Nieuw hier + Paar vragen !

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Mischa
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 september 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Mischa »

Hey ,

Mijn naam is Mischa , 16 jaar, jongen en woon in Zuid-Holland. Ik ben al een paar jaar bezig met het houden van dieren. Waaronder een koppel Phelsuma klemmeri (regelmatig jongen) en veel nano-aquaria. Nu wil ik graag beginnen met houden van mieren. Dit leek mij altijd al erg leuk. Ik heb me er al een beetje in verdiept en ik heb begrepen dat de beginnerssoorten toch wel Lasius niger en Myrmica rubra zijn. Nu heb ik ook gezien/gelezen dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Als onderkomen van de mieren heb ik al Ytong blokken voorbij zien komen, gips creaties, en gewoon glazen/acryl bakken. Ik zit te twijfelen of ik voor ytong zou gaan of glazen bakken (vind ik persoonlijk mooier). Ik zag ook dat de mieren een buitenwereld nodig hebben (is natuurlijk ook logisch). Deze wil ik dan ook best groot hebben zodat ze lekker de ruimte hebben om te zoeken naar eten. Dat vind ik zelf ook gewoon leuker dan allemaal kleine bakjes.

Ook heb ik op antstore.de al een beetje rondgekeken en zag toch een paar leuke setjes staan. Ik weet dat ik ook zelf de nesten kan maken, maar ik wil het gewoon simpel houden en een setje kopen. Dit leek mij een leuk setje om mee te beginnen : Alpha Ants Starter Set of de Large formicarium. Graag zou ik in één van de genoemde bakken een kolonie Lasius niger willen gaan houden.

Volgens mij ben ik nog heel wat vergeten, maar ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt !

Mischa
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door dondiablo »

Welkom op het forum Mischa.

Ik snap je vraag niet helemaal, maar je bedoelt of je een kurknest of die starterset zou nemen? Ik heb zelf geen ervaring met kurknesten, maar ik kan me zo voorstellen dat kurknesten lastiger te bevochtigen zijn dan een zandnest. Ik zou persoonlijk voor het zandnest gaan. Ook omdat de mieren hier zelf hun kamers kunnen maken en dus ook hun eigen nestgrootte bepalen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Mischa
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 september 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Mischa »

Ja, ik bedoelde inderdaad welke set ik moet nemen.

Het zandnest moet ik zeker vochtig maken met een vernevelaar? En is dit groot genoeg voor een kolonie Lasius niger? Wat moet ik nog meer bestellen?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door dondiablo »

Ik heb nog nooit een zandnest gemaakt dus de precieze set-up weet ik niet, ik denk dat die wel te vinden zijn in blogs.

In ieder geval hoeft dat niet met een nevelaar, ik denk dat de meeste mensen kleikorrels hebben, met daar bovenop zand/leem met een tuinslang die van boven de laag zand naar de bodem loopt zodat er bevochtigd kan worden door die tuinslang in de kleikorrels, die vervolgens het vocht opnemen en geleidelijk afgeven aan het zand, met desnoods een prop watten in de top en in de bodem van de tuinslang zodat mochten ze bij de tuinslang raken dan kunnen ze er niet in door de prop watten. Foto's leggen meer uit en tussen de blogs staat er wel wat over anders vraag je het maar. ;)

Ik raad je aan om je kolonie Lasius niger eerst nog groot te kweken in een reageerbuisje. Het is dan wel saai en het duurt misschien wel een tijdje, maar zo kan je je kolonie, als zij klein is, nog erg goed verzorgen en in de gaten houden. In een zandnest durf ik niet te zeggen of het te groot is, in principe zouden ze hun eigen kamers maken dus kan het zeg maar niet te groot, als de mieren toe zijn aan uitbreiding graven zij zelf het nest groter.

Over de precieze inhoud van een zandnest weet ik niet wat je moet hebben. Misschien dat een ander forum lid je hier even mee kan helpen en anders doen blogs een hoop ;).
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Phantom »

Ik heb op het forum eens een stuk geschreven over het maken van een zandnest.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door mpower000 »

Welkom op het forum Mischa!
Bedenk wel dat je met een zandnest geen (goed) zicht hebt op de mieren en je ze zo natuurlijk niet het broed ziet verzorgen, eten in het nest ziet slepen en je de koningin waarschijnlijk nooit meer zal zien...
Als je dit toch wilt, maar het nest en de buitenwereld ook 'natuurlijk' wil houden, kan je ook bv. voor een Ytong in een aquarium gaan. Als je even rondkijkt op het forum vindt je wel wat voorbeelden hiervan. ;)
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Mischa
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 september 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Mischa »

Ik zie op antstore alleen maar Ytong blokken die helemaal afgesloten zijn. Bijvoorbeeld een Ytong blok met paar kamers en een mini buitenwereld : http://tinyurl.com/2wst2op

Is dit groot genoeg voor een kleine kolonie Lasius niger ?
En klopt het dat de kamers bedekt moeten worden , zodat er geen licht in de kamers komt?

+ dat de inrichting mogelijk heden van de buitenwereld wel erg beperkt blijven.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Phantom »

Klein is fijn, voor mieren. Een kolonie Lasius niger kan tot enkele honderden individuen gewoon in een reageerbuis leven. Zo'n ytongblok van antstore is naast duur waarschijnlijk ook nog eens veel te groot voor een beginnende kolonie L.niger. Zelf maken is ook mogelijk en geeft vaak een hoop voldoening. Zo kan je ook zelf de dimensies bepalen en eventueel je buitenwereld opleuken als je dat echt nodig acht.

