Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Vragen en info over voeding van mieren
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door mn »

Ikzelf gebruik gewoon vloeibare honing.
Dan neem ik een oorstokje, dop het oorstokje in de honing.
Dan het oorstokje in een pilstripje leggen een beetje water toevoegen goed mengen en de honing af je oorstokje smeren.
Dan nog een beetje water tot het pilstripje vol is.

Voila zo maak ik het.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
tkpatric
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Deinze
Gender:
Leeftijd: 75
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door tkpatric »

Ik gebruik ook gewone honing, samen met een vitamine-bruistablet en een weinig water.
Beauty is in the eye of the beholder
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Tim »

Hebben mensen ook ervaring met het voeren van gedroogde insecten, of ingevroren vissenvoer (zoals muggenlarven en artemia)?

Ik was namelijk zelf van plan om een dieet van weide-plankton voor te schotelen, maar daar is er nog bar weinig van. Voer nu muggenlarven en artemia, en overweeg gedroogde insecten. Maar betwijfel of dat eigenlijk wel gegeten wordt.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

Ik heb geen goed oog op die gedroogde insecten: lees eens dat madenartikel, daar staat voldoende uitleg daarover.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
pppaul
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 december 2008
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door pppaul »

Ik had vrijdag 2 wormen opgegraven en ik heb ze ingevroren hoe lang kan ik ze bewaren?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Tim »

Je moet denk ik op hetzelfde letten als je menseneten invriest. Als je het niet in een afgesloten bakje of zakje invriest, droogt het uit. Water verdampt namelijk bij alle temperaturen (welliswaar stuk minder snel als het vriest, maar toch). Daardoor zal uiteindelijk je voedsel uitdrogen waardoor de mieren het niet meer eten.

Ik zou zelf een vuistregel van een maand max in de vriezer in een gesloten container aanhouden. Maar ik ben zelf wel een piep-teut daarin, ik wil mijn huisdieren niet iets geven wat ik zelf niet meer zou vertrouwen. Zelf gooi ik spul waarvan ik niet meer zeker weet hoe lang het er ligt, of waarvan ik twijfel gelijk weg.

Volgens wat google-werk zou je in een vriezer op -18 rauw varkensvlees wel 4 maanden moeten kunnen bewaren.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
pppaul
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 december 2008
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door pppaul »

Ik heb het in een dicht bakje met een plastic boterham zakje eromheen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

Ik heb nu enkele keren de oplossing met honing aangemaakt in plaats van met esdoornsiroop: het is lichter, lopender en gist gemakkelijker bij mij: heeft er nog iemand problemen met het gisten?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Floris »

Ik ben een aantal maal op rij vergeten een spuitje in de koelkast te leggen. Toen het spuitje bijna leeg was, zweefden er schimmelvlokken in rond.
Als ik dat niet vergeet, gaat het prima met een 10ml spuitje en acht kleine kolonies.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

Ik maak nu tot 60ml per dag, maar niet elke dag. Die honingoplossing blijft sneller gisten, hetgeen waarschijnlijk ook betekent dat ze vollediger is. Je kan dat dus gebruiken, maar dan moet je het beter koelen of verzorgen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Floris »

Mika schreef: Die honingoplossing blijft sneller gisten, hetgeen waarschijnlijk ook betekent dat ze vollediger is.
Dat lijkt me een wat snelle conclusie. Het lijkt me dat er vele factoren zijn die het bederf beïnvloeden. Wat goed is voor de schimmels en bacteriën, hoeft niet goed te zijn voor miertjes.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

Ik vermoed dat dan toch. Het snellere bederf heeft in elk geval een nadeel ten opzichte van de methode met esdoornsiroop. Als er verder geen nadeel is, kunnen we beter geen verdunde honing meer aanraden: volgens gegevens hier in het topic zou honing een uitgebreidere samenstelling hebben.
DUCKDUCKGO!
ronny
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mei 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 65

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door ronny »

Honing is een natuurproduct bevat gisten en schimmelsporen die zich ontwikkelen als je het verdunt.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

Dat dacht ik dus ook: zeer veel micro-organismen overleven niet in honing door het osmotische effect van 80% suikers, maar als ingekapseld (als spore) kunnen ze wel overleven. Clostridium botulinum kan zo in honing overleven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

En vanaf nu dus opgelet met honing:

Ik heb reeds 3 dode Camponotus vagus koninginnen: allemaal in het stadium dat ze voedselopslagtank voor de kolonie spelen, en allemaal fysogastrisch van het honingdauwsurrogaat met honing gemaakt.

Ik raad iedereen dus ten stelligste af om de vorm met honing te geven aan beginnende kolonies!!!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door DJRGEN »

Ik zal deze nu onmiddelijk verwijderen, dus moet ik esdoornsiroop gebruiken of kan ik aminozuren mengen in gewoon suikerwater ? En wat zijn de verhoudingen ervan ?
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Mika »

Die met esdoornsiroop in de gewone verhoudingen is goed.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door DJRGEN »

Ok , Ze staan nu voorlopig op suikerwater, Nu ja morgen is het een feestdag dus ik zal geen esdoornsiroop vinden.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door mn »

Mika schreef:En vanaf nu dus opgelet met honing:

Ik heb reeds 3 dode Camponotus vagus koninginnen: allemaal in het stadium dat ze voedselopslagtank voor de kolonie spelen, en allemaal fysogastrisch van het honingdauwsurrogaat met honing gemaakt.

