Myrmica rubra (tempant)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Manimaner »

kijk je wel uit met dat broed? er kunnen mannetjes uitkomen.
eitjes en kleine larfjes is geen probleem, maar grotere larven zou ik niet doen.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Ik heb uiteraard niet geselecteerd op alates, maar ik heb ze er ook niet allemaal proberen uit te vissen. Ik dacht niet dat dit zo'n groot probleem zou zijn? Het komt de koloniegroei wellicht niet ten goede, maar het is nu ook weer niet mijn doelstelling om zo snel mogelijk een zo groot mogelijke kolonie te hebben. Wie het kleine niet eert... :)
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Manimaner »

dat is waar, het zal de kolonie verder niet doden :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door ProXi »

Ben het helemaal met je eens over het plunderen/vernietigen van nesten in de natuur.
Ik vind het zelf ook helemaal niets.
Zie het helaas wel vaker voorbij komen hier, dat mensen nesten willen uitgraven/of kolonie willen boosten.
Het is pas een prestatie als je een kolonie weet op te bouwen met enkel een koningin/of een koningin met paar werksters, wat je vaak hebt als je iets besteld via internet.
Maar iedereen moet daar zelf een keuze in maken.
Vaak denk je ook anders als je net met hobby begonnen bent.
Zo heb ik zelf heel wat jaartjes terug ook een keer een nest overgenomen van iemand die een kolonie een keer had uitgegraven.
Nu zou ik ook dat niet meer doen en jij hopelijk ook niet gezien het gevoel dat je er nu bij hebt.

Waren er nog wel koninginnen over voor het nest in de natuur?

Succes met je kolonie.
Dit blijft één van mijn favo soorten!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Manimaner »

Klopt Proxi,

maar als je bijvoorbeeld een steen optilt en je ziet een myrmica rubra nest met 5 gynes en je pakt 1 gyne met een paart werksters dan kan dat nog wel.
hele nesten slopen van bv monogyne kolonies vind ik ook doodzonde.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Ik denk inderdaad dat we ons hiervan bewust moeten zijn. Ik zie het zo: als je een gyne vangt tijdens een bruidsvlucht dan geef je die gyne de kans een kolonie te stichten daar waar haar kans op overleven quasi nul was (al zal ze in gevangenisschap wellicht nooit een nieuwe generatie voortbrengen). Wanneer je een bestaande kolonie rooft dan ontneem je een sucesvolle gyne (waarvan er relatief weinig zijn) haar kansen op voortplanting.

Maar zoals Manimaner al zei zijn er natuurlijk gradaties en we hoeven de dingen ook niet te overdramatiseren. Toch verkies ik veruit gynes uit bruidsvluchten!

PS: De kolonie overleeft het wel, vermoed ik. Ze was echt gigantisch en ik nam slechts een deeltje mee. Maar wellicht kost het ze veel tijd om te herstellen.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Tristan »

Mooie foto's! Doet het bij me kriebelen om deze zomer ook eens naar myrica rubra op zoek te gaan. :)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Manimaner »

Als ik dat zo zie lijkt het me niet onmogelijk.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door GvG »

tempant schreef:Ik merkte echter eigenaardig gedrag op waar ik nog niet eerder van hoorde of over las.
(...)
nu merkte ik dat de mannetjes vaak in de buitenwereld gespot konden worden terwijl ze werksters aan het 'berijden' zijn. De werksters zijn er duidelijk van geïrriteerd en proberen hun belagers af te schudden. Je kan ook goed zien dat de mannetjes echt proberen te paren waarbij ze hun achterlijf naar voren krullen.
Ik heb dit gedrag ook gezien in mijn kolonie. Ik heb er ook wel eens over gelezen in een blog op dit forum. Ik weet nu niet welk blog.
dan vraag ik me af of er zo geen bevruchting in het nest zou kunnen plaatsvinden. Wat denken jullie?
Er zijn bij mij meerdere malen prinsessen geboren, maar voor zover ik weet heeft er nooit bevruchting plaatsgevonden. Het is wel eens gebeurd dat een paar prinsessen de vleugels afwierpen en in het nest bleven. Ik hoopte dat ze bevrucht waren, mede doordat ik het gedrag van de mannetjes zag. Ze gedroegen zich echter meer als werkster dan als gyne, en ik heb nooit het idee gehad dat ze eitjes legden. Ik heb de afgelopen zomer meerdere grote bruidsvluchten van Myrmica rubra gezien. De paring vindt plaats in de lucht, en de mannetjes en vrouwtjes dwarrelen gezamelijk naar de grond. Nadat het mannetje heeft losgelaten stijgt het vrouwtje weer op, ik vermoed voor een nieuwe paring. Ik zag vrijwel geen gynes die hun vleugels afwierpen. De vleugelloze gynes die ik wel vond hebben inmiddels kolonies gesticht. Ik heb ook tientallen gynes gevangen die ik heb zien paren, maar hun vleugels nog niet afgeworpen hadden. Ze wilden nogmaals opstijgen toen ik ze ving. Deze gynes hebben geen van allen hun vleugels afgeworpen, en geen van allen heeft ook maar één eitje gelegd.
Ik kan me dus niet voorstellen dat er een succesvolle bevruchting plaatsvindt in gevangenschap.
Laatst gewijzigd door GvG op 09 okt 2015, 14:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door ProXi »

@ GvG
Mogelijk in mijn blog. Heb het toen ook keer proberen vast te leggen:


Ik heb geslachtdieren gehad bij Myrmica rubra, Formica sanguinea en Formica fusca.
De eerste 2 soorten hebben enkel mannetjes groot gebracht.
De Formica fusca kolonie enkel koninginnen.
Mogelijkheid van paring is dus nog niet voorgekomen.
Laatst gewijzigd door ProXi op 09 okt 2015, 14:41, 2 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door GvG »

Ik heb twee opeenvolgende jaren mannetjes én prinsessen binnen een Myrmica rubra kolonie gehad. De mannetjes "bereden" zowel de werksters als de prinsessen. Er waren twee bevruchte gynes in die kolonie, dus in zekere zin was het mogelijk, aangezien de mannetjes en vrouwtjes niet allemaal broers en zussen waren.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door ProXi »

Volgens mij zou het bij Myrmica rubra ook mogelijk kunnen zijn theoretisch gezien, omdat zij ook op de grond paren. Bij mijn Formica sanguinea zijn de mannetjes niet zo hitsig als ze nog in de kolonie rondlopen. Bij hen heb ik dat gedrag nooit waargenomen. Zij paren volgens mij ook alleen maar in de lucht, dus mogelijk heeft het daar mee te maken dat zij het gedrag niet vertonen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door Kegge »

Wat jammer dat deze kolonie is overleden. Het is inderdaad een hele leukse soort om te houden. Ik hoop dat je snel een nieuwe gyne weet te vinden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door GvG »

Jammer. Gynes vangen tijdens een bruidsvlucht kan, maar het is lastig om daarmee een kolonie te starten. Uitgraven (zoals je bij deze kolonie hebt gedaan) is beter. Een nadeel is dat je niet weet hoe oud de gyne is als je haar vangt. Gynes van deze soort worden niet zo oud, niet zoals bij Lasius niger bijvoorbeeld.
Plaats reactie