Mika - Atta sexdens

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Ja, is het dan ook geen optie om in de toekomst voor meerdere bakken te gaan, in plaats van één grote ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Ik ga voor minimaal twee grote bakken.
DUCKDUCKGO!
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door JimmyVe »

Geweldig blog Mika, mooie foto's ook.
peter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 maart 2009
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door peter »

Mika ik wilde weten waar heb je deze Atta?
Want ik ben op zoek naar Atta cephalotes beschikbaar in een verkoop-site maar ik kan het niet krijgen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Beste Peter,

Welke ervaring heb je met mieren? Hoeveel kolonies van welke soorten heb je al gekweekt? Hoelang? En hoe groot waren deze kolonies dan?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door McK »

Je weet het antwoord op die vraag zelf al hoor Mika ;)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Inderdaad: 100 Pheidole pallidula is niets: ik heb hem via pb al verscheidene keren duidelijk gemaakt dat een dergelijke soort niets is voor een beginner!
DUCKDUCKGO!
peter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 maart 2009
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door peter »

Ik ben geen beginner op de mieren ... Hoewel ik doen als een soort, in feite, ik weet nog veel over Atta cephalotes.
En ik weet dat het moeilijk is de fok.
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mpke »

Kan je aub in het frans posten? Dan kunnen we je misschien wat beter verstaan.
Veel mensen weten veel over Atta, maar het is niet omdat je er veel over weet dat je ze goed kan houden he.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door XToF »

mpke schreef:Kan je aub in het frans posten? Dan kunnen we je misschien wat beter verstaan.
Misschien is het posten van zowel een Nederlands als een Franse versie onder elkaar een betere optie. Indien er gebruikers zijn die niet voldoende Frans verstaan of praten om mee te kunnen discussiëren, dan zou een volledig Frans topic mensen gaan uitsluiten. Engels is daarentegen volgens mij een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Tim »

Wat je zou kunnen doen, Peter, is in je eigen taal typen en dan via een vertaalsite - bijvoorbeeld: http://www.google.com/translate - de vertaling naar Nederlands maken. Als je dan beide stukjes post, komen we er zeker allemaal uit :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Ziet er super uit Mika en super mooie foto's. Even een vraagje over die kleikorrels staan die nu helemaal onder water ? of zijn die gewoon natgespoten ?
En hoe verwarm je ? Doe je dat langs onder of overal ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Ze staan onder water, maar dat was vooral omdat ik ze er droog in heb gedaan.

Het is inderdaad misschien een beetje te veel. Ze hebben al hoge kamers met dunne muren gebouwd helemaal tot boven, maar ze zijn nog niet naar opzij begonnen.

De schimmel kan 2 keer verdubbelen in volume in deze nieuwe bak: maar het duurt dan nog een hele tijd vooraleer de wanden even dik zijn aangegroeid. Als ik kijk naar die kolonie in Artis, dan valt me toch op dat een relatief kleine schimmel heel veel mieren onderhoudt.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mpke »

Ik doe mijn kleikorrels ook volledig onder water, dit veroorzaakt geen problemen en voorkomt uitdroging.
Mika, zie je zo'n artisbakken ook niet zitten? Ik vind ze er netjes uitzien! ( Als mijn kolonie groter wordt maak ik ook zoiets )
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Lijkt me mooi, en duur. Trouwens, zoals ik al zei, het lijken mij veel mieren voor weinig schimmel: is dit nog een jonge kolonie? Over enkele weken kan de mijne even groot zijn (mits ik ze onbeperkt laat groeien).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Beffie »

Het viel mij ook al op dat er relatief weinig schimmel was voor het aantal mieren. In de schimmel zat het vol met mieren, verder was een groot deel bezig met het knippen van bladeren. ik zou zo niet weten hoe oud de kolonie in Artis is. Ik kon tijdens mijn bezoek helaas geen verzorger vinden om dit te vragen. Ik denk zelf dat deze kolonie nog een jonge kolonie is. dit maak ik op uit het feit dat er op verschillende sites staat dat er in Artis een Atta sexdens kolonie zit. En dat is niet het geval...

