne heeft haar eerste eitjes gelegd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

De Lasius fuliginosus gyne zoekt soms naar een uitweg in het buisje,de ander moment blijft ze bij de niger poppen zitten.Net een fruitvliegje gegeven en het lijkt erop dat ze het aan de kant legt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door GvG »

GvG wat bedoel je ermee eigenlijk dat het niet zal lukken?Een forumlid ( mijn maat heino ) heeft 1 maand geleden ook een Lasius fuliginosus gyne weten te vangen.Ook eerst geprobeerd met Lasius niger werksters maar het lukte niet.Daarna alleen met niger poppen,gisteren keken we in het buisje en jawel de gyne heeft haar eerste eitjes gelegd.
Dat zeg ik omdat een Lasius fuliginosus gyne volgens mij zelf geen poppen kan openen, daar heeft ze werksters voor nodig. Ook denk ik dat ze niet zelf een fruitvliegje zal eten, zel heeft werksters nodig om haar te voeren. Heeft de gyne van Heino zelf poppen geopend? Hoeveel werksters heeft ze nu?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

Ik denk dat heino een 15 tot 20 niger werksters heeft.Ik veronderstel dat de gyne de poppen zelf heeft open gemaakt,want er waren geen niger werkster.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door GvG »

Dat zou wel bijzonder zijn. Daar zou ik wel eens een foto van willen zien.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

Ik zie heino morgen,dan zal ik samen met hem een foto maken en hier posten.
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door Joachim »

Hoeveel procent zeker ben je dat het om de fuliginosis gaat en niet om een andere Lasiusssoort?

Verder wil ik nog opmerken dat voor kolonie-afhankelijke stichting, het aangewezen lijkt om jongere mieren uit het nest te halen en bij de gyne te plaatsen. De kans dat deze de gyne gaan aanvallen is kleiner. Om dit praktisch georganiseerd te krijgen, begrijp ik dat dit via de proefbuismethode moeilijker te realiseren is, daar je echt in het hart van het nest moet wroeten..
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

Het is misschien een onduidelijke foto waarvoor mijn excuses.Als je het niet goed zien ga ik straks proberen met de foto toestel van mijn vrouw.Waar het omcirkeld is ligt een klompje eitjes.@ Joachim ik ben 100% zeker dat het een Lasius fuliginosus gyne is!Er was in juli een bruidsvlucht van deze sp,en per toeval zagen we een gyne ervan rondlopen zonder vleugels.Gisteren heb ik ook zo een gyne weten te vangen,ik heb net het zelfde gedaan als heino,alleen poppen van lasius niger erbij gezet maar ze doet het niet goed!misschien geluk of toeval?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door GvG »

ik ben 100% zeker dat het een Lasius fuliginosus gyne is!
Waaraan heb je dat gezien? Op welke kenmerken let je om het verschil te zien tussen een Lasius fuliginosus gyne en andere gynes zoals Lasius meridionalis of Lasius umbratus?

Heb je de blogs over deze soort wel eens gelezen? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een Lasius fuliginosus gyne een hele hoop eitjes legt nadat je haar simpelweg wat Lasius niger poppen geeft. Ze hebben namelijk totaal geen reserves. Na een dag of 4 zonder werksters of voeding gaan ze dood. Dat deze gyne na een maand zonder voeding nog leeft en zelfs eitjes heeft gelegd lijkt mij een reden om te twijfelen of het hier Lasius fuliginosus betreft.

