floyd

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 47

floyd

Bericht door floyd »

nick: floyd
naam: jeroen
woonplaats: gent
geboren op: 11-05-1977
hobby's: lezen (fantasy, manga, humor, surrealisme,...), muziek (van einstürzende neubauten tot booka shade), eten & koken (veggie!), mijn lief, mensen (allerhande) en natuurlijk mieren!
beroep: psychiatrisch verpleegkundige.

Jaren geleden wou ik een mierenboerderij. Naïef als wat ging ik op zoek naar mieren. Een nest uitgraven vond ik niet realistisch en ik had er toen ook de kennis niet voor. Dus ging ik maar een dierenwinkel binnen... Daar kreeg ik natuurlijk te horen dat ze geen mieren verkochten. Mijn mierenboerderij-plannen zijn dan eigenlijk een stuk in de diepvries gevlogen, mede doordat ik toen aan mijn studies begon.
Mijn interesse in mieren flakkerde plots weer op toen ik van 'Antworks' hoorde (je weet wel, die bak met blauwe gel). Al gauw las ik hier en daar dat zo'n gel-bak helemaal niet goed is voor de miertjes, wat eigenlijk erg logische is als je meer over mieren en het houden van mieren begint te lezen.
Nu wil ik dus mijn eigen kleine kolonie (lasius niger) starten. Ik heb ondertussen een klein buizen-fornicarium (1 buisje + een kleine buitenwereld) in elkaar geknutseld.
Maar het vinden van een koningin met/zonder werksters is deze zomer niet zo makkelijk. Het weer is te koud en te nat om makkelijk een nest met bruidsvlucht te localiseren. En graven vind ik nog altijd een niet te onderschatten taak.
Een kleine kolonie bestellen via antstore lijkt me een erg dure zaak als je enkel een paar miertjes koopt, want de vervoerskosten zijn hoger dan de prijs van de miertjes.
Dus bij deze: Moesten er mensen zijn in de buurt van Gent die een koningin met/zonder werksters over hebben, Let me know, plz! :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: floyd

Bericht door Mika »

Hallo Floyd,

welkom op het forum.

Het is niet noodzakelijk om een nest met bruidsvlcuht te lokaliseren voor het vangen van koninginnen; je kan de koninginnen bijna overal op asfalt, stoepen, en grasvelden vinden, bij een massale bruidsvlucht van Lasius niger.

Het is het beste om gewoon daarop te wachten. Het is veel leuker om je kolonies vanaf 1 mier te zien opgroeien. De koninginnen die je zelf vangt zullen je meer plezier bezorgen dan de kolonies die je nu zou kunnen krijgen. Zorg dat je steeds een buisje op zak hebt, dan kan je er altijd éénvoudig vangen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: floyd

Bericht door XToF »

Beste Floyd,

Ook namens mij, welkom op het forum.
Ikzelf woon ook in Gent. De voorbije twee jaar was er in juli telkens een dag (één van die jaren tijdens de Gentse feesten) waarop Lasius niger een massale bruidsvlucht hield. Als je op die dagen in de stad een wandeling maakte, was het onmogelijk om geen jonge koningin dood te trappen. Die dag heeft zich dit jaar nog niet voorgedaan. Het is wachten op beter weer en dan zal je zonder problemen een jonge koningin vinden ;).
Gebruikersavatar
floyd
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 juli 2008
Gender:
Leeftijd: 47

Re: floyd

Bericht door floyd »

Hoi XToF,

Ik heb ondertussen 2 koninginnen gevonden :)
Vorige maandag (14 juli) was het eventjes zonnig en toen kwam ik ze zomaar tegen op het voetpad!
Ze heten bonnie & connie en ze hebben ondertussen al eitjes gelegd.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: floyd

Bericht door Menph »

Als liefhebber van Einstürzende neubauten ben je vaak (psychiatrisch) verpleegkundige of uitvaartbegeleider :D
Plaats reactie