Kamers verduisteren is bij veel mierensoorten een must. Maar L.niger kan redelijk ongestoord verderleven zonder verduistering. Verduistering blijft echter een aanrader.
Mischa
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 september 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Mischa »

Maar als ik deze antfarm koop ( dat Ytongblok ) + een koningin van de Myrmica rubra koop met meerdere werkers 51-101 stuks / 101-250 stuks . Dan denk ik dat het wel moet lukken ?

Alleen moet bij deze soort het blok wel met rood folie beplakt worden als ik het goed heb.
En geld is het probleem niet hoor.

Wil gewoon gelijk een goed onderkomen kopen ( Ben niet handig ).
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Phantom »

Antstore is niet bij voorbaat goed. De ervaringen wijzen erop dat de waarheid daar ver van ligt. ;)
Mischa
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 september 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Mischa »

Dus de nesten van antstore zijn niet goed?
Ik dacht dat zij goede spullen leverden.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door mpower000 »

Veel van de dingen die ze verkopen zijn wel interessant voor hen op commercieel vlak (beginnelingen die niet zelf een nest willen maken of niet goed weten hoe ze succesvol kolonies in stand kunnen houden, ...), maar voor 'ervaren' mierenhouders zijn deze nesten, enz., volledig nutteloos, overbodig of onnodig duur.
Bekijk de blogs en je zal snel merken hoe de succesvolle kolonies gehouden worden, wat voor nesten gebruikt worden, welke materialen, ...

Meestal heb je bij wijze van spreken genoeg met een blok Ytong (~€2), een glasplaat (bv. van een oude fotokader: €0) en een plastic bakje (bv. van ijs €0).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Phantom »

Antstore denkt inderdaad voornamelijk aan de eigen portemonnee. Dat wil niet direct zeggen dat al hun producten slecht zijn, maar wel veelal overdreven geprijsd. Dat kan natuurlijk uitlopen op een teleurstelling, waar we je graag voor willen behoeden. ;)
Mischa
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 september 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Mischa »

Hey,

Bedankt voor waarschuwingen en info !
Vind het wel jammer deze berichten te horen over antstore.

Ik wil namelijk gewoon alles in 1x kopen en niet zelf dingen gaan maken. Ben daar namelijk erg slecht in + dat ik er nooit tevreden over ben. Ik vond het ytongblok met buitenwereld van antstore er wel goed uitzien. Maar als deze waarschijnlijk niet super is moet ik een andere winkel zoeken die de nesten verkopen.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door mpower000 »

Bij andere winkels is het net hetzelfde of nog erger (gelnesten). Dat nest van antstore is niet slecht als je écht niet zelf een wil maken. Denk er dan wel aan dat de kolonie eerst wat groter moet zijn en je dus best je beginnende kolonie eerste laat groeien in reageerbuisje(s) voor je ze laat verhuizen naar dat antstore nest.

Wat wij zeggen is gewoon dat het over het algemeen beter is zélf een nest te maken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Mischa
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 september 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Mischa »

Bedankt !

Vanaf hoe groot kan je een kolonie vrijlaten?
Ik wil namelijk beginnen met Myrmica rubra : queen + 101-250 worker.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door mpower000 »

Vrijlaten? Bedoel je verhuizen? Vanaf zo'n 100 werksters zou het wel in orde moeten zijn, maar je moet het zelf wat aanvoelen; als ze in het begin zo'n 2 kamers vullen, kan het eigenlijk niet misgaan.
Dus als je direct met zo veel werksters begint, kunnen ze direct in zo'n nest, maar dan mis je wel de hele koloniestichting, de aanvankelijke groei van de kolonie, wat toch veel voldoening geeft...
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Floris »

Over vrijlaten in de natuur staat een antwoord in de FAQ.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door McK »

Phantom schreef:Antstore is niet bij voorbaat goed. De ervaringen wijzen erop dat de waarheid daar ver van ligt. ;)
Wat bedoel je nu juist met die zin? :D
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door Everio »

McK schreef:
Phantom schreef:Antstore is niet bij voorbaat goed. De ervaringen wijzen erop dat de waarheid daar ver van ligt. ;)
Wat bedoel je nu juist met die zin? :D
Omdat antstore vaak gezien wordt als de 'standaard' in webshops wil dit niet zeggen dat deze op voorhand ook de beste leverancier is van mieren. Ervaringen wijzen erop dat dit juist vaak tegenover gesteld is. (Dus dat de mieren van antstore juist vaker van 'slechte' kwaliteit zijn. (Lees: Sneller/ rare sterfgevallen.)
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Nieuw hier + Paar vragen !

Bericht door jeroenbeekman »

Ja. Een kennis van me had daar een Messor Barbarus kolonie besteld met 50-100 werksters waarvan hij er maar 20 kreeg.

Ik als beginneling moet zeggen dat het veel leuker is om juist zelf nesten te gaan maken en ze uit te tekenen en er uiteindelijk werk van te maken, en een kolonie te stichten met een koningin.
Al heb je twee linkerhanden zoals ik.

Plus als je een Lasius niger gyne op dit forum koopt van een lid tegen verzendkosten dan ben je net een paar euro kwijt met uiteindelijk meer voldoening.
Dan sta je veel dichter bij de hobby en leer je veel sneller.

PS: Het is wel een hobby waar je geduld voor moet hebben. :D
Plaats reactie