Ik raad iedereen dus ten stelligste af om de vorm met honing te geven aan beginnende kolonies!!!
Dit is misschien de oorzaak van 2 dode oecophylla smaragdina gynes en een dode Pheidole pallidula gyne. Dit zijn de enigste kolonies die ik dit gegeven heb.
Heb er dus ook last van !
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door DJRGEN »

Daarom vermijd ik enig contact met honing nu voorlopig, spoedig zal ik overstappen op esdoornsiroop deze om honing te vervangen. Ik hoop dat dit soelaas brengt.
Ik heb nog steeds geen dode gynes gehad, dus beter voorkomen dan genezen.
Enkel mijn Lasius niger en mijn Myrmica rubra kolonies krijgen dit "Honingdauwsurrogaat", beide Camponotus vagus kolonies krijgen voorlopig enkel suikerwater toegediend.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
benny18
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 augustus 2009
Locatie: wevik (west-vlaanderen) (belgie)
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door benny18 »

Hoeveel % suiker doe je in water?
Ik doe nu gewoon wat suiker in het water maar dat is nooit evenveel!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door mn »

3 gram suiker op 10 mililiter water. Of tewel 30 gram op 100 ml.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
benny18
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 augustus 2009
Locatie: wevik (west-vlaanderen) (belgie)
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door benny18 »

Ok bedankt. En hoe lang kan je die suikeroplossing dan bewaren in de koelkast?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Floris »

Suikerwater kan gisten of schimmelen. Als het gist, ruikt het scherp en als het schimmelt zie je er schimmelvlokken, -draden of een soort slijm inzitten. Door er even naar te kijken of aan te ruiken, kun je er dus snel achter komen of het nog goed is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door jeffrey432 »

Bedankt voor die tip over dat ruiken en schimmelvlokken !
Heb me suikerwater gelijk snel vervangen.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door jkinkie »

Ik bewaar mijn suikerwater in een pipetje in de vriezer en dat kan je zo'n 2 maand goed houden.
Ontdooien is makelijk gewoon 1 minut tussen je handen vrijven. :D
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Phantom »

jkinkie schreef:Ik bewaar mijn suikerwater in een pipetje in de vriezer en dat kan je zo'n 2 maand goed houden.
Ontdooien is makelijk gewoon 1 minut tussen je handen vrijven. :D
Aangezien waterijsje na ongeveer 6 jaar ook nog redelijk te eten zijn verwacht ik dat goed gesteriliseerd suikerwater ongeveer oneindig lang houdbaar is in de diepvries. Lijkt mij echter vrij zinloos, zoveel tijd of geld kost het niet dat je een voorraad suikerwater voor vele maanden wil opslaan.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Phantom »

Ik heb een tweetal handige en gemakkelijke voedseldieren:
- Vliegenmaden
- Lasius fuliginosus

De vliegenmaden zijn in de lokale vissportzaak te koop. Ik heb 50 gram voor 50 cent, en dat is voor 99% vlees. Dikke maden die zonder problemen kunnen verpoppen en uiteindelijk vliegen zullen worden. Deze maden zijn zeer in trek bij mijn mieren, zolang ze maar dood zijn. De maden zelf en de cocons kunnen myrmica rubra en lasius niger (nog) niet doorheen bijten maar daar help ik ze mee door de dieren een deel open te snijden. De poppen zijn hiervoor het meest handig: Hier kan je in luttele seconden een 'kapje' van de cocon afbreken met een mespunt en de onbeschermde pop komt tevoorschijn.
De maden kunnen worden ingevroren, wat ervoor zorgt dat ze dood zullen gaan en dus niet meer verder ontwikkelen. Afspoelen is handig, gezien ze vaak in wat rotzooi gehuld zitten, wat er met water goed af gaat.
Opgelet: Ik herinner me een bericht waarin stond dat de maden in sommige winkels met een synthetische kleurstof bestrooid zijn, mogelijk om de ontwikkeling te stoppen. Mijn maden hebben dat niet, maar dat is geen garantie dat dat nergens gebeurt. Opletten dus of je maden wel een natuurlijke kleur hebben (wit/geelwit) en zichzelf kunnen verpoppen.

Lasius fuliginosus komt in mijn tuin in zeer grote getalen voor, (tien)duizenden zitten aan bladluizen overal in de tuin en kruipen overal waar wat suiker te vinden is, waaronder een wespenval. Deze zijn gemakkelijk te vangen door een vochtig glas onder een groep van de "herders" te houden en even flink op het blad/de plant te tikken met je hand. De meeste mieren zullen in je glas vallen en door het vocht moeilijk naar buiten komen. Gooi wat heet water bij de mieren en ze zijn dood. Mijn lasius niger vinden deze voedseldieren echt geweldig; ze scheuren de prooien in tig stukken en eten het gaster schoon.
(en FYI, ironie, lasius fuliginosus is een parasitaire mier van andere lasius soorten.)
Edit: Leg de lasius fuliginosus wel lang genoeg in het hete water, ik heb deze mieren nu rondlopen over mijn bureau... Ze ruiken ook best sterk naar een organisch zuur, heeft iets van mieren- of azijnzuur.
Gebruikersavatar
joostdejong
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 november 2009
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door joostdejong »

mbt het 'Bhatkar dieet'

Aangezien ik via boeken over sociobiologie terecht ben gekomen bij een fascinatie voor mieren viel mijn oog op de naam Wilson bij het stukje over het Bhatkar-voer. Op zich niet noemenswaardig, maar goed, mijn interesse gewekt... dus ff gegoogled. Allereerst kwam ik de complete tekst van het artikel van Bhatkar en Whitcomb tegen (met de link uit het voedsel-artikel krijg ik alleen pagina één): http://fulltext10.fcla.edu/DLData/SN/SN ... p0011u.pdf

Een tweede opmerking, niet zozeer gegoogled maar meer uit ervaring: agar is redelijk goedkoop te krijgen. Onder andere Sligro en waarschijnlijk de lokale toko verkopen het spul flink onder de prijs die je er voor betaalt bij de leveranciers van lab-dingetjes. Na wat zoeken had ik uiteindelijk bijna een kilo van het spul voor zeven euro toen ik het moest hebben voor het maken van voedingsbodems; wel via via en vanuit het consumptieve circuit (Hindoe-toko) maar de kwaliteit lijkt me prima voor het gebruik in het Bhatkar-dieet.

Maar om in te haken op het voedsel-artikel; misschien is het wel veel mooier om ipv Agar een dierlijke gelatine te gebruiken, daar zitten (op de gok) andere eiwitten in, dus misschien werkt het wel beter. Daarnaast een vraagje over de vitaminen die er in moeten; kan ik 'gewoon' davitamon oid in de blender gooien of zou ik iets speciaal moeten gebruiken?

Om eerlijk te zijn, ik moet mijn eerste miertjes nog binnenkrijgen, maar ik vind het wel interessante materie. Een gel-achtige voedselbron die je in de vriezer kan bewaren lijkt me wel praktisch. Zeker als het voorziet in de grote lijnen van het mierendieet. Enige ervaring met het spul?

Trouwens, geweldig stuk over mierenvoedsel; bravo voor de schrijver!

[edit]Over die agar, als je maar een gram of vijf nodig hebt loont het de moeite om even de lokale vo-school binnen te lopen en te vragen naar de TOA. Bij de normale leveranciers voor dat spul koop je het per halve kilo; een gemiddelde VMBO krijgt dat nauwelijks op binnen de houdbaarheidsdatum. Zeker met de belofte iets te komen vertellen aan een klasje biologie krijg je die vijf gram waarschijnlijk gewoon mee...
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen bij de sticky over mierenvoedsel

Bericht door Phantom »

Ik doe hier ook een beetje "onderzoek" naar en heb verschillende patenten en artikelen gevonden die hier over spreken. Het probleem is dat zulke diëten ontoereikend zijn om een kolonie gedurende langere tijd te onderhouden. Zoals de gel die in Antworks zit, die mogelijk zelfs giftig is voor mieren (reprotoxisch, geloof ik), maar ook het Bhatkardieet staat niet bekend als de heilige graal van de mierenhouders. Aanstaande lente wil ik beginnen te testen met zowel Bhatkar als variaties hier op, ik zal dan resultaten plaatsen en mijn, waarschijnlijk voorbarige, conclusies gaan trekken.
Lang verhaal kort: zulke diëten kennen grote problemen. Mieren hebben meer voedingsstoffen nodig dan die alleen in zo'n mengseltje zitten. Mieren eten niet voor niets ook insecten. Ook op dit forum hebben we wat verschillende discussies hierover gehad:
- Gelatine
- Bhatkar-dieet voldoet niet

Ook zijn vitamines per organisme anders, een vitamine is een essentiële stof die een organisme niet of niet voldoende aanmaakt en dus via de voeding moet binnenkrijgen. Welke vitamines (en andere nutriënten) mieren precies nodig hebben is, voor zover ik weet, erg onduidelijk. Ze hebben een grote verscheidenheid aan aminozuren nodig, net als mensen. Deze zijn echter lastig uit gelatine te halen. Bhatkar heeft het voordeel van een ei in de ingrediënten te hebben staan, wat veel meer eiwitten (dus aminozuren) en vetten bevat, die tevens vrij goed in water kunnen oplossen, wat óók nog een factor is.

Agar is verder onder vele namen te koop en in alle prijsklassen. In principe zijn alle varianten wel goed, alhoewel food grade mogelijk antischimmelmiddelen kan bevatten die giftig zijn voor mieren. Lab grade zegt alleen dat het geschikt is voor een bepaald experiment, niet wat de verontreinigingen zijn. Voor hetzelfde geld zit er een hoeveelheid antibiotica in die geen effect heeft op elektroforese, maar wel op mieren.
Plaats reactie