[Bouw Formicaria]: Voor Lasius niger of de Lasius flavus

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

[Bouw Formicaria]: Voor Lasius niger of de Lasius flavus

Bericht door ProXi »

Hallo ik heb 3 modellen gemaakt voor de bouw van een formicaria
Hij is bestemd voor de Lasius niger of de Lasius flavus.

Nou heb ik ten eerste daar een vraag over eigenlijk. Komt de Lasius Flavus wel of niet boven? Want op internet stond namelijk van niet en in de tuin hebben we 2 kolonies van dit soort en die zie je ook nooit boven de grond alleen bij de bruidsvlucht. En ik hoop dat ze dat eigenlijk wel doen.

Ik heb de volgende 3 modellen gemaakt ( in paint, dus ik weet het is niet helemaal geweldig) Ik vroeg me af welke de beste is en daarna heb ik nog een paar vragen.

De modellen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vragen:
  1. Hoe groot moet de openruimte zijn voor deze soorten?
  2. Wat zouden de afmetingen moeten zijn van het Formicaria?
  3. Is het goed als ik betonblok gebruik?
  4. Welk voedsel eten deze graag en hoevaak en hoeveel moet ik geven?
  5. Hoe groot moeten de gangen zijn en hoeveel broedplekken moet ik maken en hoe groot?
  6. Hoe lang gaat zo'n Formicaria mee ongeveer?
  7. Is de watervoorziening goed in de modellen? Iemand nog tips?
  8. En moet ik nog iets regelen met ventilatie, want heel lang geleden heb ik keer een Formicaria gemaakt en soms kwam er damp op het plexiglas waardoor ik niets meer zag :P
  9. Moeten ze een winterslaap houden? Want ik wil ze binnen zetten, maar dan weten ze niet of het winter is denk ik?
  10. Moeten ze in het donker zitten? Zo ja hoe kan ik dat het beste doen?
  11. En krijgt dit nest in gevangenschap zeg maar na aantal jaren ook vliegende mieren? Zo ja hoe los je dat beste op?
  12. En als laatste over de uitbraakpreventie, hoe maak je precies talk? Hoe lang blijft dat zitten en moet je het opnieuw doen en is alleen talk voldoende?
Ik weet het is een hele lijst maar wil het graag goed doen :P
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: [Bouw Formicaria]: Voor Lasius niger of de Lasius flavus

Bericht door XToF »

Lasius flavus komt inderdaad zelfden boven de oppervlakte. Het is een ondergrondse soort die leeft van het melken van bladluizen.

Antwoorden op je vragen:

1. De buitenwereld hoeft niet altijd heel groot te zijn. Ze moet die afmetingen hebben zodat de mieren zich niet al te veel 'verloren' lopen en gemakkelijk de weg vinden naar voedsel.
2. De afmeting van een formicarium is afhankelijk van de grootte van de kolonie. Beginnende kolonies hou je het best in proefbuisjes. Ikzelf hou kolonies van 1 à 2 jaar in een ytongblok van 20 op 20 cm
3. Je moet gasbeton (Ytong) gebruiken.
4. Zie sticky over Voedsel
5. Naar eigen keuze, maar voorzie geen al te grote gallerijen. Gangen max. 0,5 cm.
6. Jaren
7. Ik zou watervoorziening van onder uit aanbrengen. Dit heeft als voordeel dat er zowel een nat als droog gedeelte is. De max. stijghoogte van water in Ytong (cellenbeton, gasbeton) is 7 cm.
8. Aan condensatie is weinig te doen. Condensatiedruppels ontstaan als de buitenkant van het glas kouder is dan de binnenkant.
9. Na een tijdje zul je merken dat de activiteit fel verminderd. Dan is het tijd om in winterslaap te gaan. Winterslaap wordt aangeraden.
10. Afdekken met iets naar keuze.
11. Na enkele jaren wanneer de kolonie zijn maturiteitsstadium bereikt, krijg je geslachtsdieren. Deze vliegen zelden, tot niet uit.
12. Ik heb slechte ervaringen met talk voor Lasius niger. Fluon is aan te raden. Let wel, Fluon is niet te gebruiken op siliconenranden. Voor meer uitleg, zie sticky over Uitbraakpreventie.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: [Bouw Formicaria]: Voor Lasius niger of de Lasius flavus

Bericht door ProXi »

Dankje wel voor je reactie
Hier heb ik veel aan :)

Moet dus even kijken hoe ik dat doe met water van onderaf, want ik wil hem graag staand hebben, in verband met ruimte gebrek.
Ik zag in andere thread op dit forum wel een liggend model, met waterhuishouding van onderaf, maar weet niet of ik dat kan toepassen op een staande formicaria
Plaats reactie