@ Mika: Je zegt "mits ik ze onbeperkt laat groeien". Hoe bedoel je dit? Geef je ze af en toe minder bladeren om een grotere groei tegen te gaan?
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Nu laat ik ze nog zo hard mogelijk groeien: maar ik ga ze stoppen op een setup van drie schimmelbakken. Ze zullen dan nog altijd zeer veel voeding vragen... maar ik ga ze duidelijk niet onbeperkt laten groeien tot de koloniegrootte die 8 ton bladeren per jaar nodig heeft. Dat is praktisch onmogelijk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Je kan ze misschien ieder jaar een dagje in de tuin van je buren zetten. ;)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Tim »

Mooie foto's weer! Erg indrukwekkend.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door DJRGEN »

Yeps petje af :!:
Toch wel moeilijk denk ik om alle andere soorten schimmels vermijden in de omstandigheden dat deze kolonie moet leven om te overleven.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Weer prachtige foto's Mika !
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mpke »

Mooie foto's!
Hopelijk volgende week nog wat zodat we kunnen zien hoe snel ze groeien :).
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
StevenG
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2009
Leeftijd: 39

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door StevenG »

Ik overweeg ook om me een Atta kolonie aan te schaffen. Echter ik zit nog met een hoop bedenkingen.
Als set-up dacht ik aan de acryl cilinders met deksels die antstore in hun gamma heeft. Je kan ze gemakkelijk met elkaar verbinden door buizen. Zo is het ook later gemakkelijk om verder uit te bereiden. Ik vind de prijs overigens schappelijk.
Om aan de temperatuur en de luchtvochtigheid te voldoen zou ik het geheel onderbrengen in een aquarium. Hierin zet ik een laag water en gebruik ik een aquariumverwarming met thermostaat om het de waterlaag op te warmen. Ik heb dit vroeger reeds gebruikt voor het grootbrengen van gevoelige spinnen en na wat afstellen kan ik een luchttemperatuur van 25°C bekomen en een relatieve luchtvochtigheid die in de buurt ligt van 90%.
Ik vraag me echter af of de twee verluchtingsgaten achteraan de kap voldoende zijn voor de verluchting van het geheel? De acryl potten kunnen op deze manier wel voorzien worden van verluchtingsroosters aangezien het geheel van de set up aan de voorwaarden voldoet.
Zou deze setup overigens probemen geven bij een beginnende kolonie omdat ik overweeg direct te starten in de cylinders van Antstore? De potten hebben een diameter van 20 cm en zijn 20 cm hoog.
Ik vermoed dat jullie verder nog wel bedenkingen hebben en dan hoor ik ze graag.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

De schimmel heeft een hoge luchtvochtigheid nodig. Initieel zal je vocht moeten toevoegen, bijvoorbeeld op zand of een ander medium.

Op dit moment, in deze setup heb ik éénmaal water toegevoegd, en houdt de luchtvochtigheid al 10 dagen stand, door het volume bladeren dat de schimmel kan verwerken. Er zijn 2 kleine ventilatie gaten, waarvan ze eentje afdekken, de andere opening is de ingang.

Nadien komt er een fase waarbij de schimmel een exces aan water kan produceren uit de bladeren: op dat moment moet je oplossen dat het water niet stijgt tot aan de schimmel, want dan sterft die uit.

Ik ben voor een relatief droge voederkamer en afvalkamer, in verband met het mogelijke ontstaan van een mijtenplaag.

Het hangt natuurlijk af van de grootte van de schimmel, maar voor een schimmel ter grootte van een golfbal is dat veel te groot.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Mika schreef:Nadien komt er een fase waarbij de schimmel een exces aan water kan produceren uit de bladeren: op dat moment moet je oplossen dat het water niet stijgt tot aan de schimmel, want dan sterft die uit.
Dat dacht ik ook voor ik je bericht las, maar dan moet een kolonie, oftewel in elke kamer constant nieuwe bladeren aanbrengen die dan zullen verdampen en voor vocht voorzien maar dan zullen de kamers snel veel te klein worden denk ik dan. Oftewel gaan ze onderaan het nest massaal nieuwe kamers maken die ze dan vol bladeren doen. Want anders kun je toch geen vocht voorzien in zo'n grote kolonie, want alle kamers moeten goed vochtig zijn om sterfte te voorkomen. Of zit ik nu fout ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Die schimmel moet ook steeds nieuwe bladeren krijgen, dat is zijn voedsel. Jij wint ook niet elke dag je gewicht aan voedsel: het meeste gebruik je op als energie. Die mieren krijgen ook een groot deel van de energie en bouwstenen, in kleine hapklare klompjes aangeboden. Bovendien kan het verbruik van energie ook nog metabool water vrijzetten. Bovendien zal het daar onder de grond in een tropisch regenwoud wel nat zijn.

