Zwarte bosmier?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Zwarte bosmier?

Bericht door AlmeloRW »

Vanmiddag ben ik samen met mijn zoontje naar het (Nijrees) bos in Almelo geweest.
Ik ben gelijk vanaf de eerste stap het bos in gaan zoeken op de grond naar Myrmica Rubra maar ik kwam geen mieren tegen (in het begin).
Toen ben ik zover het bos ingegaan omdat daar bijna geen mensen komen, ook van de wandelpaden af zeg maar.
Toen kwam ik ineens bij allerlei afgebroken halfvergane takken de eerste bosmieren tegen.
Deze waren rond de 6 mm, pikzwart en er zat een soort van glans overheen.
Ik heb proberen te zoeken waar het nest zich bevond, maar dat was echt onmogelijk (nu weet ik wel hoe het moet ;) ).
De kolonie die ik tegenkwam was echt onwijs groot, ik kwam ze op een straal van (zo`n beetje) 50 meter overal tegen.
Nu heb ik een beetje informatie op proberen te zoeken en ik denk haast dat het de Formica Fusca is (aan foto`s te zien), die in Nederland beschreven wordt als grauw zwarte mier.
Wordt deze soort nou gewoon gezien als de zwarte bosmier, want als ik zwarte bosmier invoer bij google kom ik op een artikel (zal ik ook plaatsen) uit waarin ze de F. Pratensis noemen.
Maar deze soort vind ik ik dus helemaal niet zwart, maar eerder rood.
Wat ik begrepen heb is deze soort niet beschermd, ofwel?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier???

Bericht door Gortello »

Zoals jij het zeg kan het idd Formica fusca zijn, maar ik denk dat l. fuliginosus ook aan je omschrijving voldoet.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door XToF »

De soort die je gezien hebt is wellicht L. fuliginosus, de glanzende houtmier.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door AlmeloRW »

Heeft deze mier zo'n groot oppervlak als fourageer gebied dan?
Ik heb ze eigelijk niet aangetroffen op de bomen en zoals ik las heeft de Lasius fuliginosus de zelfde afmetingen als de Lasius niger, toch?
Na mijn idee waren de mieren die ik gezien heb iets groffer, maar beide soorten lijken wel erg op wat ik gezien heb.
Formica Fusca
Afbeelding
Lasius Fuliginosus
Afbeelding
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door Gortello »

Voor zover ik heb gelezen hier op het forum heeft l. fuliginosus idd een heel groot territorium, maar f. fusca kan er ook wat van mijn tante heeft achter haar huis een f. fusca snelweg van meer dan 10 meter en dit is al een aantal jaar het geval.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door AlmeloRW »

Het fourageer gedeelte dat ik gespot heb in het bos was echt onwijs groot.
Ik kon haast niet geloven dat dit tot 1 kolonie behoorde.
Nu las ik dat je bij bosmieren vaak kan zien waar hun ingang van het nest zich bevind door te letten op hun gasters.
De mieren met een vermagerde gaster zijn opweg naar een voedingsplek (melken van luizen) en de mieren die fysogaterisch zijn keren dus terug naar het nest.
Ook kan je letten op welke kant ze hun prooidieren heen slepen.
Morgen ben ik weer van plan om te gaan kijken bij die plek, dan knoop ik er gelijk een picknickje aanvast met mn zoontje (uit de buurt van de kolonie :P)
Alleen is mijn vraag: als ik op hun nest uitkom, hoe kan ik het dan uitgraven zonder dat ik de kolonie zwaar beschadig??
Who can help me please???
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door Gortello »

Waarom wil je de kolonie uitgraven? De kans dat je de gyne vind is belachelijk klein vooral als je in een bos gaat graven. En al zal de gyne zich redelijk boven in het nest bevinden dan is ze zo beneden als ze de trillingen voelt van je schep. En door bosgrond graven is sowieso al geen pretje. Maar in iedergeval wel veel plezier met je picknick :D .
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door AlmeloRW »

@ gortello

Zo'n idee had ik dus al dat het niks zou worden met het uitgraven van de mieren. Maar goed ik zal wel een aantal stenen verspreiden door het bos. En dan hopen dat er daar wat onder komen te zitten.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door Gortello »

Met m. rubra werkt dit, ben benieuwd of het ook bij andere soorten kan werken. Geef wel als tip, leg ze vooral in zonnige plekken.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door Phantom »

Een L.fuliginosus kolonie gaat niet verhuizen tenzij er echt iets aan de hand is met het nest. Deze nesten zijn zo massaal dat een enkele steen niet genoeg zal zijn om ze te verleiden. ;)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door Mika »

De kolonie maakt een kartonnest in de grond, in een gigantisch gat, met een diameter van 60 cm tot een meter... Als je de halve meter tot een meter aarde die erboven zit kan verwijderen, zonder al teveel schade aan te richten aan het kartonnest, kan je het zo eruitnemen en plaatsen die de plastic doos van 1 m³ die je mee hebt genomen. Je kolonie is klaar om naar huis mee te nemen. De gyne zit waarschijnlijk in het kartonnest. Geef ze minimum 3 kilo honingdauwsurrogaat per dag. Geef dit in minuscule druppeltjes, want ze verdrinken zeer snel in voederbakjes. Zie ook dat de gyne en mannetjes vlot kunnen uitvliegen, want ze houden veel bruidsvluchten.

:D

Volgens mij kan je een dergelijke kolonie wel houden, maar enkel in een vrije uitloop naar de vrije natuur. Ik denk niet dat deze soort ooit verhuist...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door Phantom »

Ze verhuizen als je het nest uit de grond haalt. In de tuin van m'n ouders zijn ze een goede 20 meter verhuisd naar de spouwmuur van één van de buren. :)
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door AlmeloRW »

@ mika

Over welke kolonie heb je het eigelijk, met betrekking tot het grote karton nest?
Bedoel je hiermee de Lasius Fuliginosus of de Formica Fusca?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Zwarte bosmier?

Bericht door Phantom »

L.fuliginosus is dat.
Plaats reactie