Mika - Atta sexdens

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Ik noem dat eigenlijk geen zware tegenslag: ik noem dat enorm veel geluk hebben. Ik stel mij dan wel vragen bij het feit dat sommige beginners hun gyne verliezen, als ze hun kolonie 5 dagen hebben... Die gynes zijn toch blijkbaar tegen veel langere periodes van slechte omstandigheden gewapend.

Ook belangrijk om te vermelden dat een werkster het nooit zo lang zou kunnen uithouden, wegens een gebrek aan reserves.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mpke »

Idd geluk, voor hetzelfde geld had je die bak al weggegooid... ( je had hem toch al gecheckt? )
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Hoe gaat het nu?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Redelijk goed, gezien de kamer waar ze in zitten soms zo koud wordt, dat ze in de buis geïmmobiliseerd worden. Ze zijn langzaam aan het groeien, hetgeen niet gemakkelijk is omdat ik zo weinig bladeren kan vinden op deze moment. Ze zitten in 3 bakjes, en de schimmel is tesamen 7-8 liter.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Beffie »

Geweldig om je bijdrage weer eens helemaal te lezen! Fijn dat het weer beter gaat met je kolonie.

Ik ben mij op dit moment weer bijzonder actief in het verdiepen in de wereld van de bladsnijdermieren. Ik ben van plan om deze weken contact te zoeken met Kalytta of hij nog Atta sexdens heeft/krijgt. Zie dat Antstore en andere webwinkels ze ook weer heeft, maar ik begrijp via het forum dat Kalytta beter is voor de mieren? Kun je daar iets meer over zeggen?
Ik woon dan wel in Friesland, maar voor een gezonde kolonie wil ik best wel 2 x 450 km in de auto zitten...

Groeten,

Dedmer
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Floris »

Beffie schreef:Zie dat Antstore en andere webwinkels ze ook weer heeft, maar ik begrijp via het forum dat Kalytta beter is voor de mieren? Kun je daar iets meer over zeggen?
Op het forum over internetwinkels is er meer over te vinden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

@beffie:

Ik weet niet welke ervaring je al hebt met mieren, maar mispak je niet aan deze soort! En het kost redelijk veel tijd en geld om een dergelijke kolonie te onderhouden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Beffie »

@ Floris:
Dank je wel voor de tip. Ik zal daar eens gaan kijken.

@ Mika:
Ik ben mij er zeker van bewust dat deze kolonie zeker niet voor beginners is. Heb al wat jaren mieren in mijn bezit. Ik ben niet echt iemand die veel post, maar lezen doe ik daar in tegen wel uitgebreid. Ik wilde deze soort al eerder, maar heb mij nu gedurende een jaar (of langer) aardig ingelezen. Door verhuizing van mij heb ik nu volop ruimte om zo'n kolonie te huisvesten (werkkamer).
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Ik kan je altijd wel een paar tips geven, zelfs al haal je ze maar over een paar maanden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Beffie »

Beste Mika,

ik ben mij druk aan het inlezen over de mieren. Zal met véél aandacht jouw kolonie volgen! Dank je wel dat je mij tips wilt geven!
Ik stuur je één dezer dagen een pm met een aantal vragen.
Groeten!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Floris »

Beffie schreef:ik ben mij druk aan het inlezen over de mieren. Zal met véél aandacht jouw kolonie volgen! Dank je wel dat je mij tips wilt geven!
Ik stuur je één dezer dagen een pm met een aantal vragen.
Kun je hiervoor een nieuw onderwerp beginnen? Dan kunnen de andere leden er ook wat van leren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Mika schreef:Er is zoveel informatie te vinden over Atta, dat het te ver zou leiden in deze blog: ik zal nog wel eens een apart informatietopic over Atta maken. Zaken die rechtstreeks met het houden van de soort te maken hebben, zal ik wel hier in deze blog plaatsen.
Hint hint... ;)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Nu echt geen tijd daarvoor, hoe interessant het ook is... Voor sommigen is de kerstvakantie net een extra drukke periode.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Beffie stuurde me de volgende vragen:
Beffie schreef:
1. In je laatste set up zie ik dat je een bak heb van Antsore met gaten aan de zijkant. Hoe groot zijn deze doorgangen? 27 mm?
Deze zijn inderdaad 27 mm. Ik kan je wel aanraden om zelf stevigere koppelingen te zoeken, en niet diegene van Antstore te kopen. Het loslaten van de (veel te dunne) schroefdraad van de koppeling van Antstore zorgde voor de ontsnapping van de Atta tijdens het vervoer naar de Naturaria-tentoonstelling.
Beffie schreef: 2. Kreeg je de kolonie al in een ferrero rocher doosje, of heb jij hen hier in gezet?
Zoals je kan lezen in het eerste bericht heb ik de kolonie daar zelf ingeplaatst, na aankomst.
Beffie schreef: 3. Wat voor soort warmtematje gebruik je? Begrijp ik goed dat je er één met theromstaat gebruikt?
Ik gebruik de standaard warmtematjes. Ik gebruik er inderdaad een thermostaat bij, die ik onderaan uitleg.
Beffie schreef: 4. Je heb bij de start het nest in de buitenwereld staan. Als uitbraakpreventie heb je ptfe gebruikt. Kwamen de mieren helemaal hier niet over

heen?
Initieel niet, en nadien wel. Je moet eraan denken dat PTFE niet werkt in natte omstandigheden. Ik gebruik dat nu dus enkel voor de buitenwereld, die buiten de isothermische doos staat. In de doos staat een vuilbakdoos. Hierin laat ik een grote opening, zodat de mieren niet in de verleiding komen om er schimmel in te bouwen. De doos heeft 'platalk', dus talk aan het plafond.
Beffie schreef: 5. Je gebruikt kleine ventilatoren. Klopt het dat die er voor zorgen dat de lucht rond het onderkomen van het nest constant "vers" blijft?
Eigenlijk zijn het 'roerders', die de lucht laten circuleren.

Mijn setup ziet er zo uit:

Afbeelding

Het nestgedeelde bevindt zich in een grote isothermische doos. Ik plaats ze ondersteboven: de nesten staan op het deksel, en de doos komt hierbovenop, zodat ik nog wat kan zien als ik de doos wegneem. In de doos staat een warmtematje.
Daarboven staat de thermoregulatoren. Dat is een warmtebuffer. Het kunnen stenen zijn, maar ik gebruik nu dozen met water erin. Bij mij komt het water niet tot boven. Er is altijd een luchtlaagje in de dozen.

De reden voor het gebruik van de temperatuurbuffer is dubbel. Enerzijds zit een groot deel van de 'warmte' opgeslagen als warm water. Dat koelt niet af. Als ik het deksel verwijder, dan daalt de luchttemperatuur al snel 10-15°C. Een paar minuten na het terugplaatsen van de doos, is de temperatuur weer in orde. Ook bij een stroompanne zal de doos zo nog redelijk lang warm blijven.

De warmtemat staat niet direct onder de schimmeltuin. Als dat gebeurt zal de warmtemat heel warm worden, en zal de onderste schimmel sterven van de hitte en droogte, terwijl de bovenste schimmel het te koud zal hebben.
De ventilator is aanwezig om een luchtcirculatie te hebben.

Zonder ventilator zal de lucht zich gaan sorteren, en krijg je verschillende effecten: de voornaamte warmte komt vanonderen. De schimmel zal het vanonder te warm hebben. De lucht bovenaan in de doos zal heel warm zijn, maar de lucht onderaan in de doos kan heel koud zijn. Afhankelijk van de hoogte kan de luchttemperatuur in de isothermische doos 15-20°C verschillen. Bovendien wordt de lucht dan vooral verwarmd vanuit de de schimmeldoos, hetgeen condensvorming oplevert: door condens heb je geen mooi zicht op de kolonie, maar er kan daar ook vuil in blijven hangen, en andere schimmels kunnen in dat vuil beginnen groeien. Bij mij was de reden voor het gebruik van de ventilators de groei van een gele slijmzwam.

De ventilator zorgt vooral voor luchtcirculatie in de isothermische doos, niet in de schimmeldoos. Ik neem aan dat er toch een luchtcirculatie ontstaat vanuit de schimmeltuin, maar of die voornamelijk lucht opneemt uit de ventilatiegaten van de kolonie (of de vuilbak) , of uit de nestingangen (de 2 enige soorten nestopeningen) weet ik niet.