Kan je een (scherpe) foto van de gyne plaatsen?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

Kenmerken zijn sterk glanzend zwart,hartvormige kop,en haar voelsprieten zijn langer.Een scherpe foto maken is een probleem.Ik heb uit verschillende hoeken een foto proberen te maken maar het is niet duidelijk.Misschien dat ik morgen een betere toestel kan lenen.Toen we haar vingen waren de bruidsvluchten juist gedaan,overal zag ik gevleugelde gynes rondlopen kort bij het nest.Toen we haar niger poppen gaven,2 dagen later waren de eerste niger werksters geboren.De gyne die ik zelf heb probeerde net een pop te openen zag ik net.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door GvG »

Ik blijf het een sterk verhaal vinden, ik wacht de foto's af. Als het je niet lukt om een foto te plaatsen hoor ik graag wat er uit de eitjes komt. Succes!
Gebruikersavatar
heino
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 juni 2014
Locatie: meeuwen-gruitrode
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door heino »

dvd is nu bij mij en we hebben deze 2 foto's kunnen maken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x formica fusca 5 gynes
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door GvG »

Ik weet niet hoe ik dit moet zeggen zonder als een zeurpiet te klinken... Maar heb je misschien ook een foto waarop de de gyne wél te zien is?
Laatst gewijzigd door GvG op 19 jan 2016, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heino
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 juni 2014
Locatie: meeuwen-gruitrode
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door heino »

een betere foto krijg ik niet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x formica fusca 5 gynes
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door GvG »

Dat lijkt inderdaad wel op Lasius fuliginosus, maar volgens mij heeft Lasius fuliginosus een kleiner achterlijf:
Afbeelding

Ik vraag me af wat de andere, meer ervaren forumleden hiervan denken.

bron (en meer foto's): http://www.myrmecofourmis.com/forum/vie ... php?t=7966
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

De 2 laatste foto's zijn uitvergroot zodat je de gyne beter kon zien,daarom dat het lijkt dat ze een groter achterlijf heeft.Maar het is echt wel Lasius fuliginosus.Ik schrok ook toen ik zag dat ze eitjes had gelegd.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door tempant »

Mij lijkt het achterlijf toch ook erg groot tov borst. Maar misschien is de gyne al fysogastrisch (wat erg snel zou zijn). Ook haar kop ziet er niet erg breed uit tov borst. Maar op deze foto's is dat erg moeilijk te zien.

Daarom is grootste reden om te twijfelen momenteel haar gedrag. Als iemand denkt dat hij een kat heeft, maar ze blaft en kwispelt met haar staartje, is het misschien tijd om de mening te herzien :D

In elk geval: wie het determinatieboek van De Boer heeft, weet dat er scherpere fotos nodig zijn om uit dit welles-nietes verhaal te geraken ;)
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door miel »

Hoe gaat het er nu mee, dvd?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

miel schreef:Hoe gaat het er nu mee, dvd?
De Lasius fuliginosus gyne is al een lange tijd gestorven.Reden was dat de niger werksters het broed en de gyne niet verzorgde,uiteindelijk is de gyne gestorven.We hebben het toen nog 1x geprobeerd,zelfde resultaat.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door Venator »

Leuke soort!Hier verder op ligt een gigantisch nest onder een boom.Ga je het nog eens proberen dvd?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door miel »

Ah, dat is jammer om te horen.... :( Hopelijk vind je er nog een in de toekomst!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door Kegge »

Venator schreef:Leuke soort!Hier verder op ligt een gigantisch nest onder een boom.Ga je het nog eens proberen dvd?
Bij mij in de buurt heb ik ook een gigantisch nest ( in een boom ) gevonden. Het is een prachtige soort om te zien.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door GvG »

Je moet voor de grap eens een werkster tussen duim en wijsvinger pakken en daarna aan je vingers ruiken. Dat ruikt lekker!

Ps. Ok, dat was best een rare zin.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door Manimaner »

haha, inderdaad. Ze hebben een zeer sterke geur. Ik heb momenteel ook een gyne + ~50 lasius niger werksters en een zelfde aantal L.fuliginosus larven in de koelkast liggen. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Lasius fuliginosus

Bericht door dvd »

Venator schreef:Leuke soort!Hier verder op ligt een gigantisch nest onder een boom.Ga je het nog eens proberen dvd?
Nee ik denk het niet :D
Plaats reactie