Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Bericht door LaurenszFM »

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier en mijn naam is laurensz..
ik wil graag een mierenhobby starten en het zou handig zijn als ik wat hulp erbij krijg, dus dacht ik maar "laat ik eventjes een forum opzoeken" en zo kwam ik hier terecht :D
Wat informatie over mijzelf.. Ik ben verhuisd naar Aruba (een Caribisch eiland) en ik vond hier allemaal interessante mieren.. dus ik werd natuurlijk helemaal enthousiast en wilde ik een mierenkolonie starten :P
Er was vanavond een nuptial flight en er kwamen een heleboel soorten mieren tevoorschijn.. en ik weet niet wat voor soorten het zijn :? Dus misschien weten jullie dat wel, ik heb 2 grote koninginnen gevangen, een grote zwarte met wat donkerrode tintjes een een grote geel/goude mier, ik weet hoe ik alles moet klaarzetten en hoe ik de koninginnen moet houden.. (ik heb veel filmpjes gekeken op YouTube) ik had ook al een groot ytong nest voor als de kolonie ooit gaat groeien dus daar maak ik me geen zorgen over. Ik heb wat bijlagen erbij gezet zodat je kan zien hoe de mieren eruitzien, sorry voor de slechte kwaliteit.. ik woon nogmaals op aruba dus het is mogelijk dat deze mieren tropish zijn. Misschien hebben jullie wat ideeën? En weten jullie nog wat sites waar ik kleine formicaria kan kopen?
Mvg Laurensz :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Bericht door GvG »

Hoi Laurensz, welkom op het forum. Leuk om leden uit tropische gebieden te zien. Er leven heel veel verschillende soorten mieren in de tropen, waaronder heel mooie en spectaculaire soorten, zoals wel blijkt uit jouw foto's.

De mier op de eerste twee foto's lijkt mij een koningin van het geslacht Camponotus. Het is erg moeilijk om te zien welke soort precies, daarvoor zou je specifieke kenmerken beter moeten bekijken. Met foto's is dat eigenlijk niet te doen. Op deze website zie je aantal soorten van het geslacht Camponotus die voorkomen op de Antillen. Er zitten een paar geel-bruine soorten bij, maar ik durf op basis van deze foto's niet te zeggen welke soort jij hebt gevonden. Volgens Antweb komen er op Aruba maar 8 verschillende soorten voor, en geen Camponotus spp. maar dat kan volgens mij niet kloppen. Ik denk dat er op Aruba nog weinig onderzoek gedaan is naar de mierenpopulatie.

Voor de mier op de laatste 2 foto's heb ik betere foto's nodig om er iets zinnigs over te zeggen.

Hebben de twee koninginnen hun vleugels nog niet afgeworpen? Dat is meestal een teken dat ze niet gepaard hebben en dat ze dus geen bevruchte eitjes kunnen leggen. Na het paren werpen koninginnen hun vleugels af, om daarna op zoek te gaan naar een geschikte plek om een kolonie te stichten. Probeer bij de volgende bruidsvlucht dus vooral te zoeken naar koninginnen zonder vleugels.
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Bericht door LaurenszFM »

Hallo GvG,
Heel erg bedankt voor alle informatie, ik heb deze mieren een nachtje in hun reageerbuisjes laten staan en de grote zwarte koninging heeft haar vleugels losgelaten :D maar jammer genoeg de gele koningin niet dus heb ik besloten om haar vrij te laten. Hier zijn nog wat foto's misschien weet u nu wel wat voor soort het is. Deze mier is ook nog iets groter dan de vorige gele koningin, misschien helpt dat bij het zoeken :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jorn
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 juni 2016
Locatie: Enschede
Gender:

Re: Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Bericht door Jorn »

Hoi Laurensz,
Als een koningin nog gevleugeld is heeft ze meestal niet gepaard ,maar het kan wel want ik heb een gevleugelde lasius niger gyne en die heeft haar eerste werkers al. ;)
Dus je gyne had bevrucht kunnen zijn. :roll: (wel kleine kans maar valt te proberen.)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Bericht door GvG »

Ik denk dat dit ook een Camponotus is. Het beste is om haar nu zoveel mogelijk met rust te laten. Verduister het buisje met wat aluminiumfolie en leg het op een rustig plekje waar er zo weinig mogelijk trillingen zijn. Als het goed gaat zal het zeker wel een week of 6 duren voordat ze werksters heeft, waarschijnlijk nog wat langer. Het beste is om zo weinig mogelijk te kijken, dus probeer jezelf in te houden. Ze heeft niets nodig, je hoeft haar dus niet te voeren. Zolang er water in het buisje zit heeft ze genoeg vocht, ook als het nog maar weinig water is.

@ Jorn: Foto's!
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Bericht door LaurenszFM »

Zal ik doen! dank jullie wel :D
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Bericht door MorbidMike »

Zonder twijfel een Camponotus soort inderdaad! Hier een informatief filmpje over het houden van Camponotus soorten (het stuk over winterslaap geldt voor jou hoogstwaarschijnlijk niet op Aruba). Succes met je kolonie ;)
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: Welke soort mieren zijn dit? En nieuw op het forum!

Bericht door LaurenszFM »

Dank je wel!
Plaats reactie