kunnen mieren infrarood zien?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
appel982
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 november 2012
Gender:
Leeftijd: 40

kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door appel982 »

vrij simpele vraag, maar kunnen mieren infrarood zien? ik ben bezig om een livestream op te zetten voor mijn ant farm. ik wil het nest op een donkere plek zetten en dan d.m.v. een IR led lampen de boel verlichten. de grote vraag is dus. zien ze dat en hebben ze er last van. ik heb de lasius niger mier. ?

gr richard
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door Lvet »

Volgens Teleutotje niet (dit zal wel kloppen).
UV kunnen ze inderdaad wel zien, Cataglyphis sp. gebruikt UV-licht om te navigeren.

Volgens mij is het zo dat als ze een bepaald spectrum kunnen zien (UV) dat dan de andere kant (IR) afvalt, omdat hun spectrum niet zo breed kan zijn. Ik ben hier echter niet zeker van.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
appel982
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 november 2012
Gender:
Leeftijd: 40

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door appel982 »

Dat antwoord had ik inderdaad ook gezien, maar heb nog steeds niet echt een bevestiging ergens kunnen lezen. De ene zegt bijvoorbeeld dat ze geen rood zien, daarom kan je een rood blaadje over je nest heen doen omdat ze rood niet zien. De andere zegt weer dat ze dat wel kunnen zien :P. Rood zit inderdaad aan de Infrarood kant van het licht spectrum, dus je verwacht dat als ze rood niet kunnen zien dat ze dan IR ook niet kunnen zien. Maar het blijven wonderlijke beestjes :P.

Volgende week komt mijn IR lamp + cam binnen en dan gaan we het wel merken. Zien ze het wel zullen ze snel verhuizen verwacht ik hehe
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door pjpj002 »

sommige mieren zien rood ligt en andere niet ik weet bv dat Lasius niger rood licht kan zien.
Ik zelf heb Lasius Niger kolonies en ik hou ze gewoon in het licht na een tijd worden ze dat gewoon en weten ze niet dat ze eigenlijk in het donker moeten zitten.
Er zijn andere kolonies die er meer last van hebben zoals Messor Barbarus deze soort schrikt heel snel en hou je dus best in het donker.
Als ik jou was zou ik het proberen na een paar dagen zullen ze het als gewoon zien. ;)
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
appel982
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 november 2012
Gender:
Leeftijd: 40

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door appel982 »

zodra ik de lamp heb, zal ik het testen, als ze dan net zoals in het zuiden van europa gaan staken en de boel in de fik steken zal ik hem uit doen :P. Ik houd jullie op de hoogte :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door Mika »

Wat zal Teleutotje blij zijn dat we hem lezen. :D

Nu, een correcte interpretatie van de vraag is dat infraroodcarmera's geen licht uitzenden, maar natuurlijk warmtestralen meten. Boven het voor ons zichtbare rode licht, bevinden er zich stralen die energie dragen, en die we dus warmtestralen kunnen noemen. Mieren zien deze niet, maar zullen eerder aangetrokken worden door de warmte. Onze warmtematjes sturen dezelfde stralen.

Mieren en bijen zien een lichtspctrum dat afwijkt van het onze, ze kunnen onder blauw zien (ultraviolet), maar meestal niet tot aan het rood. Er zijn wel degelijk soorten die wel rood licht zien.

Het electromagnetisch spectrum.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door Phantom »

De hoeveelheid infrarood licht nodig voor beeldversterking zal geen invloed hebben op de temperatuur van de omgeving, vermoed ik.
appel982
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 november 2012
Gender:
Leeftijd: 40

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door appel982 »

ik wil toch een beetje inspringen op de opmerking dat infrarood cameras geen licht uitstralen. Dat klopt helemaal, digitale foto chips zijn extra gevoelig voor infrarood (leuk om te proberen, pak je afstand bediening en richt die op je video camera van bijvoorbeeld je telefoon, voornamelijk de oude camera sensoren zijn gevoelig hiervoor, en je ziet dus je afstand bediening knipperen)

De infrarood ledjes die het licht gaan uitzenden werken op 0,8mA met 3Volt dat is minder dan 24mW per Led (de lamp heeft er 20) dus maak me geen zorgen van een verwarmingsproces die de lamp zal veroorzaken ;)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door Phantom »

Dus het zal wel licht uitstralen, in tegenstelling tot wat je eerste zin beweert. ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door GvG »

appel982 schreef:zodra ik de lamp heb, zal ik het testen...


Ik denk dat hij een lamp bij zijn cam bestelt.
appel982
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 november 2012
Gender:
Leeftijd: 40

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door appel982 »

inderdaad, de cam zend geen licht uit. Ik fabriceer simpel met een batterijtje en wat IR LED lampjes een mooie lamp :D
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: kunnen mieren infrarood zien?

Bericht door Phantom »

Semantiek. De discussie ging uiteraard over het toevoegen van het element infrarood licht, niet over waar dat licht vandaan zou komen.
Plaats reactie