Een iets betere oplossing is een aparte schoorsteen voor de ventilatie van de kolonie. Dan ben je ook verzekerd van een luchtstroming door de schimmeltuin.

Er is inderdaad nog een aansturing door thermostaat. Het warmtematje is aangsloten op een thermostaat, waarvan de sensor in de isothermische bak ophangt. De thermostaat staat continue op 26°C. De schimmel tolereert temperaturen tussen 20°C en 30°C. De optimale groeitemperatuur is 27°C, maar de schimmel ondervindt als snel schade boven 30°C.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door mn »

Zelf enkele vraagjes, jij gebruikt toch ook een bak van antstore in zo'n isothermische bak maar dat deksel van die antstore-bak bestaat deels uit fijn gaas, kan het dan geen kwaad dat er dan luchtcirculatie in je schimmelbak terecht komt ?

En die T op jou getekende versie van je bak staat voor de thermometer van de thermostaat ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Neen, waarschijnlijk niet. De lucht komt uiteindelijk toch uit de kamer.In de isothermische bak is er geen vocht.

Bij T hangt de sensor. De thermostaat staat buiten de doos.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Phantom »

Heel erg jammer... Ik heb deze blog toch wel een paar keer doorgelezen omdat het zo'n mooie soort is.
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Beffie »

Allereerst erg spijtig dat je gyne gestorven is...

Wil/ga je binnenkort weer proberen om deze soort te huisvesten?
Ten tweede wil ik je bedanken voor je antwoorden op mijn vragen. Je gemaakte tekening (met uitleg) maakt veel duidelijk!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Ik twijfel een beetje. Ik heb op zijn zachtst gezegd momenteel andere prioriteiten, dan een dergelijke veeleisende kolonie weer op te starten.

Anderzijds heb ik nog steeds een goed groeiende schimmel, het meest kwetsbare deel van de symbiose...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door McK »

Ik zou in elk geval de schimmel toch proberen in leven te houden, je weet nooit of iemand van ons achter Atta spp. gynes kan geraken.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Unexisted »

Ik zag dat ze in je oude setup gebruik maakte van een reageerbuis als afvalkamer.

Had je deze reageerbuis toegevoegd aan de setup met als gedachte dat ze het zouden gebruiken als afvalkamer?

Zou het eventueel ook werken als het reageerbuisje gewoon in de buitenwereld ligt?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Ze deden dat toen ze heel heel klein waren. Bij een grotere kolonie moet je er niet op rekenen. Dan gaf ik hele grote bakken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Unexisted »

Ik had nog een aantal vragen over je setup.

Afbeelding
Hier zie je de buffer die je gebruikt. Het water dat in het magnetronbakje zit, is dat volledig afgesloten? Hoeveel water gebruik je ongeveer?

Afbeelding
Ik zie dat jij gebruikt maakt van de grote ronde kleikorrels. Ik ben zelf van plan om seramis te gebruiken. Zie jij eventueel problemen aankomen bij het gebruik van seramis in plaats van de traditionele kleikorrels?

Afbeelding
Hier zie je de laag van kleikorrels in een basin. In hoeverre moet je die nat houden door middel van het toevoegen van water? Want bij je vorige setup had je nog een slangetje verbonden met de bodem. Hier kon je dan water doorheen spuiten.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Elke bak van de waterbuffer zat volledig vol (op een cm na). Het waren bakjes van 3 liter elk geloof ik. Ik heb er enkel water in gedaan. Ik heb nog getwijfeld aan een beetje javel om micro-organismen tegen te gaan, maar het ging perfect zonder, met de permanent gesloten bakjes.

Op de laatste foto zie je een installatie zonder warmtebuffer, en dat mag je echt niet doen. Het is 1 van de redenen dat mijn kolonie dood is gegaan. De ventilator om de lucht te laten circuleren is ook essentieel. Er moet een grote buffer zijn, en je moet ook een lucht laagje laten, zodat de bak niet onmiddellijk verwarmd wordt vanonderen, bijvoorbeeld als je stenen gebruikt.

Ik kan niet voorspellen of seramis beter of slechter zal zijn. Wat je wel ook best kan doen is een plastic buis boven de steentjes leggen, zodat de mieren altijd een loopweg kunnen gebruiken, onder de schimmel. Op die manier kunnen ze ook altijd afval van onderen weghalen.

In het begin moet je die korrels zelf bevochtigen, bij een grote hoeveelheid schimmel krijgen ze veel water vanuit de voeding, en moet je eerder denken aan methodes om dat water weg te laten lopen, of te laten verdampen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Beffie »

Ik gebruik ook hydrokorrels, maar andere mensen die Atta sexdens houden (hebben blog op antstore) gebruiken soms ook wel seramis. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat deze korrels vocht nog beter vasthouden. Het klopt inderdaad dat je bij een grotere schimmel juist moet denken aan een manier om het overtollige water kwijt te raken. Bij mij verdampt dit gelukkig in de schimmelbak voldoende.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Unexisted »

Mika schreef:Op de laatste foto zie je een installatie zonder warmtebuffer, en dat mag je echt niet doen. Het is 1 van de redenen dat mijn kolonie dood is gegaan. De ventilator om de lucht te laten circuleren is ook essentieel. Er moet een grote buffer zijn, en je moet ook een lucht laagje laten, zodat de bak niet onmiddellijk verwarmd wordt vanonderen, bijvoorbeeld als je stenen gebruikt.
Was het niet mogelijk om de bassin op de bakjes met water te leggen als waterbuffer. Wat is de reden dat je dit niet hebt gedaan?
Mika schreef: Wat je wel ook best kan doen is een plastic buis boven de steentjes leggen, zodat de mieren altijd een loopweg kunnen gebruiken, onder de schimmel. Op die manier kunnen ze ook altijd afval van onderen weghalen.
Ik kan niet visualiseren hoe dit de mieren werkt. Ik leg een plastic buis op de steentjes. Als de schimmel groot genoeg is, dan wordt het ook over het buisje heen gebouwd. Vervolgens kunnen ze door het buisje onder het schimmel door?
Beffie schreef:Ik dacht ergens te hebben gelezen dat deze korrels vocht nog beter vasthouden. Het klopt inderdaad dat je bij een grotere schimmel juist moet denken aan een manier om het overtollige water kwijt te raken. Bij mij verdampt dit gelukkig in de schimmelbak voldoende.
Misschien zijn hydrokorrels dan wel beter. Seramis is veel kleiner, waardoor er geen ruimte tussen de stenen wordt overgehouden. Bij kleikorrels heb je dat veel minder vanwege de ronde vorm. Misschien een mix van een laag hydrokorrels met daarbovenop een laag seramis.

Dan nog een vraagje over het gaas dat bij jullie beide is verwerkt in de deksel. In hoeverre is dit noodzakelijk? Ik neem aan dat het dient ter ventilatie. Maar ook om de luchtvochtigheid hoog te houden. In hoeverre moet je de werksters beschikking geven over zand, zodat ze zelf de ventilatie kunnen regelen?

En kan de schimmel het beste op de kleikorrels leggen, of juist op het plastic? Als ik het op het plastic leg, dan kan ik geen water toevoegen via de bodem. Mogelijk komt het water dan onder de schimmel terecht.
Laatst gewijzigd door Unexisted op 11 apr 2010, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Beffie »

Wat betreft het gaas; dat dient inderdaad ter ventilatie. Ikzelf heb geen zand bij de mieren. Wanneer ze het ventilatiegat iets kleiner willen maken doen ze dit ook wel met stukjes blad.

Denk je er wel om dat je je eerste opstelling niet te groot maakt. Een ferrero rocher bakje als schimmelbak is eerst groot genoeg.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Meesz »

In het boekje van mijn warmtematje staat dat er een ruimte moet zitten tussen het bakje en waar het op staat als je hem op hebt geplakt omdat er brand kan ontstaan. ;)
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door Mika »

Wel, ja, maar die stond vast aan een thermostaat, dus die haalde nooit zijn maximum.
DUCKDUCKGO!
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Mika - Atta sexdens

Bericht door FenixGoesEvil »

Hoe moeilijk is het om deze miertjes te houden? ze zijn prachtig!
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Plaats reactie