Wat ik zeg, klopt meestal goed met de realiteit.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Tim »

Mika schreef:Jij wint ook niet elke dag je gewicht aan voedsel
Dat verschilt van soort tot soort. Een kolibri, bijvoorbeeld, eten meer dan het eigen gewicht aan voedsel per dag. (bron, en staat ook op het infokaartje in Avifauna :))

Zou het kunnen zijn dat je zoveel doden hebt omdat er stress is van het verhuizen? Kan me voorstellen dat voor tropische miertjes, die zijn gebouwd op hele constante omstandigheden, het verhuizen, temperatuurverschil, e.d. erg stressvol kan zijn.
Misschien is er ook een regulatiemechanisme dat bij te veel eten de oudere miertjes sneller overlijden? Die zijn misschien niet meer nodig, en de volgende generatie komt er toch al aan.

Ben wel benieuwd naar je eigen hypothese waarom de miertjes zijn overleden.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Mika schreef:Jij wint ook niet elke dag je gewicht aan voedsel: het meeste gebruik je op als energie. Die mieren krijgen ook een groot deel van de energie en bouwstenen, in kleine hapklare klompjes aangeboden. Bovendien kan het verbruik van energie ook nog metabool water vrijzetten. Bovendien zal het daar onder de grond in een tropisch regenwoud wel nat zijn.

Wat ik zeg, klopt meestal goed met de realiteit.
Dat is een volledige quote: ik heb me misschien niet goed uitgedrukt, maar die schimmel verdubbelt dus niet elke dag in gewicht, ook al krijgt hij zijn gewicht aan voedsel. (net zoals kolobries, vleermuizen, mollen, etc.) Bij die diertjes wordt dat bijna allemaal opgebruikt als energie, de schimmel stelt daarnaast nog veel beschikbaar als energie en bouwstenen voor de mieren.

De 2 hypothesen die ik nu heb zijn insecticide van de hibiscusbloem, en toxines van rotting in de bak zelf. Ik heb wel enkel nieuwe bloemen gegeven, die er nog niet waren bij de aankoop van de hibiscus, maar mogelijkerwijze kunnen insecticiden toch langer actief blijven in de plant, en mee migreren met andere molecules in de plant... Met planten van meer dan 3 maandne oud heb ik nog geen problemen gehad.

Ik heb nu een dumpkamer aangekoppeld: tot nu toe gaat het afval toch nog terug naar de buitenwereld.

Er moet inderdaad een reden zijn dat de werksters bij contact met frissere lucht verkrampten. Momenteel zijn ze weer hun eigen aggressieve zelf.

Het is nog mogelijk dat door een enorme expansie de schimmel meer voedsel kan aanbieden dan de kolonie kan verwerken. Het bovenste schimmelgedeelte is nu grijs, vol witte voedselbolletjes. De larven die ik zie liggen, hebben allemaal enkele van die bolletjes bij zich liggen, hetgeen mij doet vermoeden dat er meer dan genoeg zijn. Ik heb trouwens ook een enorme pop, (geschatte lengte 13 mm en kopbreedte 4 mm(vergeleken met mij Messorpoppen)) in mijn hand genomen. Dat doet mij ook denken dat de problemen niet zo erg zijn.

Nu zijn ze weer mondjesmaat bladeren aan het knippen, maar zeker nog niet op de maximale capaciteit van de kolonie.

Ik ga in de toekomst oppassen met het beschikbaar geven van verschillende planten tegelijk. De mieren zullen sowieso nieuwe planten eerst testen op de schimmel: is er geen sterfte van de schimmel na 24- 48 uur, dan wordt de nieuwe voedselbron aanvaard. Treedt er wel sterft op van de schimmel, of zijn er andere afwijkingen van de schimmel, dan wordt de nieuwe voedselbron selectief gemeden gedurende een twaalftal weken. Ik weet niet of dat overeenstemt met de keuze van bepaalde 'leaders' die te oogsten planten uitkiezen.

Als de mieren slechte reacties op zichzelf mee betrekken in de afweging, dan zouden ze misschien alle planten die op dat moment over elkaar lagen in de buitenwereld gedurende 12 weken mijden, en dat zou niet praktisch zijn.

Er is geen winst voor de overleving van de kolonie, om mieren die nog bruikbaar zijn te vroeg te laten sterven. Elke dag dat die mieren langer leven is winst. Het knippen van de bladeren is maar het begin: in de kolonie is er een complex verwerkingssysteem, waar de bladeren gelikt worden, en door steeds kleinere werkstervormen steeds kleiner geknipt en gekneed worden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Ziet er heel goed uit Mika !
Maar waarom heb je onder je 'mierenbakjes' nog twee extra bakjes met water staan ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door McK »

Het lijkt wel alsof je op één of andere manier de schimmel beter verzorgt dan de mieren